100 ימים של מלחמה

רותם אטיאס | ישראל במלחמה | 14.01.24

ישראל מציינת היום 100 ימי לחימה בעזה. המלחמה שהחלה בבוקר ה-7.10 עם מטח טילים כבד לעבר יישובי הדרום והמרכז נמשכה על פריצתם של אלפי מחבלים ממספר נקודות בגבול לשטחי העוטף. באירוע הטרור הגדול ביותר שידעה ישראל נרצחו ביישובים במסיבת המוזיקה סמוך לרעים כ-1300 בני אדם.

יותר מ-250 אזרחים, חיילים ועובדים זרים נחטפו לעזה, חלקם שוחררו אך הבוקר עדיין 136 מהם נותרו בשבי חמאס והג'יהאד האיסלמי ואלה שמותיהם: לירי אלבג, נועה ארגמני, קרינה ארייב, אבינתן אור, אלון אהל, יוסף חיים אוחנה, אור דרור, מוחמד אלאטרש, עידן אלכסנדר, מתן אנגרסט, אלקנה בוחבוט, יגב בוכשטב, עמית בוסקילה, שירי ביבס, כפיר ביבס, אריאל ביבס, ירדן ביבס, רון בנימין, אוהד בן עמי, אגם ברגר, גלי ברמן, זיו ברמן, אוריאל ברוך, הירש גולדנברג פולין, כרמל גת, אלמוג מאיר ג'אן, רום ברסלבסקי, רן גוילי, שגב כלפון, רומי גונן, דוד אביתר, איציק גרלנטר, אלכס דנציג, אורי דנינו, חנן יבלונקה, גיא גלבוע דלאל, איתן הורן, יאיר הורן, לואיס נורברטו הר, מקסים הרקין, אילן וייס, סשה אלכסנדר טרופנוב, נעמה לוי, שלומי זיו, איתי חן, עומר ונקרט, ארבל יהוד, אליה כהן, חמזה זיאדנה, חן דקל שגיא, דולב יהוד, עדן ירושלמי, אלכס לובנוב, אוהד יהלומי, יעקב יאיר, נמרוד כהן, תמיר נמרודי, אור לוי, שי לוינסון, עודד ליפשיץ, ליבמן אליקים, איתן מור, גדי משה מוזס, אברהם מונדר, יורם מצגר, שלמה מנסור, עמרי מירן, פרננדו מרמן, עומר נאוטרה, קית' שמואל סיגל, מישל ניסנבאום, חיים פרי, נדב פופלוול, איתי סבירסקי, צחי עידן, אלמוג סרוסי, עמירם קופר, מתן צנגאוקר, אנדריי קוזלוב, אריאל קוניו, דוד קוניו, בר קופרשטיין, עופר קלדרון, טל שוהם, ליאור רודאיף, אלעד קציר, דורון שטיינברכר, עידן שתיוי, עומר שם טוב, אלי שרעבי, תמיר ארד, ג'ודי ויינשטיין, יוסף אלזיאנדה, פרחאן אלקאדי, שחר ברוך, טל חיימי, איציק אלגרט, דניאלה גלבוע, אורן גולדין, גד חגי, ענבר היימן, אוריון הרננדס ראדו, ביפין ג'ושי, איתן לוי, ג׳ושוע לואיטו מולל, יונתן סמרנו, יוסי שרעבי, דניאל פרץ, אמילי תהילה דמארי.

בין השמות נכללים גם שמותיהם של הישאם א-סייד, אברה מנגיסטו, הדר גולדין ואורון שאול. ההחלטה לכלול את השמות של הארבעה במניין החטופים לא הייתה מובנת מאיליה ודובר צה"ל הודיע על כך רק ב-04.01.2024 (היום ה-90 למלחמה).

זהבה ואורון שאול

החל מאתמול בערב מתקיימות עצרות ומחאות בכל רחבי הארץ שקוראות לממשלה להגיע לעסקה לשחרורם של כל החטופים. בין החטופים נמצאים גם אלון אהל מיישוב לבון במשגב, שלומי זיו מאלקוש וטל שהם ממעלה צביה שאישתו, עדי ושני ילדיו יהל ונווה שוחררו משבי חמאס.

