שואה 2.0 על האתגרים וההזדמנויות בחינוך השואה בעידן הדיגיטלי

רותם אטיאס | יום השואה 2024 | 05.05.24


בישראל של המאה ה-21 הופך נושא לימוד השואה למאתגר יותר ויותר. בעידן שבו הקשב הולך ויורד, הרשתות החברתיות מכתיבות את סדר היום והאמת לא פעם נקבעת בסרטון "טיקטוק" של 30 שניות – למערכת החינוך יש משימה לא פשוטה – לשמר ולהנגיש את זיכרון השואה וסיפורי הנספים והניצולים מהאסון הלאומי הקשה ביותר – לתלמידים, ולא רק להם.

השנה עושה רושם שהמשימה הופכת קשה יותר כשהאנטישמיות גואה והקריאות נגד ישראל מתגברות בעקבות המלחמה. שבעה חודשים מה-7.10 השחור וברשתות החברתיות כבר ישנם מי שמפקפקים שהאירוע קרה – אז למה שהשחתת האמת לא תקרה גם בזיכרון השואה שהתרחשה לפני שבעה עשורים?

אבל אולי לפני שאנחנו מסתכלים החוצה נסתכל עלינו, כאן במדינת היהודים שקמה על האתוס הלאומי של – "לעולם לא עוד" – הוחלט השנה בצעד מביש שפרק השואה בבגרות בהיסטוריה לא יהיה פרק חובה. נכון, היו יועצים ואנשי מקצוע שטענו שהפרק יעורר קושי רגשי אצל התלמידים – אבל מה הגו במקום הביטול? כלום. הזיכרון קשה? נניח אותו בצד. נחזור אליו? נקווה שכן.

אז אחרי שהסיסמה "לעולם לא עוד" שנולדה בעקבות השואה לפני שבעה עשורים ואיבדה מתכולתה בעקבות המלחמה שפרצה לפני שבעה חודשים – מה הפלא שישנה תחושה שאנחנו דוהרים למקום לא טוב, למקום רע לתפארת, מבחוץ אבל לא פחות – ואולי חמור מזה – מבית.

בתוכנית שואה 2.0 ניסינו ללכת בין האתגרים, בין הניסיון להנציח את זיכרון השואה לבין הרצון להבין ולהכיל את הקושי בימי המלחמה. בין הניסיון לשמר את זיכרון השואה לבין הקושי להתמודד עם האמת שנקבעת לא פעם בסרטון "טיקטוק".

באולפן אירח רותם אטיאס את נדב מעוז ושלומי ברטלר מחנכים מבית הספר "ויצו ניר העמק" ואבי ריבי, מאמן מנטלי, מאמן קוגניטיבי התנהגותי