"בשיחות עם חיילים לא מעט סיפרו על תחושת התלישות שהם חווים באזרחות, הם כאן פיזית אבל ממש לא כאן"

רותם אטיאס ויובל יונה | אולפן חג | 28.04.24



מוזיקה בימי מלחמה: שיר חדש שיצא לאחרונה של גיא ויהל "תחזירו אותם הביתה" נולד אחרי מפגשים עם חיילים במהלך הופעות שקיימו השניים בחודשים האחרונים. "בחצי השנה האחרונה הופענו מול חיילים בכל הארץ. חלקם במילואים, חלקם בסדיר. בשיחות מלפני ואחרי הופעות איתם, מנסים להבין את התחושות שלהם ואת רחשי הלב. לא מעט סיפרו על תחושת התלישות שהם חווים כשהם חזרו לאזרחות אחרי מעל מאה ימים בעזה או בגבול הצפון".

"הם כאילו כאן איתנו פיזית אבל הם ממש לא כאן. אומרים שאחד הפערים הנפשיים הכי קשים שיש הוא חווית הפער שבין להיות בשדה הקרב, לפגוש מוות, סכנה והרס אל מול הפער של החיים הרגילים. סיפרו על הרצון הגדול והניסיונות לשחרר חטופים ולהחזיר אותם הביתה. פגשנו משפחה של סא"ל במילואים שהשתחרר מהצפון, ואשתו אמרה לו ״איך אתה חוזר הביתה שיש כל כך הרבה אנשים שאין להם בית לחזור אליו? כל החיילים שפגשנו הם ההשראה לשיר הזה".

"אנחנו מצדיעים ומורידים את הכובע מול כל החיילים במילואים והסדיר שנותנים מעצמם ולצערנו העצום לא מעט נתנו את חייהם בשביל שנחיה פה. הלוואי שנהיה ראויים להם. ולכל משפחות החטופים אנחנו איתכם. והחטופים עצמם שעוד אי שם למטה. כולם פה מחכים לכם שתחזרו עוד היום…אמן, השיר הזה הוא בשבילכם".

נציין שאת תמונת הסינגל צילם הצלם המוכשר לביא ליפשיץ ז"ל, שהיה לוחם בעורב גבעתי ונפל במהלך הלחימה בעזה, הוא רק בן 20.