פרשת "המיליארד השחור": הוארך בשבוע ימים מעצרו של ראש מועצת ראמה אבו לטיף

ירין דורון ורותם אטיאס | מדברים ברדיו | 09.02.23


המשטרה מייחסת לאבו לטיף עבירות במסגרת ארגון פשיעה, סיוע לארגון פשיעה בהיותו עובד ציבור, קשירת קשר לביצוע פשע וסחיטה באיומים. במהלך הדיון ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו ב-15 ימים אך השופטת דלית שרון גרין קבעה כי מעצרו של לטיף יוארך עד יום רביעי הבא בדומה לשאר במעורבים בפרשה שהתפוצצה אתמול. במהלך התחקור אמר נציג המשטרה שאבו לטיף לא עבר עבירה בחצי השנה האחרונה והשיב בחיוב לשאלה אם מיוחס לראש מועצה חברות בארגון פשיעה והוסיף: "מדינת ישראל תחליט אם הוא יהיה ראש מועצה בעתיד. מדובר בראש מועצה שמיוחסות לו עבירות חמורות, ניצל את מעמדו וכוחו לביצוע עבירות, ניצל את מעמדו וכוחו לביצוע עבירות אלו, על פי חומר חקירה רב שנאסף במהלך החקירה הסמויה הוא נקשר לעבירות המיוחסות לו". סנגורו של אבו לטיף, עו"ד באסל פאלח אמר בדיון כי השאלה האם הוא קיבל טובת הנאה כלשהי בעקבות הסחיטה, "בית המשפט יכול לראות בעבירות המיוחסות לו שאין את העבירות המיוחסות לאחרים, לא נטען שהוא היה שותף לעבירות כלכליות ולכן עמדה זו מנתקת אותו משאר החשודים. הנחה שבית המשפט יקבע שברמה זו או אחרת קיים חשד סביר, השאלה האם צריך להחזיקו במעצר? אין מסוכנות, לא עשה שום דבר אקטיבי או יזום, המעשים המיוחסים הם לא מעשים אקטיביים. כל יום פונים אליו כמו שפונים לראשי מועצות, למכובדים, חברי כנסת, זה מה שקורה היום, פונים לאנשים כמוהו כדי שיעזור, אם סולחות, מניעת סכסוכים, אפילו שאישה רבה עם בעלה היא מגיעה אליו. לגבי מסוכנות, מסוכנות כלפי מי? למי הוא יכול להיות מסוכן אם לפני שנתיים הוא הסכים להיפגש עם אביו של המתלונן? חלופת מעצר יכולה לספק כל פעולה, הוא יכול להתייצב בתחנה, הם יודעים איפה הוא, יכולים לפנות אליו, לא צריך מעצר בתיק זה. שלוש שנים לא היה מסוכן, עכשיו הוא מסוכן?

אלא שהשופטת שרון גרין לא התרשמה מטענותיו של הסנגור וכתבה בהכרעתה: "לאחר שעיינתי בחומר החקירה ושמעתי את טענות הצדדים שוכנעתי כי קיים חשד סביר שהחשוד עבר את העבירות המיוחסות לו בבקשה למעצר. נתתי דעתי לטענות ההגנה לפיהן אין מיוחסות לחשוד עבירות מתחום הלבנת הון. אכן עבירות כאלה אמנם מיוחסות לו. יחד עם זאת, קם חשד סביר באשר בחלקו של החשוד בעבירות שכן מיוחסות לו. שוכנעתי כי קיים יסוד סביר לחשש ששחרור החשוד או אי מעצרו יביא לשיבוש הליכי החקירה או המשפט, להתחמקות מחקירה ומהלכי השפיטה, או יביא להעלמת ראיות, ולהשפעה על עדים. שוכנעתי כי קיים יסוד סביר לחשש שהחשוד יסכן את בטחון הציבור. נתתי דעתי בהקשר זה לכך שמדובר במי שמכהן כראש מועצת ראמה. נוכח מהות החשד הסביר, אין בעובדה זו, כשלעצמה, כדי להביא לשחרורו של החשוד".


עו"ד באסל פאלח התראיין בתוכנית "מדברים ברדיו": "זה לא במחלוקת וזה לא משהו שמנסים להסתיר שמרבית העצורים הם קרובי משפחה ובחלקם חברים ורובם מכירים ומניסיון העבר שלי ייצגתי את רובם. ראש המועצה הוא איש ציבור ומה שמיוחס לו היה לפני 5 שנים ובגלל הנסיבות שלו אנחנו מגישים ערעור ומבקשים לשחררו בכל תנאי של חלופת מעצר כולל הרחקות. אם ימצאו משהו אפשר יהיה לעצור אותו שוב אבל עד אז צריך לאזן כי החלק שלו מזערי".

"שאתה בתוך העולם הזה אתה לא מופתע שהמשטרה דופקת לך על הדלת. קו הגנה אחד לכל החשודים זה בלתי אפשרי כי כל אחד נשאל שאלות אחרות ומטיחים בו ראיות שונות במיוחד שתקופת חקירה ארוכה, אני יכול לייעץ לו לספר את האמת או לשתוק. חוץ מראש המועצה כולם שותקים בעצתי. ברגע שהמשטרה אומרת מראש שהמשחק הזה מכור ואנחנו הולכים לכתבי אישום ולהרשעה לא מעניין אותם מה יגידו החשודים והם גזרו את הדין עוד לפני שהחשודים נעצרו אז למה שהם ימסרו גרסה לחוקרים נשמור אותה לבית המשפט".

לראיון המלא