במסגרת עסקות שחרור החטופים שוחררו אביגיל עידן שהייתה לבדה בשבי במשך 51 ימים ורוני קריבוי, מכרמיאל, ששוחרר בזכות התערבותו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מיד לאחר שחרורו התברר כי קריבוי הצליח במהלך השבי לברוח ממחבלי חמאס ולשהות במשך מספר ימים במחסה אך נתפס לאחר שלא הצליח להגיע לידי צה"ל והוחזר לשבי

רוני קריבוי במפגש ראשון עם הוריו

לצד השמחה הגדולה על שחרורם בחיים של החטופים היה גם עצב כבד על הבשורות על מותם של החטופים עדן זכריה, ילידת קריית שמונה, וזיו דדו מעפולה שנרצחו בשבי וגופותיהם שוחררו על ידי חיילי צה"ל ממנהרה בעזה. חמו של זיו, ניר בן דוד אמר: "יש משמעות שכל חייל ידע שגם אם הוא נופל חלל – צה"ל יעמוד מאחוריו ויביא את גופתו"

יחד עם החזרתם של עדן וזיו ז"ל, בשבי חמאס ישנן עדיין גופות שמוחזקות בשבי של חיילים ונרצחים. בין הגופות גם גופתו של שקד דהן מעפולה שהוכרז חלל צה"ל שחטוף בידי ארגון טרור חמאס. אימו, סיגלית, שהאמינה לכל אורך הדרך שבנה יחזור פרסמה פוסט קשה לאחר הבשורה וסירבה לשבת עליו שבעה עד שגופתו לא תחזור.

הכאוס הגדול ששרר בשעות ובימים הראשונים הוביל לכך שמשפחות רבות לא ידעו מה עלה בגורל יקיריהם אך ככל שעברו הימים החלו המשפחות לקבל את בשורות הקשות. הם הראשון שהותר לפרסום הוא שמה של טרואי נעמה בוני ז"ל בת 19 מעפולה שנפלה במהלך שירותה בבסיס זיקים בו שימשה כמש"קית ת"ש בגדוד 77. היא נפלה ביום שבו ציינה את התאריך העברי של יום הולדתה ה-19. שמרית, דודתה של בוני סיפרה: "נעמה הייתה ילדה מיוחדת שנולדה ונפטרה בשמחת תורה. היא הייתה ילדה מיוחדת ונעימה להורים כמו השם שלה. ילדה טובה עם תחומי עניין גדולים".

לכתבה המלאה לזכרה:

מאז הבשורה על נעמה בוני, התווספו לרשימת הנופלים עשרות נופלים ונרצחים מיישובי הגליל והעמקים – לאזור המיוחד לזכרם:

בין הנופלים היה גם סמל שמעון אלרואי בן שטרית, בנו של ראש עיריית בית שאן לשעבר, רפי בן שטרית. לזכרו כתבו חבריו את השיר "גיבור של כולם" שנפתח בהודעה קולית ששלח אלרואי לחבר בסוף שבוע שהיה בבית

במקביל לחיילים שנפלו בשמירה על גבולות המדינה ובקרבות העזים בתוך רצועת עזה, נרצחו 364 מבלים במסיבת "הנובה" שהתקיימה ליד היישוב רעים בדרום. בשעה 6:29 כשהחל מטח הטילים רבים ממבלי המסיבה לא הבינו את גודל האירוע והמחבלים שהגיעו לשטח המסיבה ביצעו טבח קשה מאוד.

בין הנרצחים הייתה גם אלינה פלחטי, מבית שאן, שסיפורה עורר סערה גדולה בציבוריות הישראלית לאחר שנקברה תחילה מחוץ לגדר מהסיבה שלא ספיקה להשלים את תהליך הגיור. הסיפור שעלה לדיון בוועדה בכנסת הוביל ללחץ שהופעל על נציגי חברת קדישא שמצאו פתרון יצירתי של הורדת הגדר ובמקומו הוצבה צמחייה, ידיעה שפורסמה לראשונה ברדיו "קול רגע".

