העימותים | המועצה האזורית עמק יזרעאל

קול רגע
העימותים | הבחירות לרשויות המקומיות | 14.02.24

ארבעה מועמדים יתמודדו על כס הרשות

לקראת הבחירות | חשוב לדעת (הנתונים על פי משרד הפנים)

מספר בעלי זכות הבחירה יעמוד על 30,903

מספר התושבים ברשות: 43,761

ביום הבחירות ייפתחו 58 קלפיות 40 מהן קלפיות נגישות

מספר חברי המועצה: 43 חברים

המאבק הפוליטי | סיכום ביניים

הבחירות לראשות עמק יזרעאל התנהלו על מי מנוחות עד שלפני שבוע חשפנו על פגישה שהתקיימה בין שלומית שיחור רייכמן ושי יזרעאלי. במהלך הפגישה שאותה יזם ראש המועצה, אייל בצר (שלא יתמודד על ראשות המועצה) הציע יזרעאלי להסיר מועמדות בתמורה לקבלת תפקיד סגן, אלא ששיחור סירבה לאחר שהציעה את התפקיד לעפרי רביב (שהסיר את מועמדתו במרוצת החודשים)

הפרסום על הניסיון של יזרעאלי להסיר את מועמדתו מצטרף לאירוע שהתרחש בחודש יוני, אז בצר שכבר הודיע על פרישה – שקל לרוץ בכל זאת. יזרעאלי מיהר אז לקרוא לראש המועצה לחזור לקדנציה נוספת ועצר לטובת כך את קמפיין הבחירות שלו. בסופו של אירוע בצר החליט שלא להתמודד ויזרעאלי הודיע שהוא חוזר להתמודד

לעימות שהתקיים באולפני הרדיו הגיעו ארבעת המועמדים והתייחסו לכל הסוגיות הבוערות.

מה מצבכם בסקרים?

שיחור-רייכמן: "מה שאנחנו רואים זה אלפי פעילים נלהבים שעובדים, אנחנו כל הזמן בודקים את עצמנו והכיוון הוא נכון וחיובי. אנחנו עובדים מאוד קשה בשטח אין תחושה של שאננות, אנחנו עושים חוגי בית ואין זחיחות. אני מגיעה בענווה לתפקיד הזה שהוא תפקיד חיי".

יזרעאלי: "בניגוד לאחרים אני היחיד שיש לי ניסיון במועצה. שלומית מאוד איתנה בסקרים אבל עדיין מי שעובד בתוך המועצה ומכיר את ההתנהלות זה אני והיתרון שלי הוא וודאי, עובדה שהמועצה מתפקדת. ההערכה היא שכ-6500 קולות יספיקו כדי לנצח את הבחירות ואני קורא לאנשים לצאת ולהצביע".

דודאי: "יש סקר אחד שיעשה ב-27.2, אני מכיר סקרים מטעם שמראים מצבים שונים אבל זאת לא השאלה, השאלה היא לא מה אומרים הסקרים אלא מי הכי מתאים ולמי יש הכי הרבה ניסיון. מי מביא את הידע להובלת המועצה באתגרים שעומדים בפנינו. בעולם הפוליטי חשובה המגמה בעניין שלי המגמה חד משמעית והיא הולכת ועולה מיום ליום".

סיון: "אני חושב שכשעושים סקרים ומועמדת מציגה אותם לציבור זה חלק מקמפיין, סקר שעושים אותו כמו שצריך להתבצע הוא מוצג באתר מבקר המדינה. סקרים שנעשו לפני ה-7.10 והסיטואציה חדשה. אנחנו בודקים כל הזמן את מצבנו ומה שאנחנו רואים בסקרים זה צמא לתוכניות שאני מציג. אני מעריך בהערכה סבירה על פי הנתונים שיהיה סיבוב שני אני אהיה בסיבוב השני מול שלומית שמחזיקה באחיזה יפה בשטח. בסיבוב השני כשהבחירה תהיה ברורה בין הדרך, המנהיגות והערכים שאני מציג אני אנצח. אני נעדרתי מהעמק הרבה זמן אבל מאז שחזרתי אני מזהה שאנשם עוברים מפוליטיקה של זהויות לבחינה של תוכניות".

