הברחה רודפת הברחה: "דורשים ממערכת הביטחון לתת תשובות לתושבים"

חיים הכט | מדברים ברדיו | 13.09.23

סוכלה הברחת נשקים סמוך ליישוב גשר: כוחות של צבא ומשטרה בשיתוף יחידות מיוחדות לכדו במקום ארבעה סוחרי נשק כשברשותם 10 אקדחים. החשודים, תושבי הדרום נעצרו לאחר מרדף כשברשותם כלי הנשק ויבואו במהלך היום בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם בבית המשפט השלום בנצרת.

במשטרה מציינים כי פעילות זו מצטרפת לסיכול 6 מטעני חבלה תקניים שנתפסו במהלך השבוע על ידי לוחמי יחידת הגבולות של המחוז הצפוני. "התפיסה היא הצלחה נוספת של משטרת מחוז צפון באיתור מקורות כלי הנשק הבלתי חוקיים במגזר הערבי, תוך חיסול נתיבי הברחה והסחר בהם".

זמן קצר לאחר התפיסה הגיעה לזירה הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי שפגש בכוחות. ראש המועצה האזורית עמק הירדן, עידן גרינבאום התייחס לאירוע: "אנחנו יותר משנה אומרים שאנחנו שמים לב להברחות של סמים ומהגרי עבודה ואחר כך כלי נשק ובחודש וחצי האחרונים כל מדינת ישראל התעוררה אחרי שהבינו שבגבול הפרוץ הזה עוברים דברים שהם משני מציאות אסטרטגית של מטענים שמגיעים מאיראן. זה מאוד מטריד ואני יכול לספר שהרמטכ"ל היה פה בביקור ראשון סייר וראה מקרוב את המציאות והתקבלו החלטות לשינוי פני המציאות ואנחנו ממתינים לראות אותם".

בראיון לחיים הכט בתוכנית "מדברים ברדיו" דרש גרינבאום ממערכת הביטחון לספק תשובות לתושבי המועצה לנוכח האירועים האחרונים: "אנחנו בקשר יום יומי עם הצבא ואנחנו אומרים להם שהתושבים שלנו נמצאים מאות מטרים מהגדר ואנחנו אף פעם לא יודעים מי בא אלינו מעבר לגדר. אנחנו מוטרדים ודורשים ממערכת הביטחון לתת תשובות לתושבים שלנו. בעבר כל נגיעה בגדר היו מוקפצים לפה כוחות, אבל השנים האחרונות הגדר לא תמיד מתפקדת, יש בה פרצות שלא מתוקנות ולא כל התרעה ואנחנו רואים איך מהגרי העבודה חוצים את הגדר. המספר הרשמי מדבר על כ-100 מסתננים שחצו את הגדר בשנה האחרונה ונכנסו למדינת ישראל ולא בכל אירוע שמו עליהם את היד. וכשאנחנו שומעים שיש מעורבות איראנית זה מטריד אותנו. בינתיים עד שיהיה שינוי ההנחיות שלנו שאנחנו ממשיכים לעשות חקלאות עד המטר האחרון בכל מציאות שתהיה והחקלאים ימשיכו לעבוד. אנחנו קוראים לציבור לא להגיע לאזור גדר המערכת כי מופעלים שם אמצעים טכנולוגיים ולאנשי הביטחון אנחנו קוראים לפתוח עיניים ולתת מענה לכל אירוע ואנחנו בדריכות כל הזמן כי תמיד אנחנו שואלים מה לא נתפס ומה התפספס".

דובר צה"ל התייחס גם הוא לאירוע ומסר: "הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בחטיבת הבקעה והעמקים, הרמטכ"ל שיבח את שיתוף הפעולה בין גופי הביטחון במרחב בהובלת חטיבת הבקעה והעמקים, אשר הביאו להישגים מבצעיים מרשימים בגבול בחודשים האחרונים. הרמטכ"ל ביקר היום (ד') בחטיבת הבקעה והעמקים (417), וקיים הערכת מצב מבצעית על האתגרים בגבול המזרחי, יחד עם מפקד פיקוד המרכז, מפקד חטיבת הבקעה העמקים ונציגי שב"כ ומג"ב. במסגרת הביקור, סיירו המפקדים לאורך הגבול המזרחי וסקרו לרמטכ״ל את האירועים האחרונים בגבול, ומאמצי הסיכול למניעת העברת אמצעי לחימה על ידי ארגוני טרור לשטח מדינת ישראל. בשנה האחרונה צה״ל וכוחות מיחידת מתיל"ן של מג"ב סיכלו הברחות של למעלה מ-400 נשקים, מטענים, תחמושת וכלי נשק נוספים, זאת לצד פעולות הגנת ישובים, מעצרים וסיכול טרור ברחבי הגזרה.