"מחכה לראות פעולה ממשית במקום חילופי מהלומות, הציפייה לראות פגיעה ממשית ביכולות חיזבאללה"

רותם אטיאס ויובל יונה | אולפן חג | 28.04.24



מטח כבר שוגר אתמול לעבר יישובי המועצה האזורית מרום הגליל ובעיקר לעבר מירון. מספר רב של נפילות נרשמו בשטחים פתוחים, חלק מהרקטות יורטו. הבוקר דווח שכתוצאה מאחד השיגורים נפצע קל חייל צה"ל שספג רסיסים. הוא טופל במרכז הרפואי "זיו" בצפת ושוחרר לביתו. ילדה כבת 12 שלקתה בחרדה וקיבלה טיפול על ידי מד"א בביתה,

לאחר השיגורים התייחס עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל: "הערב שוגרו עשרות טילים לעבר היישובים ובנס גדול אין כאן פצועים והרוגים. אנחנו סומכים על צה"ל שידע להשיב אש פי כמה יותר חזקה ולהרחיק את איום המחבלים מהגדר. התושבים שלנו רוצים לחזור לביתם לאחר יותר מ-200 ימים במלונות ובמקומות אחרים, אך הם לא יחזרו ללא ביטחון אמיתי".

הבוקר, באולפן החג התייחס סופר בהרחבה לאירועים וקרא לממשלה לפעול בעוצמה בלבנון: "התושבים התעוררו למטח ואזעקות אנחנו רגילים שישנה תגובה אחרי פעילות של צה"ל אבל זה לא מוביל אותנו להשגת המטרה. אין כאן ביטחון וככה לא יושג ביטחון ואני מקווה שהפגיעה הקשה בחיזבאללה תגיע בקרוב ותחזיר את השקט לצפון. אני מחכה לראות פעולה ממשית במקום חילופי מהלומות ושיש כיוון של הכרעה. אני לא מזלזל בקושי ובכאב של המפונים עם האתגרים הרבים אבל לא כולם פונו, יש כאן תושבים של פעולה כזאת נכנסים לחדרה. לא לכולם יש ממ"ד ואין את התוכנית לתת מענה או סבסוד לאנשים למגן את עצמם ויש קושי לילדים להתמודד עם המצב. שנחזור ללימודים יחזרו החששות והפחד של ההורים ואזעקות בזמן לימודים זה אירוע אחר לגמרי.

אתה שומע ממישהו שיש כוונה להרחיב את הפעולה בלבנון?

"הקשב כרגע מצוי בדרום עם החטופים ורפיח אבל יחד עם זאת כשזה יסתיים הקשב יעבור לפה ויצטרכו להגיע להכרעה. כל המסלולים הדיפלומטיים אני מטיל ספק בהם ובכל זאת הציפייה לראות פה פגיעה ממשית ביכולות חיזבאללה שהוא צבר לאורך השנים כי אחרת יהיה קשה להחזיר את התושבים ליישובים".

"אני ועמיתי נפגשים לא אחת עם בכירי הממשלה, כולם מדברים באותה שפה אבל בסוף צריך להבין שזאת תקופה מאוד ממושכת שתושבים עקורים מבתיהם ויש התמודדות של יישובי סמוכי גדר שלא פונו, לא רק אני גפם חברי דופקים על השולחנות ומנסים להשמיע את זעקת התושבים אבל אנחנו סומכים על צה"ל ומקווים שעושים את השיקולים הנכונים. לפעמים שאתה נמצא במדינת תל אביב לא תמיד אתה מבין ויש הבדל שאתה פה וחש פה את המתח והחרדה לבין העובדה שאתה נמצא בתל אביב או ירושלים. מתקיימת כאן מלחמה של ממש, ירי בלתי פוסק ותושבים בחדרה ובעיקר שהאופק לא ברור. תוכנית הצפון אני מקווה שאחרי הפסח ידייקו את המענים ויעבירו את ההחלטה, זה נמשך המון זמן וצריך היה לקצר את לוחות הזמנים".

יגיע שלב שתגידו שאתם מחריפים את המאבק?

"השלב הזה היה, צעקנו איפה שצריך אבל יכול להיות שנצטרך ללכת למהלך יותר משמעותי. יש שיח אחרי החג של פורום קו העימות ואני מקווה שהדברים יזוזו כמו שהובטח לנו אחרי החג".

"לדעתי אנחנו מבזבזים עכשיו את הזמן במקום להתכונן ולהכין את עצמנו לתרחיש המרכזי של טילים מחיזבאללה, התחושה שלי שכולם מבינים שזה אירוע כלכלי נרחב אבל בוא נשקיע איפה שאפשר להציל חיים. יש פערי מקלוט ומיגון הרי בסוף נגיע למצב של הכרעה ונצטרך לראות איך אנחנו מאפשרים לתושבים לייצר את המיגון הראוי".

מי לא מבין את זה?

"כולם מבינים להגיד לך למה זה מתעכב צריך לשאול אותם. הגלגלים כל כך איטיים בשלטון המרכזי ואם לא נדע ליצור מענים משתנים בזמן קצר נפסיד את המערכה של החוסן. מלבד יוזמות של תושבים שהקימו לעצמם ממ"ד לא היה מהלך של השלטון המרכזי".