"כשיצהר יצא מעזה הוא נסע לבקר את מפוני בארי, רצה לבקש מהם סליחה שלא הצליח להציל את החברים שלהם"

ירין דורון | ישראל במלחמה | 01.02.24

בבית העלמין הצבאי בהר הרצל נפרדו אלפים מרס"ן (במיל') יצהר הופמן, בן 36, מאשחר שנפל אתמול בקרבות בצפון רצועת עזה. בתפקידו האחרון היה הופמן מפקד פלגה ביחידת שלדג והיה מגיבורי הקרב על קיבוץ בארי ב-7.10.

אחיו, אילון, סיפר היום: "יצהר נלחם בגבורה מ-7.10 ועד אתמול באין סוף אירועים מבצעיים מורכבים ולצערנו זה עלה לו בחייו. היו הרבה מאוד גיבורים בשבת השחורה ואחי היה אחד הגיבורים הגדולים וזה מה שאפיין אותו מגיל קטן. מאז הידיעה על נפילתו נחשפנו לעשרות סיפורים מחברים שלו על איזה גיבור הוא היה".

יצהר כאמור היה אחד מגיבורי הקרב בקיבוץ בארי ובאחת היציאות מהרצועה הוא הגיע לים המלח לפגוש את מפוני הקיבוץ: "הוא נסע עם הפלגה שלו להיפגש עם תושבי בארי, הוא רצה לבקש מהם סליחה שהוא לא הצליח להציל את החברים שלהם".

על הקרב בבית החולים 'שיפא' סיפר אילון: "הוא הוביל את הפשיטה על בית החולים וכשהוא יצא משם הוא היה גאה בתרומה של הפלגה למלחמה, הוא הרגיש שהוא מימש את ייעודו. בחודש דצמבר הוא נפצע במשימה דומה למשימה שבה הוא נהרג, במהלך פעילות בתת קרקע. היחידה שלו קיבלה דיווח על לוחמים מחטיבה שנלכדה בבית עם מחבלים ויצהר חתר למגע ובאומץ לב הם חיסלו חמישה מחבלים וחילצו חיילים שנפצעו נהרגו באירוע. במהלך המבצע יצהר נפצע מירי ברגלו ובכל זאת המשיך להילחם. הוא פונה לטיפול בבית חולים ואחרי כמה ימים בבית הוא חזר לקרב. לא חשבתי שהוא יישאר, היה ברור לכולם שהוא יחזור לקרב. הוא תמיד אמר שבצבא הוא מממש את עצמו ולאחרונה הוא אפילו קיבל הצעה לחזור לקבע ולהתמנות לסגן מפקד היחידה".

מתי הייתה הפגישה האחרונה עם המשפחה?

"לפני שבוע נפגשנו לארוחה והוא אמר לי שאין תפקיד באזרחות שייתן לו את הסיפוק שהוא מקבל בצבא. יש ליצהר שני ילדים מהממים, בארי והראל, שלא פשוט להם שאבא נעלם ב-7.10. בשבת האחרונה הוא היה בבית וחגג להראל יום הולדת. זאת הייתה הפרידה האחרונה שלו מהמשפחה".


לפני שלוש שנים במהלך יום הזיכרון פרסם הופמן ז"ל פוסט בפייסבוק לזכרו של בן דוד שנפל גם הוא ברצועה ובו כתב:

"הימים עוברים והופכים לשנים,
ואתה כאן בפנים.
אנחנו עם משפחה וילדים
גדלים ומתבגרים.
ואתה עדיין בשנות העשרים.
הזיכרונות מתכסים בעמימות
שמתפוגגת בעזרת תמונות וסרטונים.
צהרים מאוחרים של יום הזיכרון, כמעט מוצאיו.
הר הרצל, פסטורליה שורטת.
עוד כמה שעות כולנו נחזור לשגרה
ואתה פה, מתחת לאבנים.
פיני, מתגעגעים, כואבים ומרגישים רחוקים. מידי רחוקים.
יום הזיכרון תשפ"א , 2021"

הופמן ז"ל הוא הנופל התשיעי ליחידת 'שלדג' מאז תחילת המלחמה. הוא היה מוכר מאוד גם בקרב אנשי התקשורת שהספידו אותו ברשתות החברתיות.

כתב חדשות 12, אורי איזק כתב לזכרו: "יצהר היה מהמפקדים הבולטים, הטובים והמוערכים ביחידה. אבל לפני הכל יצהר היה גם חבר. תמיד ראשון, וגם אחרי 15 שנה במילואים האימונים איתו היו קשים יותר מהמסלול, אבל גם מקצועיים הרבה יותר ומוכוונים למטרה האחת והיחידה – הניצחון במלחמה הבאה".

עקיבא נוביק, מ'כאן 11': "יצהר הופמן נולד וגדל בעפרה, שני בתים מימין לבית שלנו (באמצע משפחת סגל), כיתה מעליי. זוכר אותו כילד אמיץ ומלא בטחון. אף אחד לא הופתע כשהתגייס לשלדג והפך לקצין נערץ ולוחם אהוב. גם לא כשנפצע מכדור ברגל לפני חודש ודרש לחזור כמה שיותר מהר ללחימה. כשיצהר היה בכיתה ח׳ נפל בקרב בעזה בן דוד שלו, קצין גבעתי פיני כהן, מהרחוב מתחתינו. הרבה לפני הדרגה או התפקיד בצבא, יצהר הוא בעלה של זוהר ואבא של בארי והראל, וגם בן ואח וחבר אהוב. יהי זכרו ברוך".