צה"ל הודיע לממשלה: מאות בעלי תפקידים מגויסים לא יוכלו להשתחרר לטובת הבחירות

רותם אטיאס | 29.12.23

בדרך לדחיית הבחירות המקומיות? בצל הלחץ של סיעות קואליציה ומועמדים שמשרתים בתקופה זו – הממשלה תתכנס ביום ראשון לדיון בנושא האפשרות לדחיית הבחירות לרשויות המקומיות. נזכיר כי הבחירות אמורות להתקיים בסוף חודש ינואר אך ניתן לדחות אותן לסוף פברואר בכפוף לאישור הממשלה.

לאחר תקופה ארוכה שבה התנגד שר הפנים למהלך השבוע כבר נשמעו מסביבתו קולות לפיהם השר יעתר לדחייה נוספת של הבחירות ל-27.2.24 בשל כמות החיילים המשרתים במילואים ואמורים לקחת חלק בהליך הבחירות.

בדיון שהתקיים אתמול ביקשה המדינה מהצבא להבין כמה משרתי מילואים לא יוכלו להשתחרר מתפקידם. המכתב שהתקבל עולה כי 668 משרתי מילואים הם בעלי תפקידים הכרחיים בצה"ל גם בשלב זה ואינם יוכלו להשתחרר מתפקידם.

במכתב שהוציא האלוף במיל' חיים בן מויאל, עוזר הרמטכ"ל לממשלה כתב: "בהמלך להנחיית הממשלה מיום 27.12.23 נתבקשנו להעביר את עמדת צה"ל באשר לשחרור המועמדים המשרתים במילואים במסגרת מלחמת "חרבות ברזל". בפתח הדברים, נבקש לציין כי צה"ל אינו נוקט עמדה בשאלת מועד הבחירות לרשויות המקומיות ולהלן יביא את עמדתו ביחס לנתונים אותם התבקש להעביר. הנתונים תקפים נכון לנקודת הזמן הנוכחית, 29.12.23 ועשויים להתשנות בהתאם להתפתחויות בלחימה, שהיא משתנה ודינאמית".

"היקף מועמדים לרשויות המקומיות המגוייסים בצו 8: על רקע המצב הביטחוני החריג ולנוכח היקף גיוס המילואים הנרחב, הוחלט על תיקון לפקודת המטכ"ל המתבסס על הוראת שעה לפיה ראש אכ"א יהיה רשאי לקבוע, כי מועמד לבחירות לרשויות המקומיות יוכל לשרת בשירות מילואים אם קיים צורך ביטחוני בהמשך שירותו על אף היותו מועמד. על פי רשימת המועמדים העדכנית שהועברה ממשרד הפנים נמצא כי נכון ל-27.12 בשעה 21:00 – 3,778 הינם משרתי מילואים מתוכם 1,829 הם בשירות מילואים פעיל.

מתוך 1,829 המשרתים הפעילים, ישנם 668 בעלי תפקידים הכרחיים לצה"ל המשפיעים על 144 רשויות ושאותם, בסבירות גבוהה, לא ניתן לשחרר במהלך התקופה הקרובה. ישנם 1,141 משרתים שלאור המצב המבצעית העדכנית והצפי העתידי ניתן, בסבירות גבוהה לשחררם על מנת שיתמודדו בבחירות".

קרא עוד

נציין כי כך או כך ב-14 רשויות לא יוכלו להתקיים בחירות בשל העובדה שהיישובים פונו בין השאר באזורינו: קריית שמונה, הגליל העליון, מבואות חרמון, מרום גליל ומטולה.

נזכיר כי מכתב זה ושינוי עמדתו של שר הפנים מגיעים 10 ימים לאחר שמפקד פיקוד העורף, אלוף, רפי מילוא טען כי ישנה חשיבות לקיים את הליך הבחירות במועדו (31.01.24) לטובת החוסן הלאומי.

יו״ר הציונות הדתית, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ממובילי המאבק לדחיית מועד הבחירות, התייחס לנותני צה"ל ואמר: ״נתוני צה"ל לא משאירים מקום לספק. לוחמי מילואים שמתמודדים  ב-144 רשויות מקומיות נדרשים למאמץ מלחמתי ולא יוכלו להשתחרר כדי להתמודד. מדי יום פונים אלי עשרות מילואימניקים ומתחננים שנבין ונפעל לדחיית הבחירות. המאמץ המלחמתי חייב להיות במרכז עד הניצחון. בחירות עכשיו הן אבדן עשתונות ערכי ודמוקרטי וניתוק בלתי נתפס מהלוחמים ומהעם כולו. אני קורא לשרי הליכוד והמחנה הממלכתי להתעלות מעל ללחצים של עסקנים פוליטיים ולשים את לוחמי המילואים ואת המאמץ המלחמתי במרכז. בישיבת הממשלה ביום א׳ שרי הציונות הדתית ילחמו למען לוחמי המילואים ובני משפחותיהם ואני מקווה מאוד שהשכל הישר יגבר על הפוליטיקה הקטנה והממשלה תקבל את ההחלטה הנכונה ותדחה את הבחירות"