"הרגשנו שזרקו אותם למוות, יש לנו המון סימני שאלה"

שלומי ברטלר | מדברים ברדיו | 16.08.23

חקירת האסון בדיר אל אסד: ביקורת קשה של משפחות הניספים על מערך הכיבוי בשל נסיבות מותם הטראגי של לוחמי האש בדיר אל אסד.

אתמול נערכה הלוויתו של לוחם האש דקל מרציאנו שניספה במאמץ לחלץ את חברו והצעיר מתוך בור השופכין בדיר אל אסד. הוא הותיר אחריו אשה ושלושה ילדים. בתוך כך נמתחת ביקורת קשה על ידי בני משפחתו כנגד מערך הכיבוי בטענה כי הם "לא סומכים על ועדות הבדיקה ולא יוותרו עד שיקבלו את האמת במלואה". לדברי דודתו של דקל הם "לא סומכים על ועדת החקירה שהקימו". והוסיפה, "אנחנו נרכיב ועדת חקירה משלנו שתורכב מעורכי דין". "מבחינתנו זרקו אותם אל המוות. אנחנו לא מתכוונים לוותר עד שנקבל תשובות". עוד אמרה כי בימים האחרונים הם שומעים גרסאות שונות לגבי האירוע ואומרת כי : "אנחנו יודעים שלא מספרים לנו את כל האמת כי היינו איתם בבית חולים ושאלנו שאלות. כל אחד סיפר לנו גרסה אחרת של מה שקרה. אם כולם היו מספרים אותה גרסה היינו יודעים שזה מה שקרה. אבל זה לא מה שאנחנו מבינים".

מרציאנו ז"ל

בתוכנית "מדברים ברדיו" שוחח שלומי ברטלר עם נוי אטיאס, בן דודו של מרציאנו ז"ל ומתח ביקורת על שירותי הכיבוי שעדיין לא מוסרים מידע למשפחה: "התחושות קשות מאוד הוא שרד את הלילה הראשון וביום שני כבר היינו עם אופטימיות שיקרה נס כי אנחנו מכירים את דקל שהוא לוחם ועד הרגע האחרון הוא נלחם אבל אתמול חלה החמרה וכולם יודעים את הסוף. אני לא יודע של מי הייתה ההחלטה ואיך התבצעה הכניסה לבור ואנחנו ממתינים לתשובות. זה מאוד קשה כי גם כשהגיעו אלינו בכירים מכבאות אמרנו להם שיש פער בין החקירה שלהם לתשובות האותנטיות שהמשפחה צריכה לקבל ושזה מפריע לנו. אירוע כזה לא צריך להסתיים ככה הרגשנו שזרקו אותם למוות ויש לנו המון סימני שאלה".

"המשפחה מפורקת ועדיין אין לנו תשובות אף אחד לא בא לדבר איתנו ואמר לנו מה קרה, גם אם זה לא משהו רשמי לפחות שידברו איתנו. אנחנו יודעים הרבה דברים שלא מספרים לנו, לא ישבו איתנו בצורה מסודרת ואנחנו מחכים לתשובות ומקווים שהן תהינה תשובות כנות ואמיתית. זה הכבוד האחרון שהם צריכים לזיכרו של דקל. לוחם שקיבל פקודה ופעל ולכולם ברור שהאירוע הזה היה צריך להסתיים אחרת. זה היה שידור חוזר לאירוע קודם שעברה השטרה, זה היה גהינום. גם על הפציעה שלו לא שמענו משירותי הכבאות ראינו תמונות שלו של הרגליים שלו בתמונות ברשתות החברתיות ואז התחלנו לרוץ בין בתי החולים כדי להבין איפה הוא מאושפז".

עדנאן אסעד ז"ל

מנגד, הבטיח מפקד מחוז צפון בשירותי כיבוי תת טפסר, יאיר אלקיים שהמשפחות יקבלו את כל המידע מיד עם סיום ועדת הבדיקה: "זה אסון גדול, איבדנו שניים מטובי בננו שקיפחו את חייהם לטובת הצלת חיים. הם חתרו להצלת חיים ולצעירנו איבדו את חייהם. מונתה ועדת חקירה מיד לאחר האירוע והיא התחילה לעבוד ועד סוף השבוע היא אומרה להציג מסקנות. יש פרטים שאנחנו מכירים וכאלה שאנחנו פחות. אני בוחר לא להיכנס לפרטים בשלב הזה כי אני רוצה שוועדת הבדיקה תעשה את עבודה ואז נוכל להתייחס לממצאים. האמת תצא לאור, אנחנו רוצים לדעת את האמת ונגיע לבתים של המשפחות ונציג להם את הממצאים".