מזעל: "יומיים לפני האירוע נכנס כטב"ם וצילם את האזור, אני לא יודע איך דבר כזה קורה בלי התרעה"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 18.04.24

במרכז הרפואי לגליל בנהריה מאושפזים עדיין 19 פצועים מהאירוע ביישוב ערב אל-עראמשה, הסובלים מפגיעות רסיסים והדף. אחד הפצועים מאושפז במחלקה לטיפול נמרץ כללי במצב אנוש. שלושה נוספים, המוגדרים במצב קשה ויציב, מאושפזים אף הם במחלקה לטיפול נמרץ. שאר הפצועים, שמצבם בינוני וקל, מאושפזים במחלקות כירורגיות ואורתופדיות. מנהל מערך הטראומה, ד"ר מיקי וייס, מסר כי חמישה מהפצועים נותחו אתמול, ופרט לפצוע האנוש, לשאר הפצועים לא נשקפת סכנת חיים.

אדיב מזעל, מנהל קהילה ביישוב, סיפר היום לירין דורון על האירוע החריג שקדם לפיצוץ כלי הטיס: "בתחילת המלחמה 80 אחוז התפנו אבל אז הממשלה ששמה אותם בבתי מלון לא תמכה בהם כלכלית, חינוכית ובצרכים שלהם אז הם התחילו לחזור. עד היום שום דמות בכירה מהממשלה לא ביקרה אותנו ואנחנו יישוב הכי מוחלש מבחינה כלכלית. האירוע אתמול ידענו שהוא יכול לקרות, עברנו משברים מהסוג הזה, עם החזרה של תושבים גם תיארנו לעצמנו שזה יכול לקרות. התרענו בפני הממשלה אבל לא היה להם פתרון מעשי להשאיר את התושבים מחוץ לכפר".

קרא עוד:

"איך חיזבאללה ידעו לאן לירות? יומיים לפני האירוע נכנס כטב"ם וצילם את האזור, אני לא יודע איך דבר כזה קורה בלי התרעה. אי אפשר לראות את מתנ"ס מחוץ ליישוב ויש סרטון של הכטב"ם מצלם את היישוב. רק תתארו לעצמכם מה היה קורה אם היה  נוחת שם בורקאן ולא כטב"ם איזה נזק היה יכול לקרות וכמה אנשים יכלו להיהרג".

מה מדווחים לך כשקורה האירוע?

"בשעות הצהריים קיבלתי טלפון על שני כט"במים שנחתו ביישוב ושישנם נפגעים. התושבים נכנסו לחדרה, זה מצב שאנחנו לא רגילים אליו בממדים כאלה ועוצמה כזאת. אנחנו ממשיכים לקרוא לממשלה להציג תוכנית כדי לשמור על התושבים. אני רואה במה הממשלה עסוקה במקום לשמור על החיים של האנשים. כולם מאוכזבים מהממשלה בטח אחרי שהמשרד לביטחון פנים הוריד את האת היישוב מהזכאות לשאת נשק ולהוציא רישיון לנשק וזה נטו מגזענות".

אתם מרגישים שהמדינה עושה פחות ליישוב כי אתם לא יהודים?

"בינתיים זה התמונה שמשתקפת. כשאני מקבל טלפון מחיילים בדרגות גבוהות שאין להם אפשרות להוציא רישיון נשק ואנחנו יישוב עם 0 אחוזי אלימות אז אין שום בסיס ביטחוני לקבל החלטה הזאת בטח כשבמקביל אתה מאפשר לברסל"בים שלא נגעו בנשק לשאת נשק והם רחוקים מהגבול ולא חיים תחת אש – אז אין לי מה להגיד".

"אני לא מרגיש יותר מוגן, להפך אחרי החיזבאללה פרסם את כל המפה של הגליל המערבי אני מרגיש יותר חשוף. הממשלה צריכה להשתמש ביותר אמצעים טכנולוגיים מלבד 2 מצלמות על מנופים. אנחנו מתפללים כבר מזמן שהמדינה תעבור מהגנה להתקפה המדינה היום נלחמת מול ארגון של כמה אלפים ואם לא מרתיעים אז מחר יקום ארגון אחר ויתחיל לירות".