סער: "קורא לבועז יוסף – אל תיעזר בחוק עקום כדי להיבחר"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 08.06.23

ביום שאחרי העברת התיקון לחוק שיאפשר לבועז יוסף להתמודד בבחירות לראשות עיריית טבריה, תוקף חבר הכנסת גדעון סער, שר המשפטים והפנים לשעבר, מהמחנה הממלכתי, את הקואליציה. בראיון לירין דורון בתוכנית "מדברים ברדיו" התייחס ח"כ סער לטענות שישנה אובססיה של הליכוד לחוק: "כאשר באים היועצים של הכנסת והממשלה ואומרים שזה חוק פרסונלי ושאי אפשר לחוקק חוק תוך כדי מערכת הבחירות וכולם מתעלמים מאותות האזהרה אז ברור שזאת אובססיה. החוק הזה לא יעבור את בג"צ וחבל על ההתבזות הזאת".

"התחילו בניסיון להאריך את הועדה הקרואה ואחרי שהיועץ המשפטי של משרד הפנים לא הסכים ניסו להעביר את זה בחוק אחר ואז היועצת המשפטית של הכנסת לא אישרה ועכשיו הם באים ומנסים לשנות את החוק מעכשיו לעכשיו – יש פה מרכיב פרסונלי שהוא ברור מאיליו. מדובר בעובד ציבור שמקבל את הנכס של ניהול עיר – שיעשה את עבודתו מבלי להחליף כובעים. חוק כזה עלול לגרום לשר פנים פיתוי למנות ראשי ועדות קרואות שבעתיד יוכלו להתמודד על ראשות העיר".

ח"כ סער פנה באופן אישי לבועז יוסף וקרא לו שלא להתמודד בבחירות תחת חוק פרסונלי: "מציע לבועז יוסף לא להיבחר בצורה כזאת כי הוא עושה עבודה טובה ולא ככה הוא צריך להיבחר. יש לי יחסים טובים איתו ועבדנו יחד עם הועדה קרואה בממשלה הקודמת אבל יש לי הרבה מאוד טענות נגד החוק שבחסותו הוא מתכוון להיבחר. אני קורא לבועז יוסף אל תיעזר בחוק עקום כדי להיבחר זה לא מכבד אותך ואת ספר החוקים של מדינת ישראל".

עד כמה יש התערבות של אריה דרעי במהלך הזה, ועד כמה הוא נועד כדי למנוע מרון קובי להיבחר?

 "אריה דרעי הוא אדם חזק בקואליציה והוא בעל השפעה אבל אותי מעניין העיקרון של החוק. אני לא תומך ברון קובי הוא לא הצליח בתקופה הקצרה בה הוא כיהן. אני מציע לעמית הלוי לשמוע את היועצת המשפטית של הכנסת ואת היעוץ המשפטי לממשלה כולם מדברים על בעיתיות גדולה בחוק הזה. עובדה היא שגם בקואליציה יש כאלה שמרימים גבה ואומרים שזה חוק לא ראוי ולא יתמכו בו".

מנגד, יוזם התיקון לחוק שעבר אתמול, ח"כ עמית הלוי, מהליכוד, אמר שהחוק נועד לאפשר לעשרות אלפי אנשים לבחור את הטוב בעיניהם ולא מיועד אישית לטובת בועז יוסף.

"האפשרות להיבחר זה הכלל הבסיסי של הדמוקרטיה, החוק הזה הוא לא רק לבחירות הקרובות זה שינוי עקרוני וכך היה נהוג בישראל עד 2008 והשמיים לא נפלו. החוק נועד שהשלטון המרכזי לא יתערב לשלטון המקומי במי לבחור ואם התושבים רוצים את בועז יוסף שיבחרו בו ואם רוצים מישהו אחר שיבחרו מישהו אחר. אין פה בדל של תמיכה בבועז יוסף באופן אישי, אם יש מועמדים טובים יותר שהתושבים יבחרו בהם. מועד שריקת הפתיחה לבחירות טרם הגיע. ביום שמשרד הפנים יחייב להציג את רשימת המועמדים זכותם של תושבי טבריה לראות את כולם ברשימה ולבחור את הטוב שבעיניהם".

עוד בראיון התייחס ח"כ הלוי לטענותיה של חברת הכנסת טלי גוטליב ממפלגתו: "אני משתדל בחיים הציבוריים להתייחס רק לדברים רציניים. כל ההכפשות, הרכילויות, השקרים והגסויות אני מעדיף שלא להתייחס אליהם כי אין בהם ממש. הטענות של ח"כ גוטליב מזהמות את השיח הציבורי. כל האוסף קללות ודברי לשון הרע זה לא לעניין".

עד כמה אריה דרעי מעורב בחוק?

"אריה דרעי או מישהו מאנשי ש"ס מעולם לא פנה אליי, זאת רכילות".