נעצר בנו של ראש מועצה בצפון בחשד למעורבות בפרשת סחיטה

רותם אטיאס | 08.08.23

היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433 עצרה אתמול את בנו של ראש מועצה בצפון בחשד כי היה מעורב באירועי אלימות, ירי, הנחת מטען וסחיטה באיומים של קורבנות מאזור הצפון, תוך מעורבות של ארגון פשיעה אבו לטיף. אתמול החקירה הפכה גלויה עם מעצרו של החשוד, בן 24 תושב ראמה, בנו של ראש מועצה מהצפון והוא הובא לחקירה במשרדי היחידה בסיומה נכלא. מהחקירה עולה כי החשוד המרכזי, בנו של ראש מועצה מהצפון, תקף איים וסחט באיומים מספר פעמים קורבנות שהיו חייבים כסף לאביו על אף שמהחקירה עולה כי החוב הוסדר אל מול אנשי ארגון פשיעה מהצפון. עוד עולה מהחקירה, כי במסגרת אירועי האלימות, החשוד היה מעורב במספר אירועי ירי והנחת מטען אל עבר בית הקורבנות.  היום יתקיים דיון בהארכת מעצרו של החשוד בבימ"ש השלום בראשל"צ. התיק מלווה ע"י פרקליטות מחוז צפון.

נזכיר כי לפני שבועיים נעצר ראש המועצה ראמה שאוקי אבו לטיף עם ראש ארגון הפשע לטיף אבו לטיף בחשד לגביית דמי חסות מעסקים באיומים עבור קרובי משפחתו. נזכיר כי במהלך חקירתו אמר אבו לטיף כי אם לא ישתחרר ממעצר "אנשים ירצחו" והוא עדיין שוהה במעצר.

עוד היום דיווחה המשטרה על מעצרו של תושב טובא זנגרייה בן 32 לאחר שנחשד כי ניסה לסחוט באמצעות איומים שני בעלי עסקים בצפון ודרש מהם לשלם מאות אלפי שקלים אחרת יפגע בהם ובמשפחותיהם.

מפרטי האירוע עולה נגד החשוד, חוסיין הייב, הצטברו תלונות לפיהן אנשי עסקים קיבלו פניה באמצעות ווטסאפ לשלם דמי חסות במאות אלפי שקלים אחרת יפגעו.

במקרה אחד  בעל עסקים שבבעלותו וילות אירוח בשכונת  נוף כנרת בעיר צפת קיבל דרישה באמצעות ווטסאפ לשלם 400,000 שקלים אחרת יפגע: ״תקשיב…אתה על הכבנת (הכוונת) יודעים כמה יש לך בתים וכמה כסף תקשיב טוב מאד אם תדבר למשו (למשהו) אתה והאבנות (והבנות) שלך הלכתם והבתים ילכו….מהאיום יש לך חוב 400,000 אלף….״

במקרה אחר מנהל בית עסק להמרת כספים (צ׳אנג׳) באיזור הכפר בוקעטה נדרש באיומים לשלם 500,000₪ אחרת הוא יפגע  ״….. יש לך עד יום שישי עוד יומים להביא 500,000 אלף ….יש לך עד היום בערב בשעה 07:30 לשלוח הודעה כי אתה מוכן, הבנת אידיוט…. איתך טובא אל תשחק… תזהר…. אתה רוצה שנתחיל באלימות….״

עם קבלת התלונות נפתחה חקירה במהלכה הצליחו להתחקות חוקרי המחוז הצפוני אחר זהות החשוד שנעצר ולאחר עבודה מאומצת   נאספו די ראיות נגד החשוד שהובילו להגשת הצהרת תובע על ידי פרקליטות מחוז צפון.

מעצרו של החשוד הוארך ובהתאם להצהרת התובע שהוגשה עלי ידי חוקרי מחוז צפון בכוונת פרקליטות מחוז צפון להגיש נגדו כתב אישום ובקשה למעצרו עד תום ההליכים.

"משטרת ישראל קוראת לכל אזרח שנפל קורבן לעבירה המלווה באיומים לא להיכנע לסחיטה ולהודיע מייד למשטרה! הניסיון המצטבר במגוון עבירות סחיטה באיומים מלמד כי התשלום או הציות לאותו עבריין לא מבטיח דבר ואף מעודד, לא אחת, את העבריינים להעמיק את הסחיטה וכן להמשיך ולבצע את זממם כנגד אותו קורבן וקורבנות נוספים".

ובתוך כך אחרי שעבר חוק הפרוטקשן מודיע כעת שר האוצר על הקמת צוות משימה למאבק בתופעה, בהון השחור ובארגוני הפשע המאורגן. אתמול (ב') כינס השר סמוטריץ' את בכירי משרדו והאגפים השונים לדיון בהצעות ביצועיות למלחמה בהון השחור ובארגוני הפשיעה המאורגנת בחברה הערבית. כזכור מאז תחילת השנה נרצחו יותר מ-140 בני אדם ונרשמו מאות אירועי גביית דמי חסות כשלא פעם ייחסו אנשי החברה את העלייה באלימות ובאירועי הרצח למצוקות הכספיות של המבצעים שמתוגמלים בסכומים גבוהים על ידי שולחיהם. עוד נזכיר את הפשיטות האחרונות שביצעה המשטרה, חלקם המשמעותי בכפר ראמה נגד משפחת אבו לטיף משם חילטה כסף ושווי כסף בסכומי עתק. במהלך הישיבה הורה השר על הקמת צוות משימה מיוחד שיכלול נציגים בכירים מאגפי המשרד ויתכלל את העבודה הנדרשת למלחמה בפשיעה המאורגנת. הצוות יכונס באופן קבוע והשר יעקוב אישית אחר התקדמות המלחמה בפרוטקשן ואחר יעילות הצעדים שננקטים. עבודת הצוות צפויה לכלול תיקוני חקיקה נדרשים, הוראות שעה, ושימוש בסט כלים נרחב ומשמעותי בפיקוח, אכיפה וגביה. בסיום הישיבה אמר השר: "הפשיעה המאורגנת משתוללת וזה לא גזירת גורל ועד כה אין מענה מספק. עלינו כממשלה לחתור ולפעול ביתר שאת להשבת הביטחון האישי של האזרחים שנפגעים מתעשיית הפרוטקשן. מדובר בתופעה שפועלת בהיקפים חריגים המחייבים לבחון טיפול בכלים חריגים".