היועצת המשפטית בהרב-מיארה: "לא ניתן להחיל את חוק טבריה בבחירות הקרובות"

קול רגע
חדר חדשות | 26.07.23

ארבעה ימים לפני הדיון בבג"צ פרסמה הערב (ד') היועצת המשפטית של הממשלה, גלי בהרב-מיארה את התייחסותה לחוק שזכה לכינויים "חוק טבריה" ו"חוק בועז יוסף". בעמדתה קבעה היועצת כי לא ניתן להחיל את החוק על הבחירות הקרובות בטבריה אלא בבחירות הבאות.

על פי בהרב-מיארה: "יש בתיקון הנוכחי, המסיג את המצב המשפטי לאחור, משום פגיעה בעקרונות ואינטרסים ציבוריים וחשובים של ממלכתיות, מקצועיות וניטרליות של השירות הציבורי, ובאמון הציבור במערכות אלה. ניתוק הזיקה הפוליטית בהליך מינוי הוועדה הממונה מתחייב אף מכך שמדובר בהליך שמפקיע ביסודו את זכות הבחירה של התושבים  תוך התערבות באוטונומיה ובדמוקרטיה המקומית. משכך, ישנה חשיבות יתרה שמינוי ופעילות ועדות ממונות ינוטרלו משיקולים פוליטיים – הן מצד הוועדה הממונה, והן מצד השלטון המרכזי. התיקון, אשר נחקק בתוך תקופת הבחירות, מקנה יתרון בלתי הוגן לחברי ועדה ממונה ולראש הוועדה, אשר לא זכו לאמון הציבור באופן אשר מעלה חשש משמעותי לפגיעה בשוויון בין המועמדים ובזכות לבחור ולהיבחר".

כזכור, חוק בועז יוסף עבר בקריאה שנייה שלישית בכנסת בתחילת החודש ברוב של 43 תומכים מול 32 מנגדים. החוק כאמור מבקש לקבוע כי יושב ראש ועדה ממונה יהיה זכאי להיכלל ברשימת המועמדים ולהיבחר כראש הרשות בבחירות שיערכו באותה רשות מקומית לראשונה לאחר מינויו. התיקון יחול גם במועצות האזוריות. עוד נקבע כי תחול על ראש הוועדה הממונה תקופת צינון של שלושה חודשים.

יוסף. צילום: עירייה

מיד לאחר שחוק עבר מיהרו עמותות אזרחיות ומתמודדים לראשות העיר להגיש עתירות לבג"צ בין השאר על ידי התנועה לאיכות השלטון וטוהר המידות. בשבוע שעבר הודיע בג"צ שיקיים דיון דחוף בסוגיה והוא יתקיים כאמור ביום ראשון הקרוב (30.7, 16:00) בהרכב מורחב של 9 שופטים.

במקביל תקף יוסף את המועמדים נגדו ותהה מדוע הם ממהרים לנסות לפסול את החוק וחוששים להתמודד מולו ואמר כי הביקורת על החוק היא בגלל שהיוזם שלו הוא אריה דרעי.

מי שייצג את יוסף בדיון הוא עו"ד אילן בומבך שבראיון לתוכנית "מדברים ברדיו" נשמע אוטפטימי שהחוק יעבור ובג"צ שלא יתערב.