המעבר של תושבי מירב לשטח הפלסטיני: "הם דרשו מתושבי ג'ילבון לקחת אחריות בעקבות הירי"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 19.9.23

שמונה תושבי היישוב מירב חצו אתמול (ב') את גדר הגבול לעבר היישוב ג'ילבון. המהלך התרחש כמה שעות אחרי שמחבלים ירו לעבר רכב סיור צבאי סמוך ליישוב מירב כשהתושבים העריכו שמשטח זה בוצע הירי. נציין כי באירוע הירי לא היו נפגעים לכוחותינו אך זוהו פגיעות ברכב. מדובר צה"ל נמסר כי הכוח פתח במרדף אחרי החשודים שלא דווח כי נתפסו. גורמים בקיבוץ מירב שהתייחסו לאירוע אמרו כי התחושות ביישוב קשות וישנם חילוקי דעות בין התושבים לגבי המהלך שביצעו אותם תושבים. גורם ששוחח עם רדיו קול רגע הביע חשש שהאירוע יכל להסתיים בצורה חומרה יותר אילו מחבל היה פותח בירי לעבר אותם תושבים שחצו את הגבול. נזכיר כי האירוע אתמול מגיע כמה חודשים לאחר אירוע ירי שבוצע לעבר היישוב אז זוהו פגיעות בדירה.

ניצן אבירן, דובר קיבוץ מירב התייחס לאירוע ואמר: "אנחנו נמצאים כבר חצי שנה במציאות של ירי בלתי פוסק ליישוב, זה חצה את ה-10 אירועי ירי ואנחנו לא מוכנים להתרגל לזה. מי שגר מול ג'ילבון סובלים הרבה מאוד מהירי הזה לא רק בזמן הירי אלא גם מפתחים שחשש שכל רגע יכול לקרות משהו. אני לא אתפלא אם אנשים יגיעו למצב שהם צריכים להתמגן ולעשות התכוננות בעניין. יש בתים שספגו כבר מספר פגיעות ועל רגע זה חווינו את האירוע ששמונה אנשים מרכזיים ביישוב ביצעו מה שביצעו"

קיבוץ מירב

"הם תכננו את זה לא היה אמוציונלי, ואני לא מגנה אותם אבל גם לא תומך במעשה שעשו כי אנחנו חושבים שזה לא מועיל. אם שואלים את כוחות הביטחון הם אומרים שזה מפריע וזה יכל להיגמר רע מאוד ולמזלנו אנחנו לא שם. כוחות ביטחון ביקשו שלא נתערב ולא נפריע למה שקורה כי אירועים כאלה מסיטים את תשומת הלב של הצבא מטיפול באירוע, זה מעשה שגוי ולא נכון והם כשלו שיקול הדעת שהם. זה הפך לשיח ביישוב והדעות חלוקות ויש תמיכה גם למעשה הזה אבל עברנו אירועים קשים יותר וזה לא יגרום לפילוג ביישוב".

"לא רק שהם רצו למסור מסר לשכנים הם יצרו קשר עם אנשי מפתח בג'ילבון שהזמינו אותם להיפגש בשטח ניהלו סוג של דיאלוג שאי אפשר להמשיך לחיות ככה והם התבקשו לקחת אחריות על מה שקורה בכפר. הם לא עברו כדי לנקום אלא מהלך מאוד מאורגן שהמטרה שלו לנסות לעשות שינוי בתודעה של תושבי ג'ילבון, זה מעשה שנבע ממצוקה לילדים והמשפחות שלנו"