"כל בוקר הצטברה רשימה של מי שאיבדנו"

אביטל גונן | 50 שנים למלחמת יום הכיפורים

סגן אלוף אבנר הכהן שירת במהלך מלחמת יום הכיפורים כטייס מסוקים בטייסת 124. הוא והצוות שלו נכנסו לחלץ טייס שנטש בשטח סוריה ושם נפגעו מטיל כתף.

בתוכנית "מוחלים", שיחזר הכהן את אירועי המלחמה: "הוקפצנו היום (א') בדיוק לפני 50 שנה לטייסת ללא שום מידע מיוחד, אף אחד לא דיבר על מתיחות. ביום שישי הלכנו לישון מתוך הנחה שבראשון אנחנו משתחררים והולכים הביתה. למחרת בבוקר הוזנקנו לטייסת והתחלנו להתכונן לתקיפה של מערך הטילים בסוריה, המשימות של מסוקים היו בעיקר אלקטרוניות ופינוי פצועים אבל ב-11 התקבל ביטול וחזרנו למועדון לשחק שש בש".

ואז בצהריים פורצת המלחמה

"בשעה 14:00 החלו אזעקות לקחנו את כל מסוקים והגענו לנקודת פריסה. בלילה הראשון הוקפצתי למשימות בדרום לפינוי פצועים מהתעלה שם כוחות שריון פעלו כדי לחסום את המצרים ואחרי שלושה ימים חזרתי צפונה למשימות ברמת הגולן".

"מהשנייה ראשונה הבאנו שמציאות שונה לגמרי ואנחנו בקרב בלימה כי המצרים היו ביתרון מוחלט, השריון חסם וחיל האוויר תקף ומסוקים פינו. היה ברור שזאת מלחמה מסוג אחר. כל בוקר על לוח המצבעים הצטברה רשימה של מי שאיבדנו והוא ירד מהלוח והיא הלכה וגדלה וחלק גדול מהם היו חברים מקורסים ומהיחידה".

איך שומרים על קור רוח בסיטוציה כזאת?

"כל אחד והאופי שלו, אני לא זוכר שזה הפריע ליכלת שלי לתפקד נכנסנו לסוג של משימתיות ומבצעים מה שצריך לעשות ומנקים את מה שקורה מסביב".

הכהן בן קיבוץ בית אלפא וכיום תושב עין השופט, חזר בשיחה עם אביטל גונן לאירוע בסוריה שבו נפגע מסוקו: "היינו בכוננות ברמת דוד לחילוץ טייסים נוטשים ובשעה 11:00 בבוקר הוזנקנו לחילוץ טייס שנטש בסוריה. אחד המטוסים נפגע וקיבלנו פקודה להיכנס לסוריה ולחלץ אותו. המסוק שטסנו איתו היה עם מיגון מוגבל, עם מנוע אחד, ישן מאוד וטסנו בגובה נמוך מעל ריכוז כוחות מסיבי של הסורים אבל לא היה ספק בכלל – נכנסנים כדי לחלץ".

"איתי במסוק היו טייס משנה גדי קליין ז"ל מגבעת עוז ומכונאי מוטס, נדב גוטליב, רופא ושלושה לוחמי אגוז. נכנסו בקו ישר מברכת רם חצינו את הגבול בגובה נמוך כשלצערינו לא הצלחנו לקלוט את מכשיר האיכון שמציין היכן נמצא הטייס שנטש והחלטנו לטוס לנקודה ששיערנו ששם הוא נמצא. היו 2 דקות של שקט ולא הופעל נגדנו נ"ט או נ"מ אבל בערך ק"מ בתוך השטח הסורי נפגענו מטיל כתף שפגע ישירות בחלק הקדמי השמאלי של תא הטייס. גדי ז"ל נפגע ונהרג במקום, עפו הרבה מאוד רסיסים שחדרו פנימה ופגעו קשה מאוד בנדב המוכנאי המוטס ופצע בינוני את שאר אנשי הצוות והלוחמים".

הפכתם בעצם ממחלצים למחולצים

"המערכת ההידראולית יצאה מכלל שימוש והיו קשיים רבים אבל למזלנו המנוע לא נפגע ועברנו מסיטואציה של מחלצים למחולצים. בכל זאת המשכנו ונאבקתי במשימה להחזיר את הטייס שנטש הביתה בשלום, הייתה אש מאוד קשה של נשק קל מהקרקע, הסורים עשו כל מאמץ להפיל אותנו וממש היינו קרובים למצב שהמסוק לא יוכל להמשך לטוס. באותם רגעים המשימה כבר הייתה לחזור לשטח ישראל כדי שאם נאלץ לנחות זה יהיה בשטחנו. הייתה דקה וחצי מאוד מתוחה ואחרי שהצלחנו לחזור לשטח ישראל המשימה כבר הייתה להנחית את המסוק בצורה סבירה"כשהיינו עוד באוויר הצלחתי ליצור קשר עם מסוק יסעור שטס באוזר קוניטרה, הסברתי לו מה קרה ומהר מאוד הצלחו לחלץ אותנו מאזור שניר".

במקביל למאבקים להחזיק את המסוק באוויר, במסוק עצמו התנהל כל אותו הזמן טיפול בפצועים.