מזעזע: מתבן הוצת בכפר שמאי, ארבעה סוסים נשרפו למוות

ירין דורון | 17.07.23

הפרוטקשן משתולל בגליל: הלילה פרצה שריפה במתבן בכפר שמאי סמוך לצפת המשמש גם כאורווה. מהמקום חילצו לוחמי האש מתחנת גליל גולן מספר סוסים לכודים, ארבעה מהם נספו בשריפה. לבסוף הושגה שליטה בדליקה. נסיבות פרוץ השריפה ייבדקו ע"י חוקר דליקות והמשטרה. באירוע אחר הבוקר, התקבל דיווח על שריפת דירה בבניין בן 3 קומות בכפר כנא. למקום הוזנקו צוותים מתחנת נוף הגליל שפעלו לכיבוי הדליקה  לא היו נפגעים באירוע אך נגרם נזק רב לדירה.

רב סמל יוסי ביתן, מפקד כוח כיבוי שהגיע ראשון לאירוע סיפר לירין דורון בתוכנית "מדברים ברדיו" על פעולות הכיבוי הלילה: "כשהגענו הבנו שיש בפנים סוסים וזה שינה את כל הפעולות שלנו בשטח כשהמטרה הייתה להציל את הסוסים. הלוחמים נכנסו פנימה תוך עשן ואש ולשחתינו הצלחנו להציל 9 סוסים ולצערינו 4 נספו עוד לפני שהגענו. ברגע שמדובר בחיים אנשים עשו כל מה שהם יכולים וגם מעבר לזה כדי להציל אותם. סוסים אלה חיות גדולות ומבוהלות ולא היה שיתוף פעולה של הסוסים אבל נאבקנו עד שהצלחנו. בין לבין נאבקנו באש כדי לנסות לפלס דרך להגיע לסוסים. עד שהגענו לכיבוי הסופי היה 7 בבוקר. מתנהלת חקירה על ידי חוקר דליקות וכל המסקנות יועברו למשטרה".

עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל: "זה אירוע חמור ביותר, הריגת בעלי חיים בצורה מזעזעת ונזק כלכלי אדיר. ברור שמתבן לא נדלק לבד, מה גם שהושארה מחסנית בשטח כאיום על המשפחה וזה איום ונורא. חלה החרפה בפרוטקשן בגליל ואנחנו משוחחים עם גורמים פוליטיים ולא נסכים להורדת הנושא מסדר היום. מדובר פה בטרור לכל דבר, חקלאים קורסים משפחות מאוימות ואנחנו צריכים להציב קו אדום. אפשר לשער לאן אירועים כאלה יכולים. אנחנו יכולים להתמודד עם הכל אבל בטרור החקלאי זה טיפול שהמדינה צריכה לקחת ולמגר אותו בכל הכלים שיש ברשותה.

יותר מ-12 שעות אחרי האירוע המזעזע הודיעה המשטרה על מעצרם של שני חשודים בחשד שביצעו את המעשה. מחקירה ראשונה עלה כי החשודים פרצו לפנסיון לגידול סוסים במהלך הלילה (17.07.23), כאשר אחד מהם רעול פנים, והציתו את המקום. החשודים נלכדו במהלך נסיעה, בשני מוקדים שונים בצפון (אחד בכביש 89 והשני בעליות למירון).

השניים (28), תושבי הכפרים סלאמה וכמאנה נעצרו ויובאו מחר במהלך הבוקר לבית משפט השלום בקרית שמונה, לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "תופעת הפרוטקשן היא תופעה חמורה, אנחנו מתמקדים בטיפול בתופעה הזאת, אני מודה למפכ"ל על הפעילות הנחושה והמהירה לתפוס את אותם עבריינים. ידע כל גובה פרוטקשן – המשטרה תגיע אליו".

רב ניצב קובי שבתאי מפכ״ל המשטרה: "מדובר באירוע חמור שבו מצאו את מותם מספר סוסים כתוצאה מהצתה מכוונת נפעיל את כל הכלים העומדים לרשותינו על מנת לפענח אירוע חמור זה עד כה נעצרו 2 מעריכה החשודים במעשה נמשיך להיאבק בתופעת הפרוטקשיין לציין כי אירוע זה מצטרף להצלחות נוספות של משטרת מחוז צפון בתפיסת חשודים בגביית פרוטקשיין: בחצי שנה האחרונה, חמש חוליות המונות 20 חשודים נעצרו, וכנגד חבריהם הוגשו כתבי אישום".

ניצב שוקי תחאוכו מפקד מחוז צפון: "המחוז הצפוני שם את הלחימה בדמי החסות בעדיפות עליונה. בחודשים האחרונים הייתה פגיעה משמעותית נגד עבריינים וכנופיות שעסקו בגביית דמי חסות. היום חטפנו אירוע מצער, אך הצלחנו לתפוס את החשודים תוך מספר שעות. נמשיך לפעול בנחישות ולפגוע בכנופיות עד שנחסל את התופעה".