פרסום ראשון: עברה בטרומית הצעת החוק שתאפשר לבועז יוסף להתמודד בבחירות

קול רגע
חדר חדשות | 07.06.23

אחרי שבועות של דיונים וספקולציות מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר (ד') את תיקון החוק לביטול הסעיף המגביל חברי ועדה ממונה ויו"ר ועדה ממונה מלהתמודד על ראשות העיר באותה מועצה בבחירות הקרובות. את הצעת החוק יזם ח"כ עמית הלוי מהליכוד והמשמעות שלו היא שיו"ר הועדה הממונה בטבריה, בועז יוסף, יוכל להתמודד בבחירות הקרובות. נציין כי הצעת החוק הטרומית עברה ברוב של 46 מול 41 שהתנגדו. כעת לאחר אישורה בשבוע הבא יובא החוק לדיון בוועדת הפנים בראשותו של ח"כ יעקב אשר. בוועדה ידונו בהיבטי הצעת החוק ובהכנתו לקריאה ראשונה כבר ביום רביעי הקרוב.

שר המשפטים ושר הפנים לשעבר ח"כ גדעון סער הגיב בחריפות לתיקון לחוק אותו כינה "חוק טבריה": "המציע דיבר על מחלוקת לשם שמיים – אם היה בא עניינית מבלי להתערב במערכת בחירות פחות מחמישה חודשים למערכת הבחירות אז הייתה מחלוקת לשם שמיים והיה ניתן לקיים ויכוח ענייני וגם אז הוא היה טועה. אבל הניסיון לבליץ כדי להתערב במערכת הבחירות בטבריה ואני שואל את עצמי מה האובססיה שלכם לחוקים עקומים ומושחתים?! מה האובססיה שלכם? ואני מודיע לכם: החוק הזה לא יעמוד בביקורת שיפוטית, אתם תתבזו תוך כדי ההליך ותישארו כהרגלכם בלי שום דבר ביד. גם הטיעונים של המציע לגבי החוק ב-2008 מופרכים. בשנת 2008 החוק חוקק לפני בחירות אבל נקבע שיחול רק חמש שנים לאחר מכן. ראש ועדה ממונה שמשתמש בתפקיד שלו כקרדום לחפור בו ומחליף את הכובע לפני מערכת בחירות זה דבר לא תקין בוודאי כאשר מוצע רטרואקטיבית. לעודד את השר בחקיקה למנות ראשי ועדות קרואות שזה הפוך מהמגמה שצריכה להיות ואני כשר פנים פיזרתי את כל הועדות הקרואות למעט שתיים, כאשר נותנים לשר פנים אפשרות למנות ועדה ממונה ואחרי זה להתמודד בצורה דמוקרטית עם היתרון שיש לו, לא מכוח אמון התושבים אלא מכוח מינוי מסטרילי – זה דבר לא הגון, לא ראוי, לא נכון, לא דמוקרטי ולא נעליים".

הצעת התיקון לחוק עוררה סערה גדולה בכנסת במהלך החודשים האחרונים כשלאחר שוועדת השרים לענייני חוקה שלא רצתה להחליט בעניין ראשי הקואליציה אישרו את תמיכתם. אלא שלמרות זאת התיקון לחוק לא זכה לתמיכה מצד כל חברי הליכוד כשמי שנאבקה בו לאורך כל הדרך היא חברת הכנסת טלי גוטליב שטענה שהחוק לא "נקי" ואף רמזה לבדיקתו בלהב 433. גם המתמודדים שהצהירו על ריצתם בבחירות הקרובות לראשות העיר תקפו את ההצעה במילים קשות וטענו לאנטי דמוקרטיה לקשרים פסולים. אלא שחרף כל זה התיקון לחוק עבר בטרומית ויגיע לוועדות השונות לקידומו לקריאה ראשונה בכנסת.