"קבלנים פיראטים משפיעים על פוליטיקאים שלא לקדם חקיקה בנושא שריפות פסולת"

ירין דורון ורותם אטיאס | מדברים ברדיו | 19.09.23


בעקבות השריפה באתר הפסולת הפיראטי בשפרעם המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות פרסמו המלצה לאוכלוסייה הרגישה להימנע משהייה שלא לצורך בחוץ בישובים הבאים: שפרעם, אלון הגליל, ביר אל מכסור, מצפה עדי ושמשית. כזכור אתמול פרסמנו שבאזור התעשייה של שפרעם מתחוללת שריפה באתר פסולת פיראטי כבר מספר ימים. בעקבות האירוע הוצא צו מנהלי לעיריית שפרעם, שבו נדרשה העירייה לפעול להפסקת השריפה ולהסיר את המפגע באופן מיידי. בעקבות השריפה הגיעו למשרד מספר פניות של תושבים ביישובים הסמוכים שידווחו על תסמינים של צריבה בעניים, דמעה, קשיי נשימה, שיעול והתקפי אסטמה. בעקבות האירוע בוצע ניטור במקום ולפי הנתונים שמדדו לא נמצאו ריכוזים גבוהים מאוד של חלקיקים נשימים ביישובים האלה, אך יחד עם זאת מורגשים ריחות חריפים של שריפת פסולת. בנוסף לאוכלוסיות הרגישות ממליצים במשרד גם ליתר האוכלוסייה לצמצם פעילות גופנית בחוץ, לסגור חלונות ולהפעיל מזגן.

נדב דרורי, תושב אלון הגליל סיפר בתוכנית "מדברים ברדיו" ליאיר קראוס על התחושות הקשות בקרב התושבים וההתמודדות עם המפגע:

ד"ר סיגל בלומנפלד, מנהלת מחוז צפון במשרד להגנת הסביבה: "בימים האחרונים מתחוללת שריפת פסולת עצומה באזור. בעקבות החשש הכבד שלנו שהיה לנו טרם האירוע מהתלקחות שריפה בערימת הפסולת שבהן יותר מ-15,000 קוב פסולת גושית, דרשנו באמצעות צו מעיריית שפרעם לפנות את הפסולת. לצערי, החששות התממשו, ומספר ימים לאחר תחילת עבודת הקבלן לפינוי הפסולת, פרצה שריפה במקום. לאורך כל האירוע כונני המשרד להגנת הסביבה ואני ליווינו את האירוע ואף הנחינו את העירייה להזמין יועץ בעירה כדי לוודא שהפעולות נעשות בצורה מקצועית ולא תישאר בעירה פנימית לחודשים רבים אחרי. נמשיך לפקח, לנטר ולפעול בשיתוף פעולה עם כלל הגורמים הרלוונטיים, עד להסרת המפגע לטובת בריאות הציבור והסביבה"

צילום: סאמר סאלח, המשרד להגנת הסביבה

בשריפה שאותרה בעקבות סיור שנערך על ידי נציג המשרד להגנת הסביבה באזור התעשייה בעיריית שפרעם,  נצפו פליטות עשן מאסיבית מאתר השלכת פסולת לא חוקי, הפסולת שנשרפה כוללת פסולת מכל הסוגים; קרטונים, פלסטיק, פסולת גושית, פסולת בניין, צמיגים ועוד.

צילום: אריאל בן עמי, המשרד להגנת הסביבה

המקום משמש בפועל כאתר לסילוק פסולת לא חוקי הנמצא באחריות ובשליטת עיריית שפרעם, ואף נמצא בהליכי אכיפה של המשרד להגנת הסביבה. השריפה אירעה במהלך ביצוע עבודות פינוי הפסולת משטח האתר אשר התבצעה על ידי קבלן שזכה מטעם העירייה לפי מכרז פומבי, וראש העירייה הגיש תלונה במשטרה נגד מי שלטענתו הצית את האש על פי מה שנצפה במצלמות האבטחה באזור.

בחודשים האחרונים דרש המשרד להגנת הסביבה מראש העיר את ביצוע עבודות הפינוי. בעקבות כך, לפני כשבוע נבחר זוכה במכרז והחלו עבודות הפינוי, ובתוך יומיים הוצת האתר. החל מרגע איתור השריפה, עבדו נציגי המשרד להגנת הסביבה בשטח, ובשיתוף פעולה יחד עם ראש העירייה ומנכ"ל העיריה, שירותי כבאות והצלה, והמשטרה, ואף נתנו הנחיות, כולל דרישה להגעת יועץ בעירות, אשר הגיע, וזו במטרה למנוע בערות פנימיות והסרת מפגע העשן והשריפה בהקדם.  

צילום: סאמר סאלח, המשרד להגנת הסביבה

על פי הערכות אנשי המשרד להגנת הסביבה, כתוצאה מהשריפה נגרם זיהום אוויר כמשמעותו בחוק אוויר נקי, והופרו הוראות התקנות למניעת מפגעים זאת עקב פליטות עשן מסיבית כתוצאה מבעירת הפסולת. מדובר בשריפה של חומרים מגוונים הגורמת לפליטה של מזהמים רעילים המסכנים את בריאות הציבור והסביבה ומהווה זיהום אוויר בלתי סביר.  על כן, הוציאה בסוף השבוע האחרון מנהלת מחוז צפון במשרד להגנת הסביבה, ד"ר סיגל בלומנפלד, צו לראש העירייה לפי סעיפים 45 ו-73 לחוק אוויר נקי.

בצו הורתה מנהלת המחוז לעירייה על הפסקת הבעירה לאלתר, וסגירת הגישה לשטח כך שלא תתאפשר כניסה של ציבור. בנוסף, נדרשה העירייה בצו לבצע כל פעולה כדי למנוע הישנות מקרים מסוג זה באתר, וכן להבטיח את בטיחותם של העובדים והיועצים בשטח. עם כיבויה, נדרשת העירייה בפינוי שרידי השריפה והפסולת שלא נשרפה, לאתרים מאושרים.

נכון לשעות אלו, עדיין קיימת בעירה פנימית באתר, והאזור כולו אפוף עשן. עשן וזיהום אוויר כבד הורגשו במהלך החג גם בשפרעם עצמה וגם בסמוך ליישובים עדי, הרדוף, אלון הגליל ושמשית