ערב לזכרם | בשיתוף מועדון הכדורסל הפועל עפולה

זיו אמויאל | יום הזיכרון | 24.04.23

בשנתיים האחרונות אני משמש ככרוז במשחקי הבית של קבוצת הכדורסל הפועל עפולה בליגה הלאומית, היא הליגה השנייה. עוד לפני, במסגרת עבודתי כאן ברדיו בתוכנית הספורט לאורך השנים, הכרתי את "ערב לזכרם", אירוע שהוא מסורת כבר 33 שנים של המועדון העפולאי, במסגרתו קצת לפני עוד משחק בית שמתחיל, כולם עוצרים וזוכרים את שחקני האגודה וחניכי בית הספר לכדורסל של המועדון. בשתי העונות האחרונות זכיתי להנחות את האירוע המרגש, שאין הרבה כמותו, והערב נקדיש את השעה הקרובה כדי לספר על הנופלים בני עפולה שאהבתם לכדורסל הייתה עצומה, אבל ההגנה על המולדת כנראה יותר. ובסוף, על פי סיפור חיינו ותקומתנו כאן בארץ הקטנה שלנו, בסוף לא חזרו משדה הקרב. באירוע "ערב לזכרם", עושה מועדון הכדורסל של הפועל עפולה כבוד של זיכרון לכל אחד מ-12 הנופלים. וגם אנחנו כאן בתוכנית המיוחדת ניתן להם את הכבוד הראוי.

דב הירש ז"ל: נולד ב-15 במאי 1947. בוגר בי"ס "בן גוריון" בעפולה, חבר במועדון התעופה ומילדותו חלם על טייס. עלם גבה קומה היה דב, ספורטאי מעולה, שיחק בהפועל עפולה בכדורסל והיה מעמודי התווך שלה. את שירותו הצבאי עשה בחיל השריון כמפקד טנק וקצין שריון, נישא לחברתו דורית והמשיך לשחק ולאמן קבוצות נערים ונוער בכדורסל. דב הירש נפל ב-8 באוקטובר 1973, בקרב באיזור סיני במלחמת יום הכיפורים. יהי זכרו ברוך.

אריה דובנוב ז"ל: נולד ב-17 ביולי 1949, בוגר ביה"ס "יזרעאל" ותיכון "בן גוריון" בעפולה. אריה שימש מדריך בפעולות גדנ"ע בביה"ס, הצטיין בענף הכדורסל, שיחק ואימן בהפועל עפולה. הוא התגייס לצה"ל ויצא ללימודים במסגרת העתודה האקדמית, בסיומם התנדב לקורס טיס וסיים אותו בהצלחה. הוא השתתף במבצעים רבים בחיל האוויר, ונפל באחת הגיחות המבצעיות באיזור החרמון ב-19 באפריל 1974. יהי זכרו ברוך. אריה דובנוב הניח אחריו אישה ובן שנולד שבועיים לאחר נפילתו. ברבות השנים, הבן, גם הוא נהרג בתאונת דרכים בגיל 18. יהי זכרו ברוך.

חן שחל ז"ל: נולד ב-15 במאי 1970. חן היה שחקן כדורסל מוכשר, ששיחק בהפועל עפולה ועבר את כל קבוצות הגילאים, מקט סל ועד קבוצת הבוגרים. חן השקיע והתמיד באימונים והכדורסל היה מרכז העניינים עבורו. מאמניו לאורך השנים צפו לו הישגים מירביים והצלחה יתרה במשחק שאהב יותר מכל. תאונת דרכים קטלנית השאירה בצד לעולמים את כל החלומות והשאיפות, וקטעה את חייו של חן ב-27 במאי 1988 והוא בן 18 בלבד. עלם חמודות שנקטף מאיתנו לעד. יהי זכרו לעד.

משה אוחיון ז"ל: נולד ב-8 ביולי 1974. הוא למד בבית הספר היסודי "בית זאב" בעפולה ובבית הספר התיכון "בן גוריון" בעיר. משה בלט במיוחד בענפי הספורט, שיחק כדורסל בקבוצת הנוער של הפועל עפולה וגם יצא עם הקבוצה לתחרות בגרמניה. בנובמבר 1992 משה אוחיון התגייס לחטיבת גולני במוטיבציה גבוהה במיוחד. ב-25 בינואר 1995, משה נפל בקרב במוצב ריחן, ברצועת הביטחון בדרום לבנון. במהלך הקרב, בעת שהכוח ירה פגזים לעבר מחבלים, אירעה תאונה מבצעית – פגז התפוצץ בקנה המרגמה וגרם למותו של משה. – כמעט כמו עלילה מצמררת מסרט, לפני מותו מסר משה מכתב לחבר שיצא הביתה וביקש למסור אותו לבת זוגו. יום אחרי, משה נהרג, והחבר אובד העצות השאיר את המכתב אצלו למשך חודש ימים שלמים. לאחר מכן הניח את המכתב בתיבת הדואר של חברתו של משה. לימים, התפתח קשר בין משפחת אוחיון לבין הזמר, עידן עמדי, שלקח את המילים מהמכתב של משה ז"ל וחיבר לחן מרגש לאחד השירים הכי יפים שלו, "המכתב האחרון".

עופר רותם ז"ל: נולד ב-22 בספטמבר 1954. בוגר במגמה הביולוגית בתיכון "בן גוריון" בעפולה, הצטיין בלימודי המתמטיקה, עסק בענפי ספורט רבים והיה שחקן פעיל בקבוצת הכדורסל של הפועל עפולה. עופר היה בן יחיד, צבר טיפוסי רציני וקשוח, אך יחד עם זאת רגיש ואידיאליסט. עופר ז"ל התנדב לצנחנים, ובמלחמת יום הכיפורים ב-8 באוקטובר 1973 – כששירת עם היחידה ברפידים, נפל בפעילות המבצעית. יהי זכרו ברוך.

