פרסום ראשון: עיריית טבריה הודיעה על ביטול המרתון בעיר

ירין דורון | 14.03.23

השיקולים הכלכליים והמקצועיים הכריעו: שני מיליוני השקלים שהוקצו עד כה למרתון, יועברו לטובת קיום אירועי תרבות לרווחת תושבי טבריה. בדיקה שנעשתה בקרב המלונאים ובעלי העסקים העלתה כי תחרות האיירונמן, שלא כמו המרתון, מהווה מנוף כלכלי לטבריה עם לינות רבות בבתי מלון ובילויים במסעדות ובתי הקפה בעיר. עיריית טבריה: "היינו חייבים לקבל החלטה אמיצה ומושכלת וקיבלנו אותה למען תושבי העיר"

בצעד דרמטי ולאחר 45 שנות מרתון כמעט רצופות, להוציא את שנת הקורונה, הודיעה עיריית טבריה כי המרתון הבינלאומי ה-46 המשמש בין היתר גם כאליפות ישראל הרשמית, לא יתקיים השנה. לאחר שבועות ארוכים של התלבטויות ודיונים מעמיקים ומקצועיים, הוחלט כי ההשקעה על סך יותר משני מיליוני שקלים מקופת הרשות אינו תורם באמת לתיירות ולבעלי העסקים בעיר.

אגף התיירות אף ערך סקר בקרב בעלי המלון בטבריה ותוצאותיו הצביעו על כמות לינות קטנה מאוד ביחס לאלפי הרצים הנוטלים חלק במקצים השונים של מרתון טבריה. אין ספק כי ישנם לא מעט שירותים עירוניים הניתנים כשירות לתושבי העיר ובסופו של יום נרשמות בהם הפסדים, כמו הפעלת הבריכה העירונית, אבל בכל זאת תושבי טבריה נהנים מהשירות. במקרה של מרתון טבריה זה אחרת לחלוטין, שכן עיריית טבריה מקצה משאבים תקציביים רבים, מעמידה כח אדם שעוסק חודשים בהכנות לאירועי המרתון ובמקביל תושבי טבריה ותושבי האזור נפגעים מסגירת צירי תנועה יום נוסף בשנה.

לאחר מערכת השיקולים שהופעלה, הוחלט כאמור לוותר בשלב זה על קיום המרתון והתקציב שהוקצה לשם כך בשנים האחרונות, מבלי לייצר באמת תועלת ומנוף כלכלי לבעלי העסקים בטבריה, יועבר לטובת קיום אירועי תרבות איכותיים ובתדירות גדולה יותר. שיקול נוסף שעמד לנגד עיניה של עיריית טבריה בהחלטה לוותר על קיום המרתון, הוא תחרות האיירונמן אליפות המזרח התיכון שנערכה בטבריה בחודש נובמבר האחרון וקצרה הצלחה רבה – הן ספורטיבית והן כמנוע כלכלי לטבריה. משתתפי האיירונמן לעומת אלה של המרתון, מהווים מנוע כלכלי לטבריה – הן לבתי המלון והן לעסקים השונים, שכן מרביתם מגיעים מספר ימים לפני התחרות על מנת לעשות היכרות עם תוואי השטח בו יתחרו ומקיימים אימונים. בזמן הזה הם לנים בבתי המלון בטבריה ומבלים במסעדות ובבתי הקפה ברחבי העיר ועל כך העידו המלונאים ובעלי העסקים.

מעיריית טבריה נמסר: "זו בהחלט לא היתה החלטה קלה כיוון שמדובר במסורת, אבל היתה נדרשת פה החלטה אמיצה, נכונה ומושכלת שעושה שימוש נכון בכספי הקופה הציבורית למטרות טובות יותר עבור תושבי טבריה, רווחתם וצריכת התרבות שלהם, לצד קידום העסקים בעיר. יחד עם זאת אל לנו לשכוח כי טבריה תמשיך לארח את התחרות הנחשקת והבלעדית בישראל של האיירונמן אליפות המזרח התיכון, שמתקיימת בסמוך. היה צורך לקבל החלטה בנוגע לתחרות אחת וקיבלנו אותה".


יאיר קראוס | מדברים ברדיו | 15.03.23

המועמד לראשות העיר, וראש העירייה לשעבר, יוסי בן דוד: "אין מותג שמזוהה עם טבריה יותר מהמרתון שנות דור דאגו ראשי עיר שהמרתון יימשך. גם לי היו התלבטויות כאלה ובחנו את הנתונים ועשינו שינויים והתאמות אבל קיבלנו שליטה על המרתון וההכנסות ממנו. מספר המשתתפים הלך ועלה כל הזמן, זה המרתון וותיק, הוא בין לאומי, אירוע מסורתי והמטרה היא לקיים אירוע ציבורי רחב היקף. הוא לא נמדד בכסף אלא בחוויית הקהילה שמשתתפת. אני מפרגן לתחרויות האחרות והן חשובות אבל יש מקום גם למרתון. אין מי שיעלה על דעתו לפגוע בשירות או מותג רק כי זה עולה כסף. אני לא סופר את כמות חדרי המלון במקרה הזה זה סמל ומסורת שאסור להספיק זה אירוע הספורט הכי חשוב מתל אביב ועד מטולה".

ראש הוועדה הממונה בעיר, בועז יוסף: "אנחנו לא מוותרים אנחנו פשוט מחליפים אותו במשהו טוב יותר ומשמעותי יותר לכלכלה העסקית והתיירותיות בטבריה. עלות המרתון לעירייה 1.8 מיליון נטו, במה הוא עוזר לעסקים? להפך העיר נסגרת. הסיוע לתיירות? אפסית. הפכנו להיות קבלנים של ערי המרכז, באים רצים ועוזבים את העיר הם לא משאירים פה שקל. מה עושה מסורת? רק רעש, מילא תושבי טבריה היו נהנים מזה, רק בודדים בעיר משתתפים ולא הצלחנו להביא תועלת לעיר".

להאזנה