לפני שבועיים חשפנו ברדיו "קול רגע" על פגישה שהתקיימה בין שיחור-רייכמן ליזרעאלי ביוזמתו של ראש המועצה, אייל בצר, במהלכה הוצא יזרעאלי לשמש כסגנה של שיחור-רייכמן ולפרוש מהמירוץ, מתוך הנחה שמהלך כזה יובל להסרת המועמדות של שני המתמודדים הנוספים.

יזרעאלי: "יש פה מצב של ערבול אינפורמציה. בצר לא שרף אותי, הוא תומך בי מהרגע הראשון אבל היו בעלי עניין ששכנעו אותי לקחת את הנושא הזה בחשבון להציע פשרה ולמנוע בחירות בעמק בתקופת מלחמה. אמרתי שאני רוצה לשמוע. שלומית הגיעה בהנחה שהיא יודעת מה התנאים ליצור חיבור. משא ומתן התחיל להתנהל בצורה שקופה ועניינית ובעיניי מה שהיה בחדר אסור שיצא החוצה ואם זה יצא זה לא נקי. לא סתם לקח לאייל בצר כמה ימים להביא אותי למצב שאני מוכן לשמוע  על אפשרות כזאת. האג'נדה שמישהו מדליף מחדרים סגורים היא פגיעה בעמק. אני הגעתי לראות אם אפשר או אי אפשר ליצור שיתוף פעולה ועכשיו מרבית התושבים הבינו את המשמעות ושיש מכונת רעל שפועלת בנושא".

שיחור-רייכמן: "הגעתי להקשיב ולא דיברתי על מה שהיה בפגישה אבל כן שמעתי את בצר מדבר על זה. הבהרתי בתחילת הדרך מי הצוות ועם זה אנחנו הולכים, יש לי שני סגנים".

עם מי אתם מדברים מבין המועמדים האחרים?

סיון: "כולנו מדברים בנינו, הדברים שנאמרו על ידי בצר מאוד ברורים, הוא איש אמת וכל ניסיון להגיד שכן ולא הוא לא נכון. אי אפשר לחבור לשלומית כי היא בחרה להמשיך בדרך של המועצה הנוכחית עם אנשים שניהלו את המועצה. לגבי שי, יש לו יכולות ואת השיח בנינו אני אשמור לחדרים הסגורים. אנחנו בסיטואציה ששלומית ודודאי החליטו לא להתמודד למועצה".

דודאי: "אני נשאר ורץ עד הסוף כמו שהבטחתי בתחילת הדרך. אני לא חובר לאף אחד אם אני לא אהיה מספר 1. היו פגישות ודיבורים לאורך כל הדרך ועדיין יש ויכול להיות שעוד יהיו הפתעות".

מדוע אתה (דודאי) ושלומית החלטתם לא להתמודד למועצה אלא רק לראשות?

דודאי: "אני חי 30 שנה בעמק וכל השנים הייתי בפעילות ציבורית, אפשר להיות בעמק ולתרום לעמק בהרבה מובנים ואני חושב שאחרי 10 שנים כחבר מליאה הגיע הזמן לרוץ רק לראשות".

שיחור-רייכמן: "אני באה להתמסר לעמק ל-10 שנים ולהיות ראש המועצה של כולם, התפטרתי מתפקיד בכיר שהיה לי אחרי שראיתי את המרחב הכפרי ואת העמק ותושבים ועובד לא מספיק טוב".

לאחר בוקר קשה של מטח טילים לעבר יישובי הצפון שהוביל למותה של צעירה ופציעתם של 8, התייחסו הארבעה למצב הביטחוני.

שיחור-רייכמן: "אם יש משהו שיותר מטריד אותי מהבחירות זאת המלחמה בצפון, לפני חודש וחצי הנחתי את הצוות שלי לתכלל תוכנית "100 ימים" שבה יש פתרונות למה יקרה במצב של חוסר חשמל, מזון ומים – והתוכנית שבנינו תוצג ביום שישי".

יזרעאלי: "המועצה נמצאת במצב טוב יש מלאים שנבדקו לאחרונה והכל תקין. אמורים להגיע עוד נשקים ארוכים ליישובים ואנחנו מוכנים לפינוי מידית במקרה הצורך. אנחנו עובדים ביישובים על יציאות חירום נוספות בזמן מלחמה. מנגד, אנחנו נמצאים במצב לא טוב כי יש 100 טון אמוניה ברחבי העמק. אנחנו נמצאים במקום מאוד בעייתי אבל המועצה ערוכה וכל יישוב ערוך. בבטחה אני אומר שהמערכת ערוכה ומוכנה כולל מזון ומים".

סיון: "ביטחון לא עושים בחירום אלא בשגרה, האנשים פה היו חלק מתוך המערכת. עד לפני מספר שבועות הייתי במילואים ואת התוכניות שלי לא הצגתי ב-7.10 אלא לפני, הכל כתוב וכולם יודעים את זה. אנחנו לא יכולים להיות במקום שבו מטילים אחריות על היישובים – המועצה צריכה לטפל. בסופו של יום שיזרעאלי אומר שהכל בסדר אבל חסרים ממ"דים בבתי ספר איך זה יכול להיות שהכל בסדר?"

דודאי: "יש הרבה מה לעשות, מצוותי הצח"י ועד כיתות הכוננות. יש שיפור במצב אבל למועצה יש אחריות מאוד גדולה. ביישובים ותיקים אין ממ"דים בכל מקום והמועצה לא ערוכה להגיע לכל מקום בזמן הנכון.

אחת הסוגיות הבוערות בעמק היא סוגית שדה התעופה.

שיחור-רייכמן: "הייתי נגד הקמת השדה מתחילת הדרך, מדינת ישראל דוהרת לשדה בעמק וכרגע המלחמה רק הרחיקה את ההחלטה מאיתנו. אני היחידה שיש לה ניסיון וקשרים רלוונטיים לפעול נגד הקמתו של השדה ואני כבר מייצרת בריתות נגד השדה עם ראשי רשויות סמוכות".

סיון: "שדה תעופה הוא דבר שאסור שיקרה, הוא פוגע במרכז חיינו. אנחנו נצא למאבק על המרחב הכפרי, לא יכול להיות שדבר כזה יקום בעמק. גם לי יש קשרים אבל כך זה לא נפתר העניין, צרך לקבל גיבוי המשטח וכל הזמן ההתהדרות של לפתור בעיה בחדרי חדרים זאת טעות".

דודאי: "שלוש בריתות מרכזיות שיש לעשות כדי למנוע את ההקמה של השדה וכבר התחלנו לעשות: ברית עם הרשויות בדרום שרוצות את השדה בשטחן ואנחנו בדיאלוג איתן, הרשויות שנמצאות סביב עוטף נתב"ג שיש להם אינטרס להקים שדה גדול בנבטים והרשויות שסביבנו. נאחד את כל אלה למאבק גנד השדה"

יזרעאלי: "אף אחד לא ראה חוץ ממני מה מתכננים אותם פקידים בירושלים ואיזה פוליגונים השדה יעבור. יש כבר אנשים שקוראים לכביש בעמק "הכביש המוביל לשדה התעופה". עמק יזרעאל משקיעה אלפי שקלים כדי שזה לא יקום באזורינו אלא בחיפה ושם יש גם התכנות להקמת שדה כזה, יש גם תשתיות. מי שלא נמצא ביום יום בהתעסקות של הדבר הזה לא יבין את המאבק הזה".

לסיום, התבקשו ארבעת המועמדים להעריך במידה והם לא ינצחו מי יהיה ראש המועצה הבא ואם יהיה סיבוב שני מול מי יתמודדו?

סיון: "אני אבחר בסיבוב ראשון ואם יהיה צורך בסיבוב השני".

דודאי: "אני עולה לסיבוב שני ומחבר אליי כל מי שלא עלה"

יזרעאלי: "אם יש סיבוב שני מצבנו קשה בטח בזמן מלחמה, אני לא חושב שיהיה סיבוב שני אנשים יתעשתו ברגע האמת ויבחרו בי".

 שיחור רייכמן: "לא יהיה סיבוב שני, אבל אם יהיה אני אשמח ששלושתם יצטרפו אליי".

להאזנה לעימות המלא:

לצפייה בעימות: לחצו

לכל הסיפורים החמים: היכנסו לעמוד המועצה באתר רדיו קול רגע: המועצה האזורית עמק יזרעאל