"ישראל צריכה להחזיר את ההרתעה, שיבין מי שצריך שאם הוא נוגע במדינה אדמת לבנון תרעד"

רותם אטיאס | מלחמת "חרבות ברזל" | 16.10.23

רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון וצה"ל מודיעים על הפעלת תכנית להתפנות תושבי הצפון, שגרים במרחק עד 2 ק"מ מגבול לבנון, לבתי הארחה בסבסוד המדינה. הפעלת התכנית אושרה ע"י שר הביטחון, יואב גלנט. פיקוד הצפון עדכן לפני זמן קצר את ראשי המועצות בהחלטה. התכנית תנוהל ע"י הרשויות המקומיות, משרד הפנים ורח"ל במשרד הביטחון. מדובר ב 28 יישובים ביניהם היישוב מרגליות שנמצא כ-150 מטרים מהגבול.  

איתן דוידי, יו"ר ועד המושב מרגליות: "ההחלטה לא הפתיעה אותי היא הייתה החלטה מתבקשת אומנם לא לחצנו עליה כי אנחנו מבינים את המצב בעוטף ובמדינה אבל בהחלט חשבנו שזה צריך לקרות. אני מברך על ההחלטה זאת החלטה שיכולה להציל חיים".

למה חיכו עד עכשיו להודיע על הפינוי שלכם?

"לצערי הרב השיקולים הכלכליים מנעו עד עכשיו את הפינוי ואם לא היו שיקולים כלכליים על פי כל דעה היינו אמורים כבר להיות מפונים אבל עדיף מאוחר מאשר לעולם לא וראינו את האירוע שהיה בשתולה וזה יכול לקרות בכל נקודת זמן כשחיזבאללה יחליט. היום יש ביישוב 5 אחוז תושבים בלבד, אני לא מתפנה, פיניתי את כל המשפחה אני נשאר פה כי אני משק לשעת חירום ומצד שני יש לנו חקלאות ובעלי חיים כי אם לא נהיה פה יהיו מאות אלפי תרנגולות ימותו. אנחנו לא נזניח את הלולים ואין לול שיישאר מים ואוכל. בנוסף כיתות הכוננות נשארת".

והיא מחומשת?

"עם הנשק יש בעיה כי רק כיתת הכוננות מחומשת אנחנו האזרחים תושבי הגבול, מושב גדר, לא נותנים לנו נשקים. פניתי לצבא ולאלוף הפיקוד ביקשתי נשק כי אנחנו מסתובבים בידיים חשופות ונאמר לי שאין באפשרותם לתת נשקים. חבל מאוד שזה המצב לפחות בימים אלה שכל דבר מקפיץ פה את המתח. אומרים לנו שלצבא אין נשקים לתת פשוט אין נשק לתת ואני חושב שכל צה"ל יודע שמושבי הגדר הם הסיכון גבוה מאוד. אף אחד לא מטומטם אם הם היו רוצים להיכנס ליישובים סמוכי הגדר הם היו עושים את זה ופה האירוע היה יכול להיות יותר גדול וכולם יודעים מה היכולות של הצבא. יש פה סכנה מיידית לכל מי שנמצא פה וחלק נשקים בצו אלוף לאזרחים".

מרגליות

קח אותנו ללילות האחרונים

"לא פשוט, מידי לילה אנחנו נדרשים להיכנס למרחבים מוגנים אנחנו שומעים מטחים כבדים מסביב לנו, יש מוצבים שמסביב לנו שהם מותקפים. ירי כבד מאוד ובהחלט אווירה קשה מאוד של מלחמה. אבל מעבר להכל אני מסתכל על היום שאחרי, וביום הזה אני קורא לראש הממשלה ולשר הביטחון ולרמטכ"ל – אנחנו חייבים לשנות את המציאות בצפון. אסור לנו להישאר באותה מתכונת. אנחנו צריכים לפעול בפעולה יזומה נגד חיזבאללה ולקחת את המושכות לידיים. כי במציאות שישנה היום התושבים לא יוכלו להמשיך לחיות פה. אנחנו יודעים שמה שקרה בעוטף יכול להיות פה בצורה יותר קשה".

ובמקביל השר גלנט אומר ללבנון – אם תשמרו על שקט נכבד את זה, איך אתה מגיב?

"לכן אני אומר אנחנו לא מתנהלים היום לפי המנגינה של חיזבאללה זה שהוא יתן לנו היום שקט לא אומר שמח הוא יתן שקט. אנחנו צריכים לקחת את הגורל שלנו בידינו אנחנו צריכים לקבוע שאין איום על תושבי יישובי הגדר. אנחנו היום ערוכים באלפי חיילים לעשות מבצע גדול, מקיף ומעמיק ולקבוע עובדות ומציאות אחרת להיות מופתעים שוב זה יהיה נורא. יש גיבוי עולמי שצריך לנצל אותו ולשנות את המפה ואם זה לא יקרה עכשיו מדינת ישראל תתעורר ללא יישובי הגדר. אני שומע את התושבים וגם אני אומר על עצמי שאני לא אוכל לשלוח את ילדיי עם אוטובוס של 50 ילדים שעובר 100 מטר מהגדר ולהגיד שהכל בסדר – כי זה לא בסדר".

למה מהדברים האלה לא נאמרו לפני חצי שנה ויותר, למה עכשיו?

"דואגים כל הזמן להגיד שהצפון שקט ושאין אירועים מאז לבנון השנייה, אבל אף אחד לא בא להגיד לנו שחיזבאללה מתחמש בצורה מטורפת בטילים ארוכי טווח וגייס ואימון חיילים ליום הזה. ולא היו צריכים להגיד לנו את זה אנחנו לא מטומטמים אנחנו רואים את זה מהחלון של הבית – אבל אף אחד לא רצה לגעת בפצצה המתקתקת הזאת אף אחד לא רוצה לגעת בחיזבאללה. הצפון הוא לא שוויץ. הצפון הוא איום ממשי על מדינת ישראל, גדול מעזה ויש לנו גם את איראן בסוריה ואנחנו בסכנה קיומית. לכן ישראל צריכה לצאת במבצע ושזה יהיה כרוך במה שזה יהיה כרוך ופינוי לכמה זמן שנדרש ומה צריך נעשה וכולנו נירתם. אנחנו צריכים להחזיר את כוח ההרתעה שאבד לנו, הכוח נשחק עם השנים שיבין כל מי שצריך להבין שאם הוא נוגע במדינה התגובה תהיה להרעיד את אדמת לבנון וביירות לנתק את החשמל בביירות. רוצים מלחמה עד הסוף כמו שצריך ואת זה אנחנו יודעים לעשות. נכון חטפנו מכה קשה בעזה אבל מה אנחנו נקום ונגיד לכולם אנחנו פה כדי להישאר ואף אחד לא ישבור אותנו".