"לאביגיל יש יום הולדת ביום שישי ויכול להיות שזה יהיה קצת יותר מיום הולדת זה יהיה להיוולד למציאות חדשה"

ירין דורון | מלחמת "חרבות ברזל" | 22.11.23

עסקת החזרת החטופים אמורה לצאת מחר לפועל כשעל פי התוכנית שאושרה הלילה בממשלה כבר הערב צפויה ישראל לקבל את רשימת החטופים שישוחררו מחר ביניהם ילדים ואימהות. מאז שאושרה העסקה עלה שמה של אביגיל עידן, בת 3, שנחטפה לרצועת עזה לאחר שנמלטה מביתה שם נרצחו הוריה.

עמית עידן, דודה סיפר היום: "אנחנו נרגשים, מחכים וסופרים את הדקות. בשורה התחתונה עדיין לא קורה כלום ומה שהתקשורת יודעת אנחנו יודעים. השמועות על השחרור הצפוי של אביגיל נותנות תקווה וביטחון אבל אני גם מציאותי ויודע שעד שאני לא אראה אותה בבית זה לא סגור. לאביגיל יש יום הולדת ביום שישי ויכול להיות שזה יהיה קצת יותר מיום הולדת זה יהיה להיוולד למציאות חדשה. האחים שלה קטנים הם לא מבינים את ההתרחשות ואת המאחורי הקלעים, בשפה של ילדים זה רק תביאו את איביגיל וזהו. תהיה לנו התמודדות גם של עצב וגם של שמחה אחרי מה שעברה המשפחה".

איך אתה אומר למי שהתנגדו אתמול לעסקה?

"כל ההתנגדות הזאת היא בדיחה עצובה שבן אדם שלא סיים טירונות 02 יכול לתת עצות לרמטכ"ל ולאנשי הצבא, זה יכול לקרות רק בישראל ואני לא חושב שיש יותר הזוי מזה. אני מעריך את סמוטריץ' שעשה את הסוויץ' בראש והבין את צו השעה. בעיניי בשורה התחתונה אני חושב באופן אישי שכל ההתנגדויות והלחשושים זה חלק מאותה הצגה שנקראת פוליטיקה. אותנו זה לא מעניין אנחנו רוצים את החטופים בבית. הלב שלי כואב ושמח באותה מידה, אני רוצה כמו כולם לראות את אביגיל וכל החטופים חוזרים".

קרא עוד

מימין: שאול, אהל ועידן

מי שלא נכללים בעסקה בשלב הזה הם החיילים, ומי שמחכה לאחיו מאז מבצע "צוק איתן" הוא אופק שאול, אחיו של החייל החטוף סמל ראשון אורון שאול ז"ל. "למצב שלנו הצטרפו 240 משפחות והן נמצאות במצב הכי נוראי – אנחנו נמצאים במצב הזה יותר מעשור. אנחנו תומכים בכל המשפחות אבל מי מבטיח לי שיחזירו את אחי? יש לנו שוב את הפחד שנישאר מאחור ופחד שיישארו עוד חיילים מאחור. כרגע אנחנו רחוקים מבחינת הפעימות".

שאול התייחס להתנגדות של שחרור מחבלים: "אני בדעה שזה שיש אצלנו מחבלים בכלא לא הופך את הצד השני למורתע. אני בדעה שאנחנו לא צריכים אותם, הם עושים פה תארים ומעיקים עלינו – בוא נדאג לשבויים שלנו ולא למחבלים בכלא".

מישהו דיבר איתכם מאז תחילת המלחמה, קיבלתם עדכון?

"איתנו לא מדברים ולא שהיו מדברים איתנו גם לפני האירוע הזה. זה שנחטפו עוד חיילים זה אסון ולהגיד שזה תורם לנו זה לא נכון. הברזל עכשיו חם וצריך להכות בו כשהוא חם, צה"ל נמצא ברצועה וצריך לטפל בסוגיה הזאת עכשיו. אם אחרי המחלחמה אורון והדר לא יחזרו מהשבי זה כישלון מוחץ לא משנה מה יקרה. אתה לא יכול להגיד שאתה מעצמה ואז להשאיר חטופים מאחור, זה אסון לאומי איך חיילים יתגייסו אחרי אירוע כזה ואיך יהיה ביטחון לתושבים".

גם החטוף אלון אהל מיישוב לבון במועצה האזורית משגב לא צפוי להיכלל בשלב הראשון בפעימות השחרור משבי חמאס. אחיו, רונן סיפר: "אישית קשה לנו על הסיטואציה הזאת, אני לא אסטרטג פוליטי שיודע מה קורה בקבינט אבל אני דורש דבר אחד – שיחזירו את אח שלי עכשיו עד שלא כולם פה לא עשינו כלום. אנחנו נהיה שמחים ומאושרים בשביל המשפחות שיקבלו את יקיריהם אבל לא נפסיק להיאבק עד שאלון יחזור. אנחנו פעילים במאבק אבל אנחנו במקום אחר במקום של לחזק את הקהילה שלנו ואותנו עם המוזיקה שאלון אהב".

היום בשעה 17:00 תגיע המשפחה לכיכר החטופים בתל אביב עם הפסנתר של אלון כדי שאנשים יעברו במקום יוכלו לנגן עליו. כחלק ממאבק המשפחה יצא לאחרונה שיר שביצעו בני המשפחה "שובי אלי" יחד עם הזמר אבישי כהן שהיה אהוב על אלון: "המוזיקה היא בתוך הבית תמיד, זה משהו שאלון אהב ולקחנו את זה צעד קדימה ורצינו לתת רגע של נחת. חשבנו הרבה על איזה שיר נעשה ושובי אליי זה שיר שאלון אוהב וגם את אבישי כהן שהיה שותף לפרויקט והכל זעק את הקריאה של אלון והאופי שלו".


להאזנה לשיר שובי אליי