יריות נורו לעבר רכבו של מועמד בבחירות במועצת שיבלי, נזק נגרם לרכב

חיים הכט | מדברים ברדיו | 20.08.23

האלימות בחברה הערבית: ירי בוצע בלילה שבין שבת לראשון לעבר רכבו של חאתם שיבלי, המועמד לראשות המועצה המקומית שבלי אום אל גאנם. באירוע לא היו נפגעים אך נזק נגרם לרכב. בעבר נורה שיבלי ונפצע ברגלו. בתוכנית "מדברים ברדיו" שוחח שיבלי עם חיים הכט וקשר בין היורים למועצה: "לצערי אני עם ניסיון עשיר באירועים כאלה, כבר ספגתי כדורים ואושפזתי, בבחירות הקומות פגעו לי בבית, אני לצערי ותיק באירועים האלה. אני אדם אמיץ וגם אם ירו בי אני אמשיך בדרך שלי ואני חדור מטרה להחליף את השלטון בכפר. כולם אומרים לי שזה לא שווה אבל אני איש עסקים ואני רוצה להביא את הניסיון שיש לי להטמיע אותו בכפר. שהתושבים יראו שיש גם שלטון אחר שבא לעזור ולהחזיר לכפר למסלול הנכון. מה שקורה היום בכפר לא נעשה כאן כלום אבל ביום שהגעתי כדי לעזור ולקדם את המקום התחילו לחפש איך לחבל בקמפיין שלי".

מי עומד מאחורי היריות אלה?

"אלה חבורת חבלנים שרוצים לחבל במרקם החיים בכפר, חבורת אנשים שכנראה מנצלים את כספי הציבור ויש להם יד בשלטון שמנהל היום את הכפר והם לא רוצים שאני אפתח את המסמכים ואגיד להם "עד פה". הם פוחדים שהברז ייסגר על ידי חאתם שיבלי אבל אני אגיע ואעשה את זה".

אתה בעצם רומז שהיורים הם תושבי הכפר, האם ארגון פשיעה לטענתך שולט היום במועצה?

"האם מי שירה בי הוא מכפר תבור או משדמות? ברור שהוא משיבלי אני לא יודע אם זה ארגון פשיעה או לא אבל זה ארגון שיש לו יד ורגל בשלטון המקומי. אם זה לא היה מעניין אותם למה שירו בי? על מה? אני ימים שלמים עוזב את העבודה שלי כדי לסייע לאנשים בכפר".

המשפחה שלך נחושה כמוך, מה אומרים לך בבית?

"המעגל הקרוב רועדים מפחד כל היום, מחליפים רכבים, מזמינים מוניות כדי לא לנהוג, הגענו למצב שיש ימים שאנחנו עוזבים את הבית לישון במקום אחר. אבל בסוף קוראים לי לרוץ ולהיאבק כדי לטפח ולהביא את הכפר לחוף מבטחים. אי אפשר להמשיך במצב שקיים היום".

האם אתה נוקט צעדים כדי להגן על עצמך, יש עליך שמירה?

"אני מאוים דרגה 6 כמעט שנה, עד הרגע הזה לא קיבלתי שם עזרה מהמשטרה או גורם אחר רשמי בשמירה. הצבתי שומרים על חשבוני הפרטי ששומרים על הבית. מה המשטרה יכולה לעשות, בחברה הערבית יש בעיה קשה, אנשים מסתירים מידע ומעלים ראיות ומסרבים לעזור. אם מישהו יעזור למשטרה ישרפו לו את הרכב או ירו על הבית שלו אז למה שאנשים יעזרו למשטרה?".

בנוסף, שוחח היום חיים הכט עם מודר יונס, יו"ר הועד הארצי של הרשויות הערביות, ראש מועצת ערערה וד"ר עפו אגבריה – אום אל פאחם על הפשיעה בחברה הערבית שגבתה בסוף השבוע את חייהם של 4 בני אדם.

יונס: "אלה חיים של פחד, חוסר ביטחון וחוסר אונים, אימהות אומרות "אנחנו פוחדים שהילדים שלנו יגדלו", זה עצוב מאוד. כמו שקורה תמיד אנחנו אומרים ומדגישים אין החלטה אמיתי על ידי ממשלת ישראל ומי שאחראי למגר את הפשיעה בחברה הערבית. כל פעם יש סיבות אחרות אבל השורה התחתונה שאין החלטה אמיתית שרוצים למגר את הפשיעה".

כלומר, המדינה בכוונת מכוון לא עושה מאמצים לתפוס רוצחים

"היו תהליכים שהרגשנו שדברים מתחילים להשתנות אבל אלא נעצרו".

עפו אגבריה, תושב אום אל פחם: "כנראה שיש מדיניות מכוונת מהממשלה כלפי האוכלוסייה הערבית לתת לה לשקוע בעצמה בפחד של אלימות אכזרית כדי שלא יהיה להם דרישות פוליטית מקיומם הפוליטי במדינה. מאז שנת 2000 ועד 2020 יש כ-400 אלף כלי נשק בחברה הערבית מאיפה הם הגיעו?

יונס: "פעם למנהיגים היה יכולת להשפיע ולעשות סדר והיה כבוד אליהם, אבל היום השיח לא קיים כי מי ש"פותר" את הבעיות היום אלה ארגוני פשיעה.