הבחירות המקומיות: מי ראשי הרשויות שבעד בחירות בזמן מלחמה, איזה רשות נפגעה מדחיית הבחירות, ומי בחר שלא להשיב?

רותם אטיאס | הבחירות לרשויות המקומיות | 03.01.24

בזמן שעשרות אלפי חיילי מילואים נמצאים בתוך רצועת עזה ובגבול הצפון, 136 חטופים עדיין מוחזקים בשבי בעזה ואלפים מפונים מבתיהם – בעורף יתקיימו בעוד פחות מחודש הבחירות לרשויות המקומיות. אבסורד? תלוי את מי שואלים.

פתיחת המלחמה ב-07.10.23 העמידה את משרד הפנים בדילמה בחודשים האחרונים. כזכור, הבחירות היו אמורות להתקיים ב-30.10.23 אלא שהמצב הביטחוני לא אפשר את קיומן ולאחר דיונים הן נדחו ל-30.01.24. אלא שההחלטה עוררה סערה גדולה ומחאה בקרב המועמדים שחלקם שירתו וחלקם גם בימים אלה עדיין משרתים במילואים. כחלק מהמחאה התוכנה גם עתירה לבג"צ בדרישה לכפות על משרד הפנים לדחות את מועד הבחירות אבל השר, משה ארבל סירב לשנות את ההחלטה. אופן מפתיע מי שחיזק את דעתו של השר היה מפקד פיקוד העורף, האלוף רוני מילוא שאמר כי: "חשוב לקיים את הבחירות במועדן למען החוסן הישראלי".

למרות זאת המחאה לא פסקה והשטח שהצליח להשפיע על חברי כנסת והשרים שהפעילו לחץ על ראש הממשלה, נתניהו. הממשלה שהתכנסה לדון בסוגיה הבוערת ביקשה נתונים מהצבא לגבי משרתי המילואים שלא יוכלו להשתחרר משירותם ולקת חלק בהליך הדמוקרטי, נחשפו למספרים שהעמידו בספק את הצהרתו של האלוף מילוא.

מהמספרים שהציג צה"ל לשרים ולראש הממשלה עלה כי 668 משרתי מילואים הם בעלי תפקידים הכרחיים בצה"ל גם בשלב זה ואינם יוכלו להשתחרר מתפקידם, וכאמור בתום דיון הוחלט לדחות בחודש את מועמד הבחירות.

להשתלשלות האירועים

כך הגענו למועד הבחירות החדש 27.02.24 כשעדיין ביישובים המפונים קריית שמונה, הגליל העליון, מבואות חרמון, מרום גליל ומטולה לא יתקיימו בחירות.

לקראת החגיגה הדמוקרטית המפוקפקת מאוד ביקשנו ממספר ראשי הרשויות להתייחס לשלוש סוגיות מרכזיות: האם הם תומכים בקיום הבחירות במועד שנקבע במידה ולא: מתי לדעתם יש לקיימן ובאיזה אופן?, האם יקיימו קמפיין פוליטי כמתוכנן בחודש הקרוב ובמה הוא יהיה שונה מהמקורי? והאם דחיית הבחירות מהמועמד המקורי (30.10.23) פגעה ברשות ובאיזה אופן?

אז מי חושב שקיום בחירות הוא נכון במועד הזה  ומי קורא לדחות את "יום הבוחר"? מי השיב ומי התחמק ומי כבר נמצא עמוד בקמפיין בחירות?

ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ: "היות וראש העיר מכהן בתפקיד אז לא נכון ולא מכובד להגיד שאנו תומכים בדחייה נוספת. בסופו של דבר צריך לאפשר לאנשים חדשים להיבחר בצורה דמוקרטית ולכן יש לקיים את הבחירות בתאריך שנקבע בפברואר. בניגוד למתמודדים לתפקיד ראש העיר שהצהירו בעמודי הפייסבוק שלהם כבר לפני כחודש על חידוש הקמפיין שלהם, ראש העיר אבי אלקבץ החליט לא לנהל קמפיין פוליטי במתכונת המוכרת אלא ימשיך לנהל את המלחמה, ללוות את המשפחות השכולות, לסייע לפצועים ועוד. הציבור מכיר את עשייתו הרבה ויכולותיו של ראש העיר, ואנו בטוחים שהוא יקבל שוב את תמיכתו בצורה נחרצת. דחיית הבחירות פעמיים ממועדן המקורי אכן פגעה בניהול השוטף של הרשות, שכן לא ניתן היה לכנס ישיבות מועצה ולאשר תקציבים מסוימים. יחד עם זאת אנחנו ממשיכים לנהל את העיר בכל הפרמטרים, בנוסף לניהול המלחמה, ועושים זאת בצורה יוצאת דופן".

