בלתי נתפס: "המשפחה המצומצמת נסעה לבית העלמין ביפתח כמו במבצע חשאי, זה הרגיש כמו התגנבות בלילה כדי לקבור את יקירינו"

ירין דורון | ישראל במלחמה | 25.12.23

סוף השבוע הקשה ברצועה גבה את חייהם של 15 לוחמים, ארבעה מהם נפלו במהלך אירוע שבו פגע טיל נ"ט בנגמ"ש מסוג "נמרה" שהיה בדרך החוצה מחאן יונס לשטח ישראל. בנמרה היה גיבור ישראל, סמ"ר גל הרשקו מקיבוץ יפתח, שהובא אתמול למנוחות ביישובו.

דודתו, נעמה זוהר סיפרה היום על מסע הלוויה שהתאפשר עם רדת החשכה במתכונת מצומצמת: "הקיבוץ כולו פונה בתחילת המלחמה למלון בגינוסר ואתמול התקיים פה טקס מכובד עם המון אנשים מכיוון שלא ניתן היה לקיים את טקס הפרידה ביפתח בשל המצב הביטחוני. לאחר הטקס עלינו משפחה מצומצמת לבית העלמין ביפתח עם הארון וזה הרגיש כמו מבצע חשאי, לחלקנו זה הרגיש אפילו כמו התגנבות בלילה כדי לקבור את יקירינו. למעשה כשהיינו שם ראינו את האורות של חיזבאללה מהצד השני וכנראה שגם הם ראו אותנו. הגענו ליפתח בכמה מכוניות ואוטובוס שעצר במרחק מסוים מהקיבוץ ופשוט העבירו אנשים במכוניות כמו שאטלים לכיוון בית העלמין".

הציעו לכם לקיים טקס קבורה במקום חלופי?

"הציעו לנו לקיים קבורה זמנית בבית העלמין בראש פינה אבל ההורים לא הסכימו, הם אמרו שהם מוכנים לעלות ליפתח אפילו לבד והעיקר להביא את הבן שלהם לקבורה ראויה ולא לעבור את זה שוב".

בשל העובדה שהקיבוץ פונה מיושביו המשפחה תשב שבעה בגינוסר: "הצבא הקים לנו אוהל בגינוסר ואנחנו מודים להם שהם עוטפים אותנו ומסייעים בצורה כל כך רגישה. הסיאצטיה הזאת היא ללא ספק הזויה ומורכבת".

ספרי על הימים מאז שידעתם שגל נכנס לרצועה

"לי היה ביטחון שיהיה בסדר ושהוא יחזר בשלום, אבל אחותי, אימא של גל, הייתה כל הזמן בחרדות והיה לה פחד שיקרה משהו, היא דאגה בלי סוף. אחד הדברים הראשונים שהיא אמרה זה שלפחות עכשיו היא לא צריכה לחיות בדאגה שהיא הייתה בה בכל רגע ורגע ביום".

מה אתם יודעים על האירוע שבו נפל גל?

"הגיע נציג של צה"ל וסיפר לנו מה קרה, הם היו מספר חיילים בתוך נמרה בדרך החוצה מחאן יונס אחרי שהם סיימו פעולה , הם היו בדרך להתרעננות וביציאה משם פגע נ"ט בנמרה. יכול להיות שבהמשך יגיעו גם השאלות האם אפשר היה להתנהל אחרת, כרגע הראש עוד לא בזה. אנחנו מקווים שמי שמקבל את ההחלטות יעשה הכל כדי שהיו כמה שפחות נפגעים. שנדע שגל נפל בשביל להגן על המדינה ולמען הניצחון של המדינה. זה נכון גם לגבי הצפון כי ברור לנו שחלק מהמשפחות לא יחזור לביתם שלהם במידה והאיום לא יוסר".

עוד התייחסה נעמה לנושא החטופים: "אנחנו באבל הפרטי שלנו אבל לחשוב על המשפחות שמחכות כל כך הרבה זמן ליקירהם זה נורא. נכון שהמחיר הוא כבד של דם לוחמינו אבל גם המשפחות שחיות חיים לא פשוטים ואני מתפללת שמשפחות החטופים יקבלו את יקיריהם ומתפללת לשלום הפצועים".