רונן סיבוני ז"ל: נולד ב-2 בפברואר 1974. עם הצטרפותו של רונן לשורות הפועל עפולה, התבלט מיד בכישרונו והפך לעמוד התווך של הקבוצה. כדמות הדומיננטית הוביל את קבוצות הפועל עפולה לניצחונות והישגים ואך הוזמן לסגל נבחרת הקדטים של ישראל והפך במהרה לאחד משחקני ההרכב הראשון. רונן התבלט בכל אשר עשה, ונטל חלק מרכזי בפעילויות החברתיות עם חבריו. בדרכו לחגוג עם חברים, נהרג בתאונת דרכים. יהי זכרו ברוך

דן סלע ז"ל: הוא נולד ב-12 במארס 1997 בעפולה. בגיל 9 נכנס לעולם הכדורסל והחל לשחק בקבוצות שונות במועדון הפועל עפולה, חי את הכדורסל ברמ"ח איבריו. בגיל 15 יצא לקורס מדריכי כדורסל ושימש מאמן כדורסל בבתי ספר בעיר. ביולי 2015 התגייס דן למערך "מגל" בצבא ויועד לשרת כמפקד כיתת טירונים, תפקיד שאותו ראה כהמשך ישיר לתפקידו כמאמן. ב-4 באוגוסט 2015, במהלך סיור של פלוגתו, נפל דן בחום הכבד של ירושלים. בן 18 בנופלו. ילד יחיד ומיוחד. יהי זכרו ברוך.

מוריס כהן ז"ל: מוריס נולד ב-1948. הוא אהב להתנדב, ובמסגרת הפעילות ההתנדבותית החליט לתרום מזמנו לטובת ילדי בית הספר לכדורסל של הפועל עפולה. הוא שימש כחבר הנהלת קבוצת הבוגרים וכמנהל קבוצת הנוער. מגרש הכדורסל היה לביתו השני. תמיד דאג לשחקנים ודחף אותם להישגים ספורטיביים. במהלך משחק קבוצת הנוער של עפולה בגן שמואל ב-1988, התמוטט מוריס כהן ונפטר. הוא הניח אחריו אישה ושלושה ילדים. יהי זכרו ברוך.

גילי צוריאנו ז"ל: נולד ב-12 באפריל 1973. מגיל צעיר התאמן ושיחק בבית הספר לכדורסל של הפועל עפולה והצטיין בצורה בלתי רגילה בכל הקבוצות בהן שיחק. לפני גיוסו לצה"ל, כיכב במדי הפועל עפולה ואז התנדב ליחידה מובחרת – יחידת החילוץ של חיל האוויר. ב-10 באוגוסט 1992 במהלך תרגיל אימונים לחילוץ פצועים בנגב, נקרע הכבל שהורד מהמסוק, גיל וחברו אסף רוזנברג נפלו אל מותם. יהי זכרם ברוך.

אביעד עקירב ז"ל: נולד ב-4 בפברואר 1982. בכיתה ג' החל לשחק בביה"ס לכדורסל  של הפועל עפולה ועד מהרה הפך לשחקן בולט, כמו כן נבחר לשחק בנבחרת טרום קדטים כנציג הפועל עפולה. אביעד היה נער נבון  וחברותי עם חוש הומור ועמידה על עקרונותיו. עם גיוסו עבר קורס מד"סים בווינגייט והוצב בחטיבת הנח"ל כמד"ס. אביעד עקירב נפל ב-24 בפברואר 2002, בן 20 במותו. יהי זכרו ברוך

ניב יבור ז"ל: נולד בעפולה ב-24 ביוני 1973. מגיל 6 התחיל לשחק בבית הספר לכדורסל של הפועל עפולה ושיחק בכל המסגרות של בית הספר: מחוגים וקט סל ועד בוגרים בליגה הלאומית. ב-1991 התגייס לצה"ל ושירת בצנחנים. עם שחרורו מצה"ל ב-1994 הצטרף לשב"כ ועבד 3 שנים בתחנות שונות ברחבי העולם. ב-1998 חזר לארץ והתחיל לעבוד כמאבטח מטוסים בחברת אל על ובמקביל התחיל את לימודי כסטודנט למשפטים. ניב יבור ז"ל נספה בתאונת דרכים במאי 1999, בן 26 במותו. יהי זכרו ברוך.

גרשון בלאו ז"ל: נולד ב-18 בדצמבר, 1953. למד בבית הספר "רמות" בגבעת המורה וסיים את לימודיו התיכוניים בתיכון "בן גוריון" בעפולה, תלמיד חרוץ ומצטיין במקצועות רבים. בגיוסו לצה"ל, התנדב גרשון לצנחנים. הוא סיים קורס מ"כים, השתתף בלחימה בתעלת סואץ ובמקביל סיים קורס קצינים והתמנה למפקד מחלקה ותיקה במובלעת הסורית. גרשון נפל בקרב ברמת הגולן מפגיעת פגז סורי באחד במאי 1974, בזמן שישב בתצפית ודיווח לחבריו על תנועות האויב. גרשון בלאו התעניין בתחומים רבים: טיולים, צעדות, כדורגל וכדורסל ועוד, והיה מקור לחיקוי בקרב חבריו. על שמו ועל שם חברו, עופר רותם, הוקמה קבוצת הכדורסל עוג"ר עפולה. יהי זכרו ברוך.

להאזנה לתוכנית המלאה