ראש עיריית בית שאן, ז'קי לוי: "פוליטיקה ובחירות זה הדבר האחרון שמעניין אותי ואת תושבי בית שאן ועם ישראל בתקופה הזאת. כאשר אנו נלחמים את מלחמת חיינו, קוברים את מתינו ועוסקים בביטחון, אין מקום לעיסוק בבחירות, לעסקנות פוליטית מכל סוג שהוא ולקמפיינים. הדבר היחיד שמעניין אותי בשלושת החודשים האחרונים, זה ליווי המשפחות השכולות והפצועים ותגבור ביטחון התושבים, הקמת כיתות כוננות, הצטיידות והכנה למלחמה. אני עוסק בביטחון 24/7 וזה הדבר היחיד שמעניין בתקופה הזאת. נקבל כל החלטה של ממשלת ישראל על מועד הבחירות וכרגע מדובר על ה-27/2. הפוליטיקה בכל מקרה תחכה, זה לא הזמן".

ראש עיריית כרמיאל, משה קונינסקי: "בעיצומה של מלחמה ובמצב המורכב שאנו נמצאים בו אף אחד לא הכין אותנו לרגעים האלה – קיום מערכת בחירות. לצערנו, מדי יום אנו מתבשרים על נפילתם של חיילי צה"ל בקרבות בעזה ובגבול הצפון, ביניהם בני עירנו היקרים. כל דאגותינו נתונות לרווחתם ולשמירה על ביטחונם של התושבים, בסיוע למשפחות השכולות שאיבדו את היקר להן מכל ובסיוע למשפחות שיקיריהן לוחמים על ביטחונה של מדינתנו. עיריית כרמיאל ועובדיה המסורים עושים לילות כימים על מנת להעניק לכלל התושבים את מיטב השירותים ואני גאה בהם על כך. עם זאת, המדינה שואפת לחזור לשגרה ככל שניתן בתנאים המאתגרים הללו. לאור ההחלטה לקיים את הבחירות ב-27.2 מוטלת עלינו החובה לנהל קמפיין בחירות מכובד וענייני. יש לנו אחריות עצומה כלפי עירנו ותושביה, במיוחד בתקופה קשה זו. בכל מקרה, בזמן שאנו מתמקדים בקמפיין הבחירות, אל לנו לשכוח את החטופים –  נשים, גברים, ילדים, חיילות וחיילים המוחזקים כבני ערובה בשבי החמאס, ואת אלפי החיילות והחיילים האמיצים הלוחמים בחזית. מסירות הנפש והגבורה שלהם מהווים תזכורת מתמדת להשפעתה של המלחמה הזו על כולנו. מחובתנו להעניק להם ולבני משפחותיהם את תמיכתנו בתקופה קשה זו. אני קורא לכל תושבי העיר היקרים, זו בהחלט לא תקופה אידיאלית לבחירות, אבל בהנחה שהן תתקיימנה כמתוכנן, בחירות אלו אינן רק בחירה של הנהגה; הן מסמלות את הנחישות והחוסן הלאומי שלנו כעם".

ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה: "אני לא עוסק בבחירות מאז ה-7 באוקטובר, אלא בניהול עיר בזמן חירום, בביטחון תושבינו וחיזוק העורף והחוסן הקהילתי, ואקבל כל החלטה שתתקבל על ידי ממשלת ישראל. אין פגיעה ברשות".

ראש המועצה המקומית קצרין, דימה אפרצ'ב: "קיום בחירות בזמן מלחמה זאת טעות. במקום לאחד בחירות יוצרות פילוג. לדעתי, היה צריך להכריז על דחייה של שנה לבחירות לאוקטובר 24. בתקופה הזאת אני מתמקד בשני דברים מרכזיים: ניהול שגרת חירום והיערכות להסלמה אפשרית והמשך ביצוע תוכניות פיתוח רבות שמתקיימות בעיר. שמירה על אחדות הקהילה – דבר המתבקש על מנת לשמור על חוסן קהילתי. דחיית הבחירות בשני מועדים שונים השאירה את הרשות תחת המגבלות ופגעה בניהול השוטף של הרשות בעקבות המגבלות שמציב משרד הפנים על רשות בזמן הבחירות: בתקופת חירום חשיבות הקשר של ראש הרשות עם התושבים לשם שמירה על החוסן הקהילתי היא קריטית ומוגבלת בשל תקופת הבחירות. לא ניתן לאשר תקציב ולהתאימו למציאות הקיימת וגזירות הקיצוץ בתקציב הממשלה מקשות עוד יותר. לא ניתן להתנהל בתחום כ"א כנדרש לניהול השוטף. המועצה מתמודדת עם המגבלות וזאת על מנת שנוכל לקיים שגרה תוך כדי התמודדות היישוב להסלמה אפשרית.

ראש המועצה המקומיות חצור הגלילית, שמעון סויסה: "אנחנו מקבלים את החלטת משרד הפנים, יש עליה הסכמה רחבה, יש חשיבות בקיום בחירות בהקדם מכמה סיבות ובמוקד: אין תקציב מאושר, דבר המקשה על הפעילות השוטפת וביחוד במצב מלחמה, ואין יכולת לקבל החלטות ארוכות טווח שיש להן השפעה על  אורח חיי התושבים ומכאן שיש חשיבות בקיום וסיום הבחירות. אנו מצויים בתקופת מלחמה, שיגרת חירום, אין ספק שזה הדבר החשוב בו אנו עסוקים מבוקר ועד ליל ולכן הקמפיין שנערך עד 6 באוקטובר, מיצה פחות או יותר את התוכניות והתכנים של כל מועמד ולכן אמשיך להתמקד בטיפול בתושבים סביב נושא החירום. אין ספק שהקמפיין יקבל שינוי דראסטי".