סיפור קשה נוסף שהעיד על הכאוס ששרר היה סיפורה של שני גבאי שמשפחתה קיבלה אחרי 47 ימים את השורה על הירצחה. אלא שכמה ימים אחר כך התגלה ששני נקברה בשלב מוקדם יותר ביחד עם נרצחת אחרת מהמסיבה. הגילוי המטלטל התאפשר בזכות שרשרת שעליה DNA

יחד עם הסיפורים קורעי הלב התגלו במלחמה גם משפחות שהפגינו כוח ועוצמה בלתי נתפסים. אחד כזה הוא אבי טרמין, אביו של חייל צה"ל שי טרמין, שנהרג מירי חיילי צה"ל. בראיון בתוכנית "מדברים ברדיו" אמר אבי לירין דורון: "אוי ואבוי למי שיכעס וישפוט את החיילים, אני מוכן להתעמת איתו". טרמין, זימן את החיילים לביתו למפגש מרגש.

במקביל למלחמה בדרום נפתחה מערכה גם בצפון מול חיזבאללה כשגם סוריה לקחה חלק בשיגורים לעבר שטח ישראל. בשל כך פונו עשרות אלפי תושבים למלונות ויישובי קו העימות סופגים עשרות פגיעות ונזק כבד לבתים ולולים. צה"ל תקף מאות מטרות של חיזבאללה וגם על אדמת סוריה הותקפו תשתיות וחוסלו בכירים בחיזבאללה וחמאס על אדמת לבנון וסוריה שעל חלקם ישראל אף לקחה אחריות. חיזבאללה שהגיב לחיסולים פגע בבסיס פיקוד צפון ובבסיס יב"א במירון והסב נזקים כבדים. פגיעות של טילי נ"ט ועשרות חדירות של כלי טיס עוינים הובילו גם לאבידות בנפש של חיילים ואזרחים. בניהם אייל אוזן תושב גשר הזיו שהגיע לשטח החקלאי שלו ביישוב מתת וספג פגיעה קטלנית של נ"ט. בזמן האירוע הוא היה בשיחה עם בנו ניב.

מאז פתיחת המערכה בצפון ראשי הרשויות זועמים על ההתנהלות של הממשלה והצבא ודורשים טיפול משמעותי יותר והרחקת חיזבאללה למעבר נהר הליטני אלא שהמדינה וגם חיזבאללה שומרים כעת העימות בצפון "מתחת לסף המלחמה".

וכעת, כשישראל מציינת 100 ימים לפתיחת המלחמה וכשעדיין לא מתקיים דיון "ביום שאחרי" ישנם קולות בדרג המדיני והצבאי שכבר מדברים על חזרת התושבים לבתיהם ביישובי הצפון. בעקבות הדברים בעיריית קריית שמונה מיהרו לתקוף ולהבטיח "לא נחזור": "כל זמן שלא יהיה שינוי במצב הביטחוני בצפון וכל עוד האיום הביטחוני לא יוסר, תושבי קריית שמונה לא יחזרו לעיר, לא מחר, לא ב-29.2 וגם לא בעוד חודשיים. יש לנו סבלנות. הפעם אנחנו דורשים הכרעה ולא כניעה! אם צריך לצאת לרחובות נעשה את זה גם. התפננו מהעיר כדי לחזור למציאות אחרת ולא למצב שהיה ערב הפינוי", אמר ראש העיר אביחי שטרן.

ראש העיר הוסיף: "שאף אחד לא ינסה אותנו. נצא למאבק בלתי מתפשר אם חלילה ינסו להחזיר אותנו מבלי שהאיום הביטחוני יוסר. הפעם הבטחות לא יעזרו ולא ניתן לאויבינו לנהל את האירוע ולסמוך על מילה שלהם. כבר ראינו מה שווה מילה של טרוריסטים. לא נסכים שמה שקרה ב-7.10 בדרום, יקרה חלילה גם בצפון ועל זה אנחנו ניאבק עד הסוף. דין חיזבאללה כדין חמאס".