אהל: "הפגנות? לעזור למקבלי ההחלטות להבין שהעם מוכן לשלם מחירים להחזרת החטופים"; שאול: "לא ייתכן שמשוחררי עסקת שליט ישוחררו ללא החזרת אורון והדר"

ירין דורון | מדברים ברדיו | 31.03.24

השבוע התחדשו השיחות בקהיר בניסוין לגבש מתווה שיוביל בסופו של דבר לעסקת שחרור חטופים. בצל הפגישה פורסם אתמול ב"כאן 11" שישראל הסכימה במסגרת המו"מ לשחרר את האסירים שנעצרו בפעם השנייה אחרי שחרורם בעסקת שליט תמורת שחרור גופותיהם של החיילים אורון שאול והדר גולדין.

אבירם שאול, אחיו של החייל החטוף אורון נמצא כבר עשור בשבי חמאס, סיפר כי המשפחה מעודכנת הפרטים: "אני יכול לומר שאחרי מתווה פריז הבנו שהדרישה של חמאס נשארה כמו שהייתה בעשור האחרון והם דרשו את משוחררי עסקת שליט, כששמענו את זה נכנסנו לתמונה ודרשנו שזה יקרה לא יכול לקרות שום סיטואציה בעולם שחמאס ידרוש משהו שהוא דרש כבר לפני 10 שנים ומדינת ישראל עמדה על הרגליים האחוריות שלה וסירבה לזה. הדרישה היא פשוטה – לא יכול להיות שחמאס יקבלו את משוחררי עסקת שליט ואורון והדר יישארו מאחור".

"דיברנו עם בכירים במערכת הביטחון ועם הקודקודים הבכירים והם הבינו את זה, במשך עשור ידענו את הדרישה הזאת של חמאס ולא יכול להיות שהדרישה הזאת תיענה עכשיו בלי לשחרר את אורון והדר. ההערכה היא שמדובר על בין 70-80 מחבלים".

כשאתה שומע על הדר ואורון לפני חטופים אחרים מה זה עושה לך?

"אנחנו נמצאים כבר עשור בסיוט הזה וכל דבר לוקחים בעירבון מוגבל אף אחד לא חושב שאורון חוזר מחר הביתה. התחושה שישאירו אותנו שוב מאחור זה משהו שאני מתחבר אליהם וזה מלווה אותי מלפני ואחרי ה-7.10. עצם העבודה שזה הגיע למצב שמדברים על אורון והדר בפעימה הראשונה זה רק מחלחל ומבינים ש-10 שנים זה טווח זמנים של אסון. הדחיפות להביא את אורון והדר היא חשובה ויש לזה הרבה היבטים. אנחנו באמת חוששים לאבד אותם זה לא בדמיון זה הגיוני".

"בשיחה האחרונה עם ראש הממשלה ישבנו סביב שולחן עם עשרות משפחות ולפני ה-7.10 ישבנו לפגישות אישיות, המשפחות מסתכלות עלינו ומבינות שהנוכחות שלנו שם זה סוג של מראה – שלא יכול לקרות סיטואציה כזאת עוד הפעם".

קרא עוד:

קובי אהל, אביו של אלון שחטוף בעזה התייחס לשיח סביב עסקה אפשרית ולהפגנות הנרחבות למען החזרת החטופים: "להיות במצב של משפחות שאול וגולדין? אני לא רוצה לחשוב על הסיטואציה הזאת. היום אנחנו בשלב של 134 חטופים שצריך להחזיר את כולם והסיטואציה אפשרית. יש תהליך שיכול להתקדם ואנחנו דורשים מראש הממשלה והקבינט לתת לצוות שמנהל מו"מ להגיע לסיום האירוע. ניצחון מוחלט זה להביא את השבויים הביתה, המדינה בחיים לא תוכל לדבר על שום ניצחון ללא החזרת החטופים. אנשים נחטפו מבתיהם, משטח מדינת ישראל, יכול להיות שמישהו במדינה יוכל להמשיך לחיות פה אם יגידו לו עשינו הכל ולא הצלחנו? אין מצב. גם מטה המשפחות וגם המשפחות עצמן אומרות שזה הרגע לקחת החלטות, שיכול להיות שהן תהיינה החלטות קשות אבל זה הזמן".

"עסקת שליט הייתה עסקה טובה כי להציל חטוף זה הכי חשוב, הבעיה זה לא עסקת שליט ואנחנו במצב הזה לא בגללה אלא בגלל מה שעשינו וחשבנו אחרי העסקה. היום שאנחנו באירוע מלחמתי, באירוע של מפונים בדרום ובצפון ואירוע של חטופים והיום אפשר להגיע לתהליך שיושבים סוגרים ומסיימים אותו".

אתמול כאמור הודיעו המשפחות על החרפת במאבק ובחלק מההפגנות קראו המשפחות להחלפת נתניהו: "כל משפחה יש לה את הדרך שלה, יש את המטה שמאחד את המשפחות והוא חזק ומה שהיה אתמול היה קשה גם לי, אני לא תמיד נמצא במקום הזה אבל צריך להבין שאנחנו צריכים את כל האוכלוסייה איתנו. אנחנו צריכים שאנשים יצאו החוצה על מנת לחזק את המנהיגים שלנו שזה מה שהעם רוצה. אני מקבל חבוקים מכולם ואני אומר שכנראה היום אני צריך את כל העם שיעזרו למקבלי ההחלטות להבין שהעם נמצא במקום שרוצה להחזיר את החטופים ומוכן לשלם מחירים כדי להחזיר אותם. תמיד נוכל לנצח אבל אם לא נחזיר את החטופים אין שום מצב שננצח"