ומה אומרים ראשי הרשויות שכבר הודיעו שלא יתמודד?

ראש המועצה האזורית הגלבוע, עובד נור הודיע השבוע על פרישה מהמרוץ, קודם להחלטתו העביר נור את התייחסותו למצב שנכפה על ראשי הרשויות וביקר את החלטת הממשלה – הנה חלק מהתייחסותו: "לצערנו, כשיש מתמודדים שמנסים "לרכב" על סקטוריאליות, וללבות שיח מתלהם ומשסה, הבחירות מגבירות קיטוב ומחנאות בשעה שהלכידות החברתית שלנו, נדרשת באופן דרמטי לחוסן הלאומי. זאת ועוד, דווקא המשרתים בצבא, נפגעים הן ביכולת להיבחר למליאה/לוועדים והן במימוש זכותם לבחור ויש כנראה מי שפחות מודאג מזה. לסיכום, טוב היה לו כנסת ישראל הייתה דוחה את הבחירות עד לאחר סיום המלחמה לטובת החוסן הלאומי. דחיית הבחירות ב-4 חודשים לא פגעה במועצה. היא הוכיחה שהעשייה אצלנו לאחר הבראת המועצה מהתהומות בהן הייתה, היא לא הצגת בחירות. היא ממשיכה ביתר שאת! אנחנו ממשיכים בתנופת פיתוח אדירה והדברים ניכרים בכל יישוב ובכל זירה. יחד עם זאת, מבחינה חברתית – תקופת בחירות היא תקופה מאתגרת והארכתה איננה מוסיפה בריאות לרקמה האנושית המשותפת בגלבוע, ובכלל".

ראש עיריית מגדל העמק, אלי ברדה: "אנו תומכים בקיום הבחירות במועד שנקבע ומקווים שלא תפתח חזית צפונית מול החיזבאללה. בנסיבות שהדחיה נגרמה עקב אירועי ה-7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל", אזי להנהגת הרשות בראשותו של ראש העיר, אלי ברדה עטור ניסיון צבאי ומוניציפלי, ניתן טיפול ומענה למרכיבי הביטחון הנדרשים, הרגענו את התושבים ונסכנו בהם תחושת ביטחון וחוסן קהילתי".

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר: "לדעתי, זה לא הזמן לקיים את הבחירות. זו העת לייצר יציבות וביטחון בכל תחום ובפרט, בשלטון המקומי, שממילא נושא במרבית הנטל. אנו נמצאים בתקופה מורכבת, עת חירום ולחימה. כולנו חווים מתיחות רבה ומתמודדים עם אתגרים שלא היכרנו. יש לנו 136 חטופות וחטופים שמוחזקים עדיין בשבי! האווירה הכללית בציבור קשה ולכן, לטעמי – נכון היה לדחות את הבחירות בשנה, לקיימן ב- 30.10.2024 ולא בזמן מלחמה. שכן: קשה לערוך קמפיין בחירות באווירה הציבורית הקיימת. לאנשים אין קשב לנושא הזה, או רצון למעורבות והם מוטרדים מנושאים אחרים: דאגה, אבדן, שירות מילואים, אחזקת הבית, ביטחון אישי, התנדבות ועוד. חלק מהמועמדים וראשי המטות שלהם מגויסים למילואים וכלל לא פנויים לניהול קמפיין, שלא לדבר על כך, שאין להם אפשרות להיות בשטח ולפגוש את ציבור המצביעים. נוצר יתרון מובנה לראשי רשויות מכהנים, והרי ממילא לראשי רשויות מכהנים יש יתרון על פני מועמדים אחרים וכעת, הדבר מודגש ביתר שאת – על רקע מצב החירום והצעדים שהרשויות נוקטות בעקבותיו. במציאות קשה ומורכבת של חירום ולחימה, זו לא העת לבצע שינויים בשלטון המקומי, הן מבחינה ארגונית והן מבחינה שלטונית. הגורם המרכזי שייפגע בשל כך, הוא השירות שניתן לציבור התושבים".

"כמובן שיש פגיעה מסוימת בתפקוד הרשות. זאת, בשל הכללים שתקפים לימי טרום הבחירות, וככל שאלה מתארכים – כך מתארכות גם המגבלות. למשל, קיימות מגבלות בנושא אישור התקציב השנתי של הרשות, ממנו נגזרות כל תוכניות העבודה, המטרות והמשימות לקידום הרשות במהלך השנה הקרובה; לא ניתן לבצע מכרזי כוח אדם, בוודאי לאייש תפקידים חדשים; אנו נדרשים לקבל החלטות נקודתיות אד הוק, כדי לתת מענה לצורך מסוים אבל הן בעלות השפעה לטווח ארוך, וכיו"ב".

נציין כי ראש עיריית נוף הגליל, רונן פלוט וראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולבסקי בחרו שלא להשיב