פרסום ראשון: עתירה הוגשה נגד עיריית בית שאן לביטול המכרז בו זכה בן דודו של ראש העיר

ירין דורון | מדברים ברדיו |

סערה בבית שאן לאחר שבמכרז שהוצא להפיכתו של מתחם הסראייה למתחם תיירות זכה שמעון אדרי, בן דודו של ראש העיר, ז'קי לוי. בעתירה שהוגשה אתמול (ב') דורש עו"ד אבשלום נוימן שמייצג את גלית אברג'יל שהגישה הצעה במכרז לועדה קורא לבית המשפט לבטל את זכייתו של אדרי.

עו"ד אבשלום נוימן, מייצג את העותרת אברג'יל: "מי שזכה זה תאגיד שהוקם שבועיים לפני יציאת המכרז ואנחנו טוענים שיש קשיים גדולים שעולים בלי קשר לשיוך המשפחתי. הטענה שלנו שהזוכה לא עומד בתנאי הסף. איך יכול להיות שלעותרת יש 9 שנות ניסיון בתיירות ולזוכה שבועיים? ניכרת הטייה ברורה לטובת הזוכה.  

צריך לבטל אותה כי כל מי שקיבל אותה קיבלו החלטה שאסור לקבל, הם היטו את המכרז לטובת מי שלא עמד בתנאי הסף ובית המשפט צריך לבחון אם ההחלטה התקבלה כדין ולטענתנו שהיא לא התקבלה כדין".

תגובת שמעון אדרי: "אני לא מעוניין להגיב. תפנו לעירייה".

רפי בן שטרית: ראש האופוזיציה והמועמד לראשות העיר בית שאן: "ריח עז של צחנה עולה מהפרטים שמתפרסמים אודות מכרז הסראיה בבית שאן. זקי לוי נגוע בניגוד אינטרסים חמור במיוחד בנוגע למיזם הסראיה. נדמה שראש העיר לוי  לא למד דבר וחצי דבר מטעויות העבר שלו והוא ממשיך בשלו. אני קורא לעירייה לעצור מיד את ההליך, להודיע לבית המשפט שלא תקבל החלטות לעת עתה. לזקי לוי אני מציע למשוך את ידו לחלוטין מהטיפול בנושא. תושבי בית שאן לא יסבלו יותר  העדפות מקורבים ושחיתות שלטונית גם אם היא רק למראית עין"

מעיריית בית שאן נמסר: מכרז הסראיה נתן ניקוד מחצית למחיר ומחצית לאיכות.

מנקדי מרכיב האיכות היו מהשורה הראשונה בתחום התיירות, וכללו את:

1.1        אלי דרמן,  אדריכל – מתכנן פרויקט התיירות של העיר העתיקה.

1.2        זאב מרגלית – מנהל אגף שימור ופיתוח של רשות הטבע והגנים.

1.3        אינג' אדי שומאכר – סמנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות.

1.4        שמר ברוך, אדריכל  – מהנדס עיריית בית שאן.

הועדה בחנה הצעות שהוגשו להפעלת הסראיה כמתחם תיירות ומלונאות. ההצעה שהוגשה ע"י גלית אברג'יל לא הייתה ההצעה הכספית הגבוהה ביותר וגם לא זו שזכתה לניקוד והדירוג המקצועי הגבוה ביותר. אלו ניתנו לחברת מלון סראיה בע"מ. הזוכה במכרז הוא הראשון בניקוד איכות בפער גדול מאד מיתר המציעים. נציג העיריה הוא רק רבע מתוך הועדה שקבעה את הניקוד. הזוכה במכרז הוא הראשון הן במרכיב האיכות והן במרכיב המחיר. מרכיב איכות ההצעה הוא בין היתר התרשמות מניסיון המציע בתחום התיירות ומהחזון לסראיה כמתחם תיירותי, התרשמות מהמצגת והתכנון העתידי לסראיה והתרשמות מהתכנית הכלכלית. העותרת קיבלה את כל המסמכים המבוקשים על ידה ואת כל המסמכים הקיימים לגבי המכרז, בשקיפות מלאה וללא כל הסתרות שהן.

מכרז הסראיה התנהל בשקיפות מלאה לכל אורך הדרך. אם העותרת היתה חושבת שהעתירה מבוססת היא היתה צריכה להגיש אותה עוד בטרם הכרזה על זוכה. בתי משפט דוחים עתירות שבהם ממתינים לראות אם יזכו ורק אם לא זכו, עותרים. הועדה המקצועית העבירה לאחר מכן את המלצתה לאישור ובחינת ועדת המכרזים העירונית.  ראש העיר ז'קי לוי לא היה שותף בשום שלב להליך המכרזי, לא היה חבר בוועדה המקצועית החיצונית ולא בוועדת המכרזים העירונית. הוא רק מאשר את ההמלצה הסופית. לגבי הטענה שבן דודו הוא מנהל החברה הזוכה, הרי שפקודת העיריות קובעת מתי יש ניגוד עניינים ונותנת רשימת קרובים שהם אסורים, ובן דוד אינו ברשימה זו. מכאן שחוקית אין כל מניעה לביצוע ההתקשרות. לגבי הטענה שהזוכה בלבד ביקר במקום, טענה זו לא ידועה לעיריה והיא נבדקת. מכל מקום, גם בדברים שניתנו על ידי העותרת במהלך ועדת המשנה לבחינת האיכות נאמר כי הוא מכיר את המקום על בוריו, והנה דבריו:

"יורם: אמנון בר-אור וטל גזית.  חברנו אליהם. התוכניות שאני מתכנן בראש זה לא התוכניות  שלו. כי יש מס' תכנונים במבנה של הסראיה כבר עברנו עליהם, יש כמה בעיות של רטיבות בקרקע שבדקנו אותם, אני מכיר את הבניין הזה  בו נגיד גדלתי בו בתור ילד קטן הייתי שם בבית הכנסת של הספרדים, הייתי בשומר המצעיר שם, אח"כ בתור שוטר עבדתי בבית המשפט גם כחוקר וגם באבטחה. לאחר מכן הייתי שותף ביזמים התיירותיים של הסקיתומרקט. הפעלתי שם את השיווק – הקמתי המון דפי פייסבוק וגוגל ודפים עסקיים לכל התיירנים בחינם. אני גם מתנדב, הקמתי אתר שנקרא תיירות בית-שאן ועמק המעיינות."

בכל מקרה הסראיה הוא מקום פעיל ופתוח ותושבים ויזמים מסתובבים בו והוא אינו חסוי. לגבי הטענה שהחברה נפתחה בסמוך למכרז, היא דווקא מצביעה על מקצועיות. פתיחת חברה לכל פרויקט היא פרקטיקה מקובלת אצל יזמים על מנת להפריד את ההתנהלויות".

צילומים באדיבות: קרנית אדר מתוך אתר פיקיויק

האזינו לראיון המלא