"ניצחנו בקרב אבל הפסדנו בהיבט החברתי והמדיני"

חיים הכט | 50 שנים למלחמת יום הכיפורים

ספר חדש מספר העיתונאי ניסים משעל על מלחמת יום הכיפורים "המלחמה" מביא את עובדות המלחמה כהוויתם.

משעל: "מעולם לא השתחררנו מהמלחמה ההיא, זו שנגעה באימת הקיום היהודי, כדבריו של המשורר חיים גורי. כל מי שחי אז זוכר את האזעקה ההיא, שבשתיים בצהריים פילחה את דממת יום הכיפורים והִכתה מדינה שלמה בהלם. הכול השתנה אחרי אותה מלחמה, שהחלה בהפתעה איומה והסתיימה כנגד כל הסיכויים בניצחון מוחץ בשתי החזיתות – מצרים וסוריה".

משעל, שהיה צנחן בזמן המלחמה סיפר: "במלאת 50 שנה למלחמה שטלטלה את ישראל, בחרנו להתמקד בתיעוד הכרונולוגי שלה ממרחק הזמן. בעזרת מסמכים, פרוטוקולים, דוחות מודיעיניים, תחקירים צה"ליים, עדויות משטחי הלחימה, הקלטות מחדרי הפיקוד, יומנים, ארכיונים, ישיבות ממשלה וישיבות קבינט, ביקשנו לחזור לאותה מלחמה שכל מי שחי בתקופתה עדיין נושא עמו את זיכרונותיה. יותר מ-2,500 חללים גבתה המלחמה, יותר מ-7,000 פצועים, כ-300 שבויים, 16 שמוגדרים עד היום כנעדרים ועשרות אלפי משפחות שחייהן השתנו לעד. מדינת ישראל מעולם לא שבה להיות אותה מדינה שהיתה ערב מלחמת יום הכיפורים. היא הסתיימה אמנם בניצחון ישראלי, אך הותירה אחריה טראומה לאומית וצלקת כואבת. צלקת בת 50 שנה".

בראיון מיוחד לחיים הכט סיפר ניסים משעל: "השתתפתי במלחמת יום הכיפורים כצנחן באזור תעלת סואץ. ראיתי את זוועות המלחמה, את ההרוגים, שמעתי את צעקות הפצועים, חשתי את ההלם שפקד את כולנו, וכעבור תקופה קצרה את עוצמת המחדל. אנחנו גויסנו באותו יום כיפור לא הבנו את עוצמת המחדל והמלחמה, לא הבנו מה קורה. כשהתברה התמונה הבנו שעם ישראל היה בסכנת קיום. ביומיים הראשונים המצרים והסורים כתשו בנו ודהרו קדימה ואלה היו היומיים שבהם שר הביטחון משה דיין אמר את המשפט שנחקק בזכרונם של רבים: אנחנו ערב חורבן הבית השלישי" כי הוא ראה מחזות איומים. אחרי שנתיים של נבירה בחומרים ופרוטוקולים האם היה אפשר למנוע את המלחמה? והתשובה חד משמעית – כן".

על מי אתה מצביע כמי שאחראי למחדל?

אלי זעירא ראש אמ"ן שלא היה מוכן לראות את התמונה האמיתית ולא קרא את הדו"חות, גם לסוכן הכי טוב שהיה לישראל אי פעם הוא לא הקשיב. רק שגולדה הכתה על השולחן הוזרמו כוחות לאזור הצפון. אחרי המלחמה הזאת העם היה בהלם מוחלט".

במלחמה הזאת ניצחנו או הפסדנו?

"בשדה הקרב היה מהפך אחרי כמה ימים מדממים ואני אומר – ניצחנו בשדה הקרב אבל הפסדנו בהיבט המדיני והחברתי. הפכנו להיות חברה אחרת לגמרי, המלחמה גרמה להרבה פיצוצי שרשרת".