"חוק בועז יוסף": "איכות השלטון" ו"טוהר המידות" דורשים לפתוח בחקירה בחשד לשוחד בחירות בטבריה

ירין דורון | מדברים ברדיו | 04.07.23

התנועה ל"טוהר המידות" דורשת לפתוח בחקירה פלילית בעקבות דבריה של עו"ד שני אילוז במהלך דיון שהתקיים אתמול בוועדת הפנים של הכנסת שעסקה בהכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית. נזכיר שלדברי אילוז הוצע לה להסיר את התנגדותה לחוק בתמורה לקבלת תפקידים שונים.

במכתב שנשלח לראש אגף חקירות במשטרה, ניצב יגאל בן שלום, מטעם התנועה לטוהר המידות ציין עורך הדין עומר מקייס מנכ"ל התנועה כי ההצעה האמורה עולה, לכאורה, כדי הצעת שוחד ואף יש בה לגבש, לכאורה, לכל הפחות עבירה של מרמה והפרת אמונים. נציין כי דברים אלה באים לאחר שעו"ד אילוז חזרה אתמול בכנסת על טענות שהשמיעה בעבר גם בתוכנית מדברים ברדיו ולפיהם הוצאו לה תפקידים שונים בתמורה שתפרוש מהמירוץ ולא תתנגד להצעת החוק. עו"ד מקייס ממשיך וכותב: "האפשרות כי נורמות פליליות חדרו להליך הבחירות בעיר טבריה, ולהליך החקיקה בכנסת, צריכה להדיר שינה מעיני מי ששלטון החוק וטוהר המידות של רשויות השלטון יקרים לו. במקרה זה, כאשר נמסרה בפומבי, בכנסת, במהלך דיון בהליך חקיקה שממילא מרחפת מעליו עננה מעין פלילית, עדות ברורה ומפורשת בדבר הצעת שוחד, לא נותר מנוס, אלא להורות על פתיחה בחקירה פלילית יסודית ומהירה, לבירור החשד.

"מלכתחילה התרענו כי חוק בועז יוסף הוא חוק פרסונלי פסול, אנו מתנגדים לו מכל וכל ונעתור לבג"ץ אם יעבור. כעת ראינו כי לכאורה, גורמים בקואליציה מוכנים לחצות את הרף הפלילי כדי למנות את מקורבו של אריה דרעי לראש העיר, בניגוד לחוק, ו*הדבר מחייב חקירת משטרה מהירה, כדי להתמודד עם התופעה החמורה של שימוש בכוח שלטוני להשפעה על הליכי חקיקה ועל בחירות דמוקרטיות", צוין במכתב.

עו"ד תומר נאור, התנועה לאיכות השלטון שוחח היום עם ירין דורון בתוכנית "מדברים ברדיו" והתייחס לאירוע אתמול בכנסת ואמר כי המשטרה צריכה לזמן את אילוז לחקירה:

ובתוך כך ועדת הפנים אישרה לקריאה שניה ושלישית: יושב ראש ועדה ממונה יוכל להתמודד בבחירות שיערכו באותה רשות מקומית לראשונה לאחר מינויו.

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ יעקב אשר, אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ עמית הלוי הקובעת כי יושב ראש ועדה ממונה יהיה זכאי להיכלל ברשימת המועמדים ולהיבחר כראש הרשות, בבחירות שיערכו באותה רשות מקומית לראשונה לאחר מינויו. התיקון יחול גם במועצות האזוריות. עוד נקבע כי תחול על ראש הוועדה הממונה תקופת צינון של שלושה חודשים.

בהצעת החוק נכתב כי הגבלת הזכות להיבחר (בהתאם לתיקון החוק שנכנס לתוקף ב-2008 ושאסר על יושב ראש הוועדה הממונה להתמודד בבחירות שייערכו באותה רשות מקומית לראשונה לאחר מינויו) חמורה מדי הן כלפי המבקשים להתמודד והן כלפי ציבור הבוחרים שעשוי לבקש לבחור בהם, אינה נותנת משקל ראוי לזכות היסוד לבחור ולהיבחר, ומונעת מאנשים המכירים את הרשות המקומית ותרמו לה בתפקידם בוועדה הממונה להתמודד על תפקיד נבחרי הציבור באותה רשות מקומית.

חברי הכנסת ניסים ואטורי, חנוך דב מילביצקי, צגה מלקו , משה סולומון, אתי חוה עטיה, ארז מלול ויו"ר הוועדה יעקב אשר הצביעו בעד אישור הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית; חברי הכנסת יוראי להב הרצנו, נאור שירי, זאב אלקין, מתן כהנא, וליד טאהא ויוליה מלינובסקי הצביעו נגד.

ח"כ יוראי להב הרצנו אמר לחברי הקואליציה: "אתם מתערבים כבר בשתי מערכות בחירות – הארכת כהונת הרבנים הראשיים כדי לעזור לאח של דרעי, ועכשיו אתם מתערבים בטבריה כדי לקדם מועמד של דרעי. כשתרצו לדחות בחירות ארציות לא תהיה לכם בעיה להתערב ולדחות לפי האינטרסים שלכם, וכך בלי שנשים לב ישראל תחדול מלהיות דמוקרטיה. אנחנו עומדים כחומה בצורה נגד הכוונה שלכם להפוך את חוקי היסוד לפלסטלינה".

ח"כ נאור שירי: "כל הטענות שלנו לגופו של עניין (הצעת חוק פרסונלית שמשנה את חוקי המשחק תוך כדי משחק) נאמרו במהלך הדיונים ואני מאוכזב שהצעת החוק אושרה. לא שינינו ולו פסיק אחד, אפילו מגיש הצעת החוק לא רוצה להיות פה כי יש לו הצעת חוק חשובה יותר בוועדה אחרת".

ח"כ וליד טאהא: "יש הרבה בליכוד שלא אוהבים את החוק הזה לפי כמות הקיזוזים שיש פה. מי שהתכוון לעשות טוב לאדם הספציפי ביישוב הספציפי בוועדה הקרואה הספציפית, עשה היום את ההפך לחלוטין. החוק הזה פוגע באיש ובוועדה שהוא עומד בראשה וביישוב שהוא מנהל אותו היום".

ח"כ זאב אלקין אמר טרם אישור הצעת החוק: "יש פה הצעת חוק פרסונלית רטרואקטיבית והרבה אנשים שיצביעו לה לא מאמינים בה. יש לכם רוב ואתם תאשרו ואני מקווה שבית המשפט יבטל את החקיקה. קודם מעבירים חקיקה שהייעוץ המשפטי של הוועדה אמר שזאת הצעת חוק שמעלה קושי משמעותי, מצפצפים פה על הייעוץ המשפטי ואח"כ יגידו שבית המשפט מתערב לכנסת בענייני חקיקה".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר אמר לאחר אישור הצעת החוק בוועדה כי "העיר טבריה עברה בשנים האחרונות טלטלות רבות, התושבים בעיר מבקשים לראות את העיר עולה ומתייצבת על דרך המלך, צריך לתת להם לבחור באופן חופשי את הטוב ביותר מבחינתם. במהלך החקיקה נשקלו כל הצדדים בנושא, נשמעו בקשב רב כלל העמדות של בעד ונגד, כשחברי הוועדה החליטו בסופם של הדיונים לאשר את החוק לקריאה שניה ושלישית".