חשד להצתה: עסק למזגנים הוצת הלילה במרכז המסחרי חצור הגלילית

יאיר קראוס | מדברים ברדיו | 09.08.23

חשד להצתה: שריפה פרצה הלילה בחנות למזגנים בחצור הגלילית, נזק רב נגרם למקום. על פי שירותי הכיבוי האש התלקחה בשעה 3:20 אז התקבלה הודעה במוקד הכיבוי. למקום הזעקו שישה ציוותי כיבוי שהגיעו למקום החלו בפעולות כיבוי וסריקה ובלמו את התפשטות האש לעסקים הסמוכים. לאחר מכן ביצעו הכבאים פעולות לכיבוי סופי ושחרור העשן הרב שהצטבר במבנה. נסיבות פרוץ השריפה ייבדקו ע"י חוקר דליקות.

ראש המועצה המקומית חצור, שמעון סוויסה התייחס לאירוע: "הפנים של בעלי העסקים העצובים שעומדים חסרי אונים מול מציאות מאוד קשה שאני לא מוכן להסכים לה. הגיע הזמן שיעשה מעשה פניתי לשר לביטחון לאומי ולמפכ"ל המשטרה וגם כאן אני אומר להם בצורה ברורה – תגיעו לפה עם חפ"ק ואל תעזבו את המקום עד שהכל מסתיים. צריך לנקות את כל המוגלה הזאת ואי אפשר שנקום כל בוקר לאירוע חדש. אנחנו כמועצה רוצים להוציא מכרז לקבלנים לעבודות גמר, מכרז של 10 מיליון שקלים וכשבדקנו לעומק מצאנו שקבלנים פוחדים לגשת למכרז בגלל פרוטקשן. אז אני שואל מועצה מקומית בשנת 2023 יכולה להרשות לעצמה שלא לקדם פרויקטים כי יש חשש לפרוטקשן? לאן הגענו? לוקח לנו דם יזע ודמעות לגייס תקציבים וכשאנחנו לא יכולים להוציא אותם לפועל בגלל תופעה כזאת זה צריך להרעיד את כל הכנסת בירושלים. צריך להבין את גודל הבעיה ולטפל בה".

"הנזק הוא גדול של משפחה שהצליחה להרים את הראש מעל המים והקימה עסק לפרנס משפחה ברוכת ילדים ולצערי הם עומדים היום בפני משבר מאוד גדול. אבל המשבר היותר גדול הוא לא רק הנזק ואי היכולת לעבוד הנזק הוא שאף אחד לא יפצה אותם, אין מאחוריהם חברת ביטוח וגם אם הם ירצו עכשיו לבטח את העסק אין חברה שתבטח אותם. זה מה שהמדינה צריכה להבין שאם לעסקים לא יהיה גב כלכלי שיבטח אותם לא נוכל להחזיק את הגליל והצפון וזה מחייב טיפול מידיי".

יריב בן עמי מתנועת "עד כאן", הנלחמת בתופעת גביית דמי החסות בגליל, התייחס גם הוא לאירוע הבוקר: "קשה לקום למראות כאלה, עוד בעל עסק שעולמו חרב והנזק הכלכלי והביטחון האישי. אנחנו כל פעם מקבלים תזכורת מחדש שאנחנו חיים תחת שלטון זר ואנחנו לא מוכנים לחיות תחת שלטון אלים של טרור, יש לנו בעל בית שהוא קובע איך הבוקר שלנו יראה. יש שתי מדינות בגליל מדינת ישראל כלפי חוץ ומדינת הפרוטקשן כלפי פנים שכולנו חווים את זה. ברור לכולם מה מרגיש היום בעל העסק אבל בואו נחשוב מה מרגישים השכנים שלו איך הם קמים מחר בבוקר ומשקיעים בעסק כשהם מבינים שהם הבאים בתור. איך אפשר לקיים חברה וכלכלה בדרך כזאת? אני חושב שמה שעושים זה קצת מידי וזה לא מנחם מי שהעסק שלו נפגע. אנחנו נפגעי פעולות איבה חוויתי נפילת טיל על הבית שלי ב 2006 וחוויתי פרוטקשן והפרוטקשן זה יותר גרוע".