הצתת העסק בחצור: "אנחנו אנשי ימין והשר לא מצא זמן שבועיים להגיע אלינו"

ירין דורון ויובל יוספי | מדברים ברדיו | 22.08.23


במסגרת החקירה נעצרו הבוקר (ג') שני תושבי הכפר טובא זנגריה, אחד (18) נעצר במקום עבודתו רפטינג נהר ירדן והשני (26) נעצר בדירה שכורה בעיר חצור. הם חשודים בהצתת העסק למזגנים לפני כשבועיים אז סמוך לשעה 3:20 דווח לשירותי הכיבוי על שריפה שהתלקחה במקום. שישה ציוותי כיבוי שהגיעו למקום החלו בפעולות כיבוי וסריקה ובלמו את התפשטות האש לעסקים הסמוכים. לאחר מכן ביצעו הכבאים פעולות לכיבוי סופי ושחרור העשן הרב שהצטבר במבנה.

אמיר שרון, בעל העסק למכירת מזגנים שהוצת על פי החשד על ידי שני תושבי טובא: "כשהגעתי למקום בדיוק התחילה השריפה, לא נשאר כלום במקום הכל הלך. יש לי עוד 10 שנים ללקק את הפצעים ולנסות להחזיר את המצב לקדמותו. אין לנו ביטוח והפסד של לקוחות בשיא התקופה. חברות הביטוח לא מבטחות כל עסק שנפגע משריפה ועכשיו כשכל הפוליסות בוטלו העובדים שלי חשופים. המדינה נכשלה בהגנה שלה עליי ומי שהיה אמור להגן עליי שאני משלם לו כסף מצפצף עליי בחסות המדינה. הם פשוט יכולים ועושים את זה מהמקפצה. באזורים שאנחנו נמצאים זה 90 אחוז הצתה 10 אחוז קצר. זה לא הגיוני המצב שיש "משרד הצתות" ואם רבת עם מישהו והסתכסכת עם מישהו אתה מזמין ממנו הצתה על פי תעריף. לא קיבלתי שום פניה לדמי חסות, הם אולי שהם שברו אותי כלכלית אבל נפשית הם לא ישברו אותי. הדבר הכי קשה זה מדינה ברגע שהיא רוצה היא תפתור וכשמצפצים אנחנו סובלים. אם הייתי קרוב משפחה של מישהו מחברי הכנסת או מישהו שאכפת לו זה היה נסגר מיד, אבל אנחנו זה החצר האחורית. כשאין הרתעה זה קורה ופה אין הרתעה. ראש המועצה דיבר עם השר בן גביר אבל זה דיבורים באוויר, אם הוא לא מצא זמן להגיע לכאן שבועיים ואנחנו אנשי ימין שלו אבל ברגע שהם לא מתייחסים אלינו וניסיתי ליצור איתם קשר וזה לא מעניין אותם – הם מחכים שזה יישכח".

נזכיר שמיד לאחר האירוע תקף ראש המועצה שמעון סויסה: "הגיע הזמן שיעשה מעשה פניתי לשר לביטחון לאומי ולמפכ"ל המשטרה וגם כאן אני אומר להם בצורה ברורה – תגיעו לפה עם חפ"ק ואל תעזבו את המקום עד שהכל מסתיים".

אתמול (ב') פרסמנו כי במכתב שנשלח אתמול על ידי עורך הדין ניסן שריפי, מטעם המועצה המקומית חצור הגלילית, לשר לביטחון לאומי  איתמר בן גביר, דרשו אנשי המועצה מהשר להגיע ליישוב ביחד עם גורמי משטרה בכירים, לצורך מציאת פתרון לתופעת הפרוטקשן וגביית דמי החסות מבעלי עסקים. במכתב נאמר כי המועצה מבקשת מזה זמן רב כי המשטרה תפעל ביד חזקה כנגד אותם גורמים עברייניים, נוכח התרחבות התופעה, והעובדה שבשבועות האחרונים הוצתו מספר עסקים בחצור, בשל סירובם לשלם דמי חסות. במועצה הדגישו כי בשל אותה תופעה, ישנו קושי למצוא ולשכור קבלנים לצורך עבודות פיתוח ביישוב, וכל מכרז שיוצא בעניין זה נדון לכישלון. בהתאם לכך, במועצה דורשים מהשר בן גביר, לתאם סיור בחצור ולשמוע מספר רעיונות להתמודדות עם התופעה, מפיהם של מומחים לדבר, שעברו את החוויה ממקור ראשון, ואף אמרו כי חצור תשגשג ותתפתח יותר, עם סילוק אותם גורמים עבריינים.

שני החשודים כאמור יובאו במהלך היום לבית משפט השלום טבריה, לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם.

מהמשטרה נמסר כי: "שוטרי מחוז צפון פועלים בכל הכוח כנגד כנופיות וארגוני פשע בתחומים רבים  תוך מתן דגש מיוחד על עבירות של סחיטה כנגד בעלי עסקים, אשר מוצאים את עצמם לא רק תחת המעמסה של ניהול עסק עצמאי, אלה גם במצב בו הם ובני משפחותיהם מאוימים ונזקים נגרמים לעסקיהם ורכושם הפרטי. משטרת ישראל מפעילה את כל האמצעים העומדים לרשותה על מנת להילחם בתופעה ותעשה ככל הנדרש כדי להבטיח את שלום המתלוננים, לעצור את העבריינים ולהובילם באזיקים אל בית המשפט.