קריבוי: "לא כל מקרה ישר יורים, זה מקרה טרגי, צה"ל ילמד ממנו לפעול בצורה יותר טובה"

חיים הכט | ישראל במלחמה | 20.12.23

כשבוע לאחר האירוע הטרגי בשג'אעיה במהלכו נהרגו שלושה חטופים שנורו בשוגג על  ידי חיילי צה"ל – מדבר לראשונה איגור, אחיו של החטוף רוני קריבוי, שכזכור, הצליח להימלט משבי חמאס והסתובב במשך מספר ימים לבד ברחבי עזה עד שנתפס על ידי עזתים והוחזר לחמאס. קריבוי, תושב כרמיאל, שוחרר לאחר 51 ימים, בזכות התערבות של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין שדרש לשחרר חטופים בעלי אזרחות רוסית.

איגור: "רוני מתחיל לחזור לעצמו, גם פיזית גם פסיכולוגית והוא נמצא תחת מעקב מתמיד. אני לא יכול להגיד שהוא חזר שונה לגמרי אבל היו שינויים בפן הפיזי, הוא סבל מתשישות, ירד במשקל ולא היה במיטבו. גם פסיכולוגית הוא היה מרוחק בהתחלה אבל מאז הוא מוקף בבני המשפחה וחברים ורואים שהאור חזר לו לעיניים. הוא גם חזר לאכול כמו שצריך וכן, כבר רואים את החיוך חוזר אליו. הרבה חברים מגעים לבקר אותו ורואים שהוא הרבה יותר שמח, צוחק ומשתף בסיפורים שלו. גם כהיינו רק שנינו בדיג הוא היה דברן וצחק, ראים שהוא חוזר לעצמו".

איך אתם נחשפים לאירוע של הירי בחטופים?

"צפינו בחדשות בבית ושמענו את ההודעה של דובר צה"ל ואחרי זה רוני גם שמע על זה ממני. התגובה שלו הייתה שזה מקרה טרגי ומצער אבל קשה לשפוט מה היה שם. נכון שרוני נמלט מהחוטפים וזה בהחלט היה יכול להיגמר בצורה דומה. אני גם בטוח שזה גרם לו תחושות כאלה ואחרות אבל אני לא חושב שהוא עוסק מה היה קורה בדיעבד כי אי אפשר לדעת מה היה קורה. לא בכל מקרה ישר יורים, זה מקרה טרגי שקרה ורק אפשר שצה"ל ילמד ממנו לפעול בצורה יותר טובה".

קרא עוד

קריבוי הגיע למסיבת ה"נובה" ברעים כאיש סאונד והמתין שם לסיום המסיבה בכדי לפרק את מערכת ההגברה: "כשהתחיל האירוע רוני ואנשים נוספים שהיו איתו ברחו ועם הזמן התפצלו אחד מהשני עד שהוא נשאר לבד וכבר לא היה יכול לברוח יותר. הוא כבר התעייף, שמע את היריות ונתפס".

ספר על השיחות שלכם מאז שרוני חזר?

"אנחנו יושבים לשיחות ארוכות כבר מהימים הראשונים שהוא חזר. הוא מספר שהוא היה מאוד אופטימי ואמר שאין מצב שהוא לא יוצא מהשבי חי. ממה שהוא סיפר הוא הוחזק בתוך בית, ישן על מזרון והיה לבד אז לא היה יותר מידי מה לעשות שם במהלך היום. אנחנו יודעים שכשצה"ל מפגיז הוא שמע את זה ובאחת ההפצצות החוטפים שלו ברחו ולא חזרו. יכול להיות שם חשבו שהוא לא ישרוד או שהם רצו לחזור אחר כך לקחת אותו. התייחסו אליו כמו לחפץ".

את הבשורה על שחרורו של קריבוי קיבלו האחים איגור ויוליה כשהם נוחתים ברוסיה לפגישה עם משרד החוץ הרוסי במטרה להפעיל לחץ לשחרורו.

איגור: "היו מגעים בין משרד החוץ הרוסי לחמאס לשחרר חטופים בעלי אזרחות רוסית. הגענו להיפגש עם משרד החוץ הרוסי לאחר בקשה שלנו והם נעתרו לבקשה. אני לא ידעתי כמה המגעים היו משמעותיים מהצד הרוסי אבל אחרי שהוא שוחרר הבנתי שהיו דרישות נחרצות מאוד מצד ממשלחת רוסיה. הם לא אמרו ספציפית שהם דורשים את שחרורו של רוני, למה הוא נבחר? אני לא יודע".