עבר בקריאה ראשונה: החוק שיאפשר לבועז יוסף להתמודד בבחירות בדרך לספר החוקים

ירין דורון | 26.06.23

כמה שועדת הפנים של הכנסת הצביעה בעד העברת התיקון לחוק שיאפשר לבועז יוסף להתמודד בבחירות לרשויות המקומיות עבר החוק גם בקריאה ראשונה ברוב של 47 מול 41 מתנגדים. כתבנו מוסיף שעד סוף השבוע צפוי הליך החקיקה להסתיים אחרי שהחוק יעבור עוד שתי קריאות – ואז ככל הנראה תעבור ההכרעה בבג"צ – כאשר לפחות שלושה אנשים מתכוונים להגיש נגדו עתירות לבג"צ.

מוקדם יותר היום עברה ההחלטה גם בוועדת הפנים של הכנסת כששבעה חברי כנסת הצביעו בעד: עמית הלוי, יעקב אשר, צבי סוכות, לימור סון הר מלך, אושר שקלים, ששון גואטה וארז מלול, וחמישה נגד: יוראי להב הרצנו, נאור שירי, זאב אלקין, יוליה מלינובסקי ואלון שוסטר.

הצעת החוק מבקשת לבטל  את ההוראה בחוק הקובעת כי ראש ועדה קרואה, אשר מונה על ידי שר הפנים, יידרש לתקופת צינון של קדנציה אחת לפני שיתמודד בבחירות באותה רשות בה כיהן. לדברי ח"כ עמית הלוי יוזם הצעת החוק, הרציונל העומד בבסיס הצעת החוק הוא הסרת המגבלה שהטילה הכנסת ב-2008 וצמצמה את הזכות של תושבי רשויות שבהן יש ראש מועצה ממונה לבחור את המועמד המתאים ביותר בעיניהם. על מנת להתמודד עם הקשיים שהועלו בדיון הקודם, ח"כ הלוי הציע להחיל תקופת צינון של 90 ימים ולקבוע כי רק ראש ועדה ממונה שהצליח לעמוד במדדי תוכנית ההבראה יוכל להתמודד בבחירות (הצעתו לא נכללה בנוסח שהובא להצבעה).

עם סיום ההצבעה התפתחה באולם הוועדה מהומה כאשר המתמודדים לראשות עיריית טבריה שנכחו בדיון קראו לחברי הכנסת: "מכרתם את העיר טבריה. נבוא איתכם חשבון בבחירות הקרובות".

עו"ד רון אלמוג, ממשרד הפנים, הציג את העמדה המשפטית של משרדו ואמר כי הייעוץ המשפטי הצביע על קשיים משמעותיים בהצעת החוק מבחינת תקופת הצינון של ראש הוועדה הקרואה ותחילתו המידית של החוק והוסיף כי "אותם קשיים שגרמו לוועדה לחוקק את החוק בשנת 2008 טובים גם היום". אתי אברג, ראש תחום בחירות במשרד הפנים, עדכנה כי משרד הפנים משאיר את ההכרעה למחוקק. חברי הכנסת מהאופוזיציה טענו כי מדובר בפעם ראשונה שאין לרגולטור עמדה מקצועית ועניינית. עו"ד תומר רוזנר, יועמ"ש ועדת הפנים והגנת הסביבה ענה כי "הוצגה לנו כאן עמדה משפטית שבעיני חד משמעית ואפילו יותר מרחיקת לכת מהעמדה שלי. זה מוזר שאין עמדה של הדרג המקצועי וגם לא של הדרג הנבחר, אך בהינתן העובדה שהוצגה לנו פה עמדה משפטית, כנראה שזה מה שהביא את הנבחרים לא לגבש עמדה".

עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, בתגובה להחלטת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת לאשר לקריאה ראשונה את הצעת הצוק של ח"כ עמית הלוי שתאפשר לראשי ועדה קרואה להתמודד בבחירות לרשויות המקומיות: "גם באקלים המביש שבו מתנהלת הכנסת הנוכחית, נשבר היום שיא חדש. חוק פרסונלי, רטרואקטיבי, שכל כולו נועד אך ורק לטובתו של אדם אחד המקורב לשר דרעי. אף אחד מחברי הכנסת מהקואליציה לא נכח בדיונים על החוק, לא שמע את חוות הדעת המשפטיות ולא את יתר המועמדים. בעידן שבו השחיתות ברשויות המקומיות חוגגת, משחיתה הכנסת את זמנה על חקיקת חוקים פרסונליים שיגרמו נזקים אדירים לזכות לבחור ולהיבחר ברשות המקומית, שתפגע בכלי הוועדות הקרואות, ושנועדה כל כולה על מנת לרצות את יו"ר מפלגת ש"ס. בושה וחרפה, אות קלון על מצחם של חברי הכנסת שמקדמים את החוק הרע הזה, פיונים שוויתרו על חובתם לשרת את הציבור, ומעלו בתפקידם"

עו"ד רוזנר חזר על עמדת הייעוץ המשפטי שהוצגה כבר בדיון הקודם ואמר כי במקרה הנדון בהצעת החוק יש שיקולים לכאן ולכאן – מצד אחד להרחיב את הזכות לבחור ולהיבחר ומצד שני לדאוג למקצועיות של הוועדה הקרואה – חשש מהצנחה של השלטון המקומי ובהיבט שני של היתרון היחסי שניתן ליו"ר ולחברי הוועדה הקרואה על פני מתמודדים אחרים. הכנסת יכולה להכריע בשיקולים האלה. אנחנו הצבענו על שני קשיים וכל אחד עומד בפני עצמו – הקושי של  האלמנט הפרסונלי, והקושי השני הוא שיריית הפתיחה של מערכת הבחירות כבר נורתה ולכן מדובר בתיקון שמשנה את כללי המשחק תוך כדי משחק. ההצטברות של שני אלה יוצרת קושי משפטי, והפתרון הוא לא להחיל את החוק במערכת הבחירות הקרובה".

במהלך הדיון שהתקיים בוועדה הזכיר ח"כ זאב אלקין את דבריה של ח"כ טלי גוטליב שטענה כי אם החוק היה "נקי" חבר כנסת מש"ס היה צריך להגיש אותו ואף רמזה לחקירה אפשרית של להב 433.

כעת לאחר שהחוק עבר בוועדה הוא יובא לקריאה ראשונה בכנסת בימים הקרובים.

נזכיר כי החוק מעורר בימים אלה סערה גדולה לא רק בעיר אלא גם בכנסת כששר המשפטים והפנים לשעבר ח"כ גדעון סער כינה את החוק "חוק טבריה" ובתוכנית "מדברים ברדיו" קרא ליוסף ש"לא להתמודד תחת חוק עקום": "כאשר נותנים לשר פנים אפשרות למנות ועדה ממונה ואחרי זה להתמודד בצורה דמוקרטית עם היתרון שיש לו, לא מכוח אמון התושבים אלא מכוח מינוי מסטרילי – זה דבר לא הגון, לא ראוי, לא נכון, לא דמוקרטי ולא נעליים. כאשר באים היועצים של הכנסת והממשלה ואומרים שזה חוק פרסונלי ושאי אפשר לחוקק חוק תוך כדי מערכת הבחירות וכולם מתעלמים מאותות האזהרה אז ברור שזאת אובססיה. החוק הזה לא יעבור את בג"צ וחבל על ההתבזות הזאת".

במהלך הדיונים בכנסת הטיחה המתמודדת לראשות העיר, שני אילוז בחברי הוועדה שתנועת הליכוד תקעה לה סכין בגב, "מתביישת בתנועה הליברלית שממנה באתי". מנגד, הגיב בועז יוסף לדברים שהוטחו בו ואמר כי הופתע מהחשש של המתמודדים בעקבות ההתפתחויות הפוליטיות.

ח"כ נאור שירי, יש עתיד, התייחס להצבעה ואמר כי לא החוק לא יעבור בג"צ: "חברת הכנסת גוטליב אומרת מה שהרבה חברי כנסת מהליכוד חושבים. אני לא חושב שהחוק יעבור ובטוח שהוא לא יעבור בג"צ. אני מדבר עם חברי קואליציה וחלק ניכר ממנה ובעיקר מהליכוד לא מצליחים להבין את החוק ולהסכים אליו. חברי ליכוד מטבריה מגיעים לוועדה ושואלים מה קורה פה? החוק הזה הוא שיא השחיתות לא נתקלתי בדברים כאלה. אנשים הולכים לסיור ארכיאולוגי בעיר וחוזרים לקדם חוק בשיא המהירות. מנסים לייצר פה קיצור דרך למינוי ראשי ערים, וועדה קרואה תהפוך להיות מסלול למינוי ראשי ערים. יש פה פחד גדול ממי שמתמודד, רון קובי, ונעשה פה משהו שהוא חורג מהפרוצדורה. יש מועמדים ראויים וזה שינוי כללי המשחק לקראת סופו של המשחק ולהגיד שהמשחק לא התחיל זה לזלזל באינטליגנציה. בועז יוסף מכיר בכוח הזה וזאת היתממות לחלוטין. היו שיקולים שאפשר להציע והרציונל יכול לעלות לדיון אבל זה לא קרה אין פה רציונל.  אף חבר קואליציה מעבר לח"כ הלוי לא יכול לדבר בשבחו של החוק".