החוק והסערה: חוק בועז יוסף עבר בכנסת, עתירה הוגשה לבג"צ

ירין דורון ואביב עומר | 05.07.23


אושר סופית: ביטול ההוראה האוסרת על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה או שעמד בראשה, להתמודד בבחירות לרשות המקומית בה כיהן.

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הרשויות המקומיות, בחירות(תיקון מס' 53), התשפ"ג 2023, של ח"כ עמית הלוי. ההצעה עברה ברוב של 43 תומכים מול 32 מתנגדים וללא נמנעים.

החוק מבקש לקבוע כי יושב ראש ועדה ממונה יהיה זכאי להיכלל ברשימת המועמדים ולהיבחר כראש הרשות בבחירות שיערכו באותה רשות מקומית לראשונה לאחר מינויו. התיקון יחול גם במועצות האזוריות. עוד נקבע כי תחול על ראש הוועדה הממונה תקופת צינון של שלושה חודשים.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בשנת 2008 התקבל בכנסת תיקון מספר 39 לחוק הרשויות המקומיות. עניינו של התיקון בהגבלת הזכות להיבחר והוא תיקן את סעיף 7 לחוק וקבע כי אנשי ציבור ואנשי מקצוע שמונו כחברי ועדה ממונה או כיושבי ראש אותה הוועדה לא יהיו רשאים לעמוד לבחירה ברשות המקומית בה הם מונו כאמור בבחירות שייערכו בה לראשונה לאחר מינויים.

עד תיקון 39 לא הוגבלו מי שמונו כחברי ועדה ממונה בזכותם להיבחר, מציאות שהתחשבה בכישרונו של מי שכיהן בתפקידים אלו וביכולתו הטבעית לתרום לרשות המקומית עליה הופקד ושאותה הוא מכיר היטב. גם כיום, אין הצדקה להטלת מגבלות יתרות על הזכות להיבחר ובעיקר ביחס לאוכלוסייה איכותית ומשכילה שיכולה לתרום רבות לרשות מקומית המצויה במשבר כלכלי ומשום כך מונתה לה ועדה ממונה מלכתחילה.

הזכות להיבחר היא מהזכויות הבסיסיות והחשובות בדמוקרטיה ויש להגבילה אך ורק במקרי קיצון, מקרה זה הנוגע למיעוט הרשויות המצויות במשבר תקציבי או אחר, ביחס לחברי הוועדה הממונה ברשות, אינו בין מקרי הקיצון האלו ולכן מהווה מגבלה שאינה ראויה על הזכות לבחור ולהיבחר".

ח״כ נאור שירי התייחס לחוק ואמר: "קרה פה משהו מדהים עם החוק הזה, ח״כ הלוי העביר אותו בוועדה בלי לשנות אפילו פסיק, אני לא מכיר תקדים לדבר כזה. מגיש הצעת החוק אפילו לא רצה להיות נוכח בהצבעה לשנייה ושלישית בוועדת הפנים על החוק שהוא הגיש. זאת הצעת חוק פרסונלית ומושחתת".

דברים דומים אמר בעבר גם שר הפנים והמשפטים לשעבר, גדעון סער שקרא ליוסף שלא להתמודד בבחירות תחת חוק פרסונלי.

ח״כ ארז מלול: "החקיקה הזאת היא לכבודה של הדמוקרטיה ולזכותו של כל אדם להיבחר בבחירות לרשויות המקומיות".

נזכיר שהחוק עורר סערה כבר מהיום הראשון שבו נולד הצעת התיקון לחוק עוררה סערה גדולה בכנסת במהלך החודשים האחרונים כשלאחר שוועדת השרים לענייני חוקה שלא רצתה להחליט בעניין ראשי הקואליציה אישרו את תמיכתם. אלא שלמרות זאת התיקון לחוק לא זכה לתמיכה מצד כל חברי הליכוד כשמי שנאבקה בו לאורך כל הדרך היא חברת הכנסת טלי גוטליב שטענה שהחוק לא "נקי" ואף רמזה לבדיקתו בלהב 433. גם המתמודדים שהצהירו על ריצתם בבחירות הקרובות לראשות העיר תקפו את ההצעה במילים קשות וטענו לאנטי דמוקרטיה לקשרים פסולים. אלא שחרף כל זה התיקון לחוק עבר בטרומית וגם בקריאה ראשונה בכנסת.

במהלך הדיונים בכנסת הטיחה המתמודדת לראשות העיר, שני אילוז בחברי הוועדה שתנועת הליכוד תקעה לה סכין בגב, "מתביישת בתנועה הליברלית שממנה באתי". מנגד, הגיב בועז יוסף לדברים שהוטחו בו ואמר כי הופתע מהחשש של המתמודדים בעקבות ההתפתחויות הפוליטיות.

והבוקר מיד לאחר אישור החוק הגישה התנועה "לטוהר המידות", המועמדת לראשות עיריית טבריה עוה"ד שני אילוז ותנועה ישראלית עתרו לבג"ץ כנגד חוק טבריה שעבר אתמול בכנסת, ואשר נועד לאפשר ליו"ר הועדה הממונה בטבריה בועז יוסף, להתמודד בבחירות הקרובות בעיר.

בנימוקי העתירה נכתב בין היתר כי החוק עבר בניגוד למגבלת הצינון שהייתה קבועה לפני כן, והגם שיוסף מונה לתפקיד יו"ר הוועדה הקרואה והצהיר כי לא יתמודד בבחירות, הצהרה שאמר כאן ברדיו קול רגע.

העותרים ביקשנו כי בג"ץ יורה על ביטולו של החוק, הפוגע בזכות לשווין של יתר המועמדים לראשות העיר שאינם חברים בוועדה, או לחלופין יקבע כי החוק לא יחול על הבחירות הקרובות, בהתאם לעיקרון האוסר על "שינוי כללי המשחק תוך כדי המשחק", וכדי למנוע את הפגיעה בבחירות ההוגנות שאמורות להתרחש בעיר טבריה. מנכ"ל התנועה עוה"ד עומר מקייס מסר כי: "אנחנו מקווים שבג"ץ יקבל את עתירתנו, וימנע את הפגיעה בוועדות קרואות עתידיות, ובשוויון בין המועמדים בעיר טבריה, כדי שאינטרסים פרסונליים של דרעי ומקורביו לא ייצרו מציאות שכולנו נתחרט עליה בעתיד.

עו"ד עומר מקייס מהתנועה "לטוהר המידות" שוחח עם יאיר קראוס והסביר את הסיבה להגשת העתירה

עוד נזכיר שאתמול דרשה בתנועה לאיכות השלטון לזמן את אילוז לחקירה בדרישה למסור את שמותיהם של חברי הכנסת שהציעו לה תפקיד ובתמורה להסרת התנהגותה לחוק לקבל תפקידים.

והאם סגן יו"ר הכנסת, ניסים ואטורי פלט כי החקיקה נועדה לאפשר ליו"ר הועדה הקרואה בטבריה, בועז יוסף להתמודד בבחירות? הנה דברים שאמר ואטורי רגע לפני ההצבעה הדרמטית?

נציין שדבריו של ואטורי סותרים את עמדת יוזם החוק , ח"כ עמית הלוי מהליכוד לפיו החוק לא נועד עבור יו"ר הועדה בטבריה, אלא לכל הפקידים בתפקידי הועדות הקוראות בארץ.

ח"כ ואטורי

רון קובי הגיב לדברי ואטורי ואמר: "מלאכתם של צדיקים נעשית בידי אחרים, קפטן ניסים ואטורי פלט הלילה בכנס את מזימת החקיקה הפרסונלית על חוק בועז יוסף בטבריה. הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו. רוחו של דרעי מעל החוק המושחת הזה שבגצ יפסול. בכל מקרה, אני רון קובי מנצח את גוש דרעי-בועז-פיניאן בקלפי ובפער".

בתוכנית "מדברים ברדיו" התייחס קובי להעברת החוק:

שני אילוז מסרה בתגובה: "גם אם ניסו להסתיר, אתמול בלילה יצא המרצע מן השק – חוק פרסונאלי מושחת כדי לאפשר לראש הועדה הממונה להתמודד בטבריה. בושה לליכוד. בושה לקואליציה, בושה לבועז יוסף שעל שמו נכנס לספר החוקים, חוק מושחת שכזה".

אופיר נחמני הגיב: "העברת החוק היתה צפויה ולא הפתיעה אותי כלל וכלל. אחרי שאריה דרעי החליט 'להתאבד על זה' כפי שדווח לפני כחודש – היה ברור שהחוק יעבור לפי התיכנון של חברי הכנסת, שלא רואים בעיניים את הפגיעה בחוק ואת הפגיעה בדמוקרטיה. אבל כאן צריך להדגיש, שתושבי טבריה אינם זומבים, הם יודעים לחשוב, להבין וגם לבחור מה הכי טוב בשבילם. ואני בטוח שתושבי טבריה יגידו בקלפי לאריה דרעי ולבועז יוסף מה הם חושבים עליהם".

בתוכנית "מדברים ברדיו" שוחח נחמני עם יאיר קראוס והגיב להעברת החוק בכנסת:

המתמודד עו"ד מאיר אלמקייס הגיב גם הוא לחוק בתוכנית