רינה גרינברג ואבי קוריאט יפצו ב-30 אלף שקלים את רז טישלר לאחר שהורשעו בפרסום לשון הרע

רותם אטיאס | 07.07.23

חמש שנים לאחר שהוגשה הקובלנה הפלילית נגד מי שכיהנה במשך שנים סגנית עיריית כרמיאל, רינה גרינברג וחבר סיעתה דאז, אבי קוריאט נגזר דינם של השניים שהורשעו בעבירה המיוחסת להם. פסיקת בית המשפט קובעת כי גרינברג תשלם פיצויים לטישלר בגובה 10,000 שקלים וקוריאט 20,000 שקלים. בנוסף נגזר על קוריאט עונש מאסר על תנאי של חודשיים למשך שנה אם יבצע עבירה דומה ויורשע בה.

נזכיר שהקובלנה הוגשה לאחר שבחודש אוקטובר 2018 הגיש קוריאט תלונה במשטרה נגד טישלר וקונינסקי בטענה כי הם ביצעו עבירות על טוהר המידות בכך שקונינסקי הבטיח לטישלר תפקיד בכיר בעירייה בתמורה לתמיכתו בבחירות, דבר המהווה לטענת קוריאט שוחד בחירות.

האישום השני ייחס לגרינברג שתי עבירות של פרסום לשון הרע ולקוריאט עבירה של פרסום לשון הרע בעמודי הפייסבוק כשבאחד הפוסטים צורפה תמונתו של קוריאט מחוץ לתחנת משטרה לאחר הגשת התלונה.

על פי עובדות הקובלנה: "ביום 4.10.2018 פרסמה גרינברג בעמוד הפייסבוק פוסט בדבר הגשת התלונה ובו הוסיפה תמונה של הקוריאט בכניסה לתחנת המשטרה בעת הגשת התלונה וכן מסמך "אישור בדבר הגשת תלונה" וכתבה את הדברים הבאים: "חשד למתן ולקיחת שוחד על ידי משה קונינסקי ורז טישלר. שתי עבירות חמורות שבגינן צפויה להיפתח חקירה משטרתית חמורה בעקבות תלונה שהוגשה היום למשטרת ישראל, ואשר העונש בגינן הוא עד 7 שנות מאסר למקבל השוחד ועד 3.5 שנות מאסר לנותנו. זאת בנוסף לעבירה של הבטחת משרה ציבורית שהיא עבירה חמורה לכשעצמה. התלונה, שהוגשה על ידי אבי קוריאט, עוסקת בעסקה שעשו לכאורה קונינסקי וטישלר ולפיה חבר המועצה רז טישלר יתמוך בקונינסקי ויפעל למען בחירתו במרץ, מה שיזכה את קונינסקי בכסף שיקבל ממשרד הפנים לתשלום לנציגים בוועדת הקלפי, ובתמורה, כפי שפרסם קונינסקי, יזכה את רז טישלר במינוי לתפקיד במשרה הציבורית הבכירה – מנכ"ל העירייה. כעת כשהוגשה התלונה צפויה המשטרה לפתוח בחקירה בחשד למתן וקבלת שוחד והבטחת משרה ציבורית. קונינסקי הוכיח בעבר כי הוא עבריין בחירות סדרתי שאינו מהסס לרמוס את החוק ברגל גסה, דבר שמטיל צל כבד על האפשרות שיכהן במשרה ציבורית, לא כל שכן, שאינו ראוי להיות ראש העיר".

קוריאט שיתף את הפוסט וכתב בנוסף: "בהמשך לניסיונות שלי מהעבר ומעכשיו לשמור על החוקים. כפי שפעלתי לחשוף שחיתויות במערכת העירונית (הנושא שחשפתי נמצא כעת בפרקליטות ובעתיד הקרוב יפורסם). כעת גם במערכת הבחירות לא ניתן לכך יד".

גרינברג וקוריאט

בגזר הדין קבעה השופטת ג'ני טנוס כי אין ספק כי תוכן הפרסומים כולל פוטנציאל של פגיעה רבה בשמו הטוב של טישלר: "אין ספק כי תוכן הפרסומים כולל פוטנציאל של פגיעה רבה בשמו הטוב של הקובל משום שהפרסומים מייחסים לו מעשה קנוניה עם קונינסקי לביצוע עבירה פלילית חמורה. עבירת השוחד היא עבירה חמורה, ולכן ייחוס עבירה כזו לכל אדם ובפרט למי שמילא או עתיד למלא תפקיד ציבורי, כמו הקובל, טומנת בחובה פגיעה משמעותית ביושרו ובשמו הטוב. הקובל מילא תפקיד ציבורי כחבר מועצה משך שנים ללא שכר ובתור כך נסמך על אמון הציבור בו, ואין ספק שחשד בדבר מעורבות בפלילים עלול לפגוע קשות באמון שהוא נהנה ממנו. קיימת חומרה בעיתוי הגשת התלונה למשטרה במהלך תקופת הבחירות לראשות העיר, שכן סביר להניח כי אדם מן היישוב שמתוודע לעצם הגשת התלונה או לפרסומים שבאו בעקבותיה יגבש דעה שלילית נגד הקובל באופן שמביא להשפלתו או לעשותו ללעג ולבוז בעיני הבריות. חומרה יתרה נעוצה בכך, כי פרסומים מסוג זה עלולים להשפיע על דעת הציבור ותוצאות הבחירות, ובמקרה דנן בדרך של זכיית הנאשמים ברווח פוליטי לא מוצדק. חומרה נוספת עולה מתוך העובדה כי הפרסומים נעשו לאחר מחשבה תחילה המצביעה על תכנון מראש של המעשים, ולא כתגובה ספונטנית כגון במצבים של פליטת פה בעידנא דריתחא או בעקבות פרובוקציה מצד הקובל".

יחד עם זאת קבעה שופטת כי לא תטיל קלון על קוריאט מה שהיה מונע ממנו להתמודד בבחירות הקרובות למועצה. בעניין זה נציין כי קוריאט אמור לשמש כמספר 2 ברשימתו של אלון אזולאי שעד כה נמנע מלהציג את רשימתו. ההערכה היא שאזולאי המתין לראות האם ידבק קלון. כעת, כשהחשש מפני קלון הוסר צפוי אזולאי להציג בימים הקרובים את רשימתו.

עו"ד שמוליק כהן שייצג את גרינברג וקוריאט מסר בתגובה: "בגזר הדין, ניכר כי השופטת הביאה בחשבון את הטיעונים לעונש ואת הכוונה להגיש ערעור. טון הדברים ואופיים שונים בתכלית מפסק הדין, לקולא. לא לשווא השופטת, לאחר שפסקה בסף הנמוך, וכמובן קבעה כי אין קלון, הורתה על עיכוב ההליכים ובכלל זה הרישומיים, עד לאחר הגשת הערעור.אין לנו ספק כי הערעור יתקבל ורינה ואבי ייצאו מהערעור ללא אשמה והרשעה".