הפעולה בג'נין והדאגה בגלבוע: "החשש זה לא מהתקופה הזאת אלא מה יקרה בעוד חודש שהחיילים ישוחררו"

ירין דורון | ישראל מלחמה | 30.01.24

לילה דרמטי בג'נין: סוכלה חוליית מחבלי חמאס חמושים שהסתתרה בבית החולים "איבן סינא" בג׳נין שתכננה הוצאת פיגוע בטווח הזמן המיידי בהשראת אירועי ה-7.10. במהלך האירוע סוכל מחמד ג׳לאמנה, מחבל חמאס צבאי שעסק בתקופה האחרונה בקידום פעילות טרור משמעותית והסתתר בבית החולים "איבן סינא", על המבוקש אותר אקדח שהוחרם על ידי הכוחות.

על פי דובר צה"ל ג׳לאמנה, בן 27, אשר שוהה מזה תקופה במחנה הפליטים בג׳נין, ניהל קשרים מול מפקדת החמאס בחו"ל ואף נפצע כאשר ניסה לקדם פיגוע רכב תופת. בנוסף, העביר ג׳לאמנה נשקים ותחמושת לפעילי טרור לטובת קידום פיגועי ירי ותכנן פיגוע פשיטה בהשראת אירועי ה-7 באוקטובר.

יחד עם ג'לאמנה סוכלו שני מחבלים צבאיים נוספים שהסתתרו במקום. מחמד ע'זאוי, תושב מחנה הפליטים ג'נין, פעיל גדודי ג'נין אשר מעורב במספר פעילויות טרור ובכלל זאת ירי לעבר כוחות צה"ל בגזרה ובאסל ע'זאוי, תושב מחנה הפליטים ג'נין, אחיו של מחמד, פעיל גא "פ צבאי המעורב בפעילות טרור בגזרה.

"מזה תקופה ארוכה מספר רב של מבוקשים מסתתרים בבתי החולים ועושים בהם שימוש כבסיס לתכנון פעילות טרור וליציאה לביצוע פיגועים, תוך שהם סבורים כי בתי החולים ישמשו להם כהגנה מפני פעילות כוחות הביטחון. זוהי דוגמא נוספת לשימוש הציני של ארגוני הטרור במרחבים אזרחיים ובבתי החולים כמחסה וכמגן אנושי. ג׳לאמנה תיכנן הוצאת פיגוע בטווח הזמן המיידי והשתמש בבית החולים כמסתור ולכן סוכל, כוחות הביטחון ימשיכו לפעול מול כל איום אשר יסכן את ביטחון אזרחי מדינת ישראל".

ארז דיטור, מזכיר היישוב רם און שבגלבוע: "אנחנו  יודעים שמאחורי הגדר יושבים אויבים שלנו, כולנו התפקחנו וברור לנו שמאחורי הגדר רק מחכים להזדמנות. רם און סמוך גדר, עוד לפני ה-7.10 ירו עלינו וגם אחרי האירוע הדרום אנחנו סופגים ירי, אנחנו לא יכולים להגיד שמה שהיה הוא שיהיה, המציאות היא אחרת ואנחנו לא מוכנים להפוך לעוטף ג'נין. אנחנו הבנו שהמדינה לא תפקדה כמו שצריך בזמן האירוע ואנחנו בכוחות עצמיים ובסיוע של המועצה עיבינו וביצרנו מרחבים, תדלקנו את הרכבים והשתמשנו בכלים פרטיים שלנו לבצע סיורים והיום זה נראה אחרת. יש צבא ושמירה עצמית אבל החשש שלנו זה לא מהתקופה הזאת אלא מה יקרה בעוד חודש שהחיילים ישוחררו. אנחנו תובעים שמה שיהיה הוא לא מה שיהיה שיעבו פה עמדות והשמירה תישאר. אנחנו צריכים הכל יהיה מוכן ודרוך בשיתוף חיילים במעטפת של המושב. אנחנו צפון השומרון ויודעים בדיוק מה קורה שם. המושב כיום מתפקד בשוטף, חזרנו לסוג של שגרת חירום אבל כל הזמן אמרנו שהפחד הוא שמה שקרה בדרום יכול לקרות פה ועובדה שצדקנו".