"פעם היה פחד מהמשטרה, היום אין דרך להרתיע"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 05.10.23

האלימות המשתוללת בחברה הערבית גבתה אתמול את חייהן של 2 נשים בהפרש של 3 שעות. יאסמין ג'אברין נרצחה אתמול באירוע לאחר שנורתה ביציאה מאולם אירועים בואדי ערה, היא הותירה אחריה 2 בנות. משפחתה של ג'אברין מאשימה ברצח את בעלה שכבר היה עצור בעבר בעקבות אירועי אלימות.

בתוכנית "מדברים ברדיו" שוחח ירין דורון עם פרחי מחמיד, דודה של ג'אברין:  "היא הייתה באירוע וכשיצאה ממנו פגשו אותה המחסלים שירו בה מספר רב של כדורים שהובילה. המשטרה עדיין לא עדכנה אותנו בפרטים חדשים לגבי האירוע. הם קיבלו עדות מאביה של יסמין אחרי הרצח ואנחנו מחכים שישחררו את הגופה מאבו כביר לקבורה. יסמין הייתה מסוכסכת עם בעלה, כבר יותר משנתיים יש ביניהם סכסוך אלים. זה חזר על עצמו כמה פעמים ובגלל שהבעל הוא בן דודה היו לוחצים עליה שלא להיפרד ממנו עד לפני שבוע ימים אז ניסו לעשות פיוס ביניהם והיא התנגדה. היא הציבה תנאים כדי לחזור אליו וכנראה שלא הייתה הסכמה. היא פחדה כי היו איומים מצד בעלה. היא אמרה שאין לה ביטחון עצמי, היא לא יכלה לצאת לעבודה, היא הייתה אחות בהכשרתה. מדובר באירועים שחזרו על עצמם, היא כבר עזבה את הבית וחזרה לבית של ההורים וחזרה להתגורר עם הבעל".

ג'אברין

כלומר אתה אומר שהכתבות הייתה על הקיר, היא ערבה גורמים נוספים או שזה נשאר בתוך המשפחה?

"נכון. המשטרה ידעה והבעל נעצר לתקופה ממושכת אחרי אירוע אלים ואיומים. הוא נכלא ובתקופה הזאת היא השלימה את התואר שלה ואחריו התחילה לעבוד. הוא לא רצה שהיא תלמד ותעבוד והיה לה קשה מאוד".

"כל מקרה רצח זה קשה לעיכול, אבל הכתובת הייתה על הקיר. בכפר ידעו שהולך להתרחש משהו וגם המשטרה ידעה. היום כולנו מרגישים חסרי אונים. פעם היינו אומרים משטרה היה פחד והרתעה אבל היום אין אפשרות להרתיע".
כמה שעות אחר כך נרצחה סלאם חג'אג' בשפרעם. מחקירה ראשונית עולה כי היא נקלעה לזירת ירי ונפגעה אנושות. זמן קצר אחר כך נאלצו הרופאים במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה לקבוע את מותה.

עורסאן יאסין, ראש עיריית שפרעם התייחס למצב הקשה בעירו: "זה בושה למדינה, פושעים יורים אחד על השני בתוך שפרעם ובחורה תמימה סופגת את הכדורים ומאבדת את חייה. המדינה שלנו לא יכולה לטפל במיעוט העברייני? המדינה מגיעה לאיראן והיא לא יכולה לפעול נגד אחוז וחצי שפושע? יש פחד בשפרעם שלא היה מעולם בעיר. נשים לא יוצאות בלילה, אבות לא ישנים עד שהילדים שלו לא חוזרים. הפגנות לא יעזרו, אם אנחנו נעשה שביתה כללית זה יהיה אולי הפתרון. לפני שבוע הונחה אבן פינה להקמת תחנת משטרה בשפרעם, בן גביר היה פה וחיבקתי אותו כי אני רוצה שהוא יפעל ויעשה. אני רוצה את השב"כ וכל מה שהמדינה רוצה לעשות כדי להגיע לפושעים אני בעד. אני רוצה שיהיה טוב לתושבים אפילו על חשבון החיים שלי. אני עשיתי הכל, כל מה שהחוק מאפשר לי לעשות עשיתי כדי להחזיר את השקט אבל לא היה שיתוף פעולה, המדינה עכשיו צריכה לעשות. אני מתחנן בפני ראש הממשלה תעצרו את